قانون حمايت از معلولان در بودجه 98 ناديده گرفته شد

شيراز- ايرنا- رئيس هيات مديره شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولان فارس گفت:عدم تخصيص بودجه براي قانون جامع حمايت از معلولان در سال 98 اتفاقي ناگوار براي جامعه معلولان است كه دليلي براي تبريك روز جهاني معلول باقي نمي گذارد.

به گزارش ايرنا، سعيد فاني دوشنبه در آيين مراسم روز جهاني معلولين با شعار توانمند سازي افراد داراي معلوليت و حصول اطمينان از فراگير سازي و برابري امروز دوشنبه‌ 12 آذرماه در شيراز افزود:چهل سال انتظار كشيديم تا قانون جامع حمايت از افراد داراي معلوليت به تصويب برسد، مرحله اول تصويب اين قانون 26 سال قبل و مرحله بعد ارديبهشت ماه 97 بود اما بعد از آن خبر آمد كه بودجه اي براي اجراي اين قانون نيست.
وي گفت:با وجود مشكلات و تلاش‌ها اين قانون عملا به نتيجه نرسيده، شهرها استانداردسازي نشده، زمينه اشتغال آن‌ها فراهم نشده و آمارها بسيار نااميدكننده و نگران كننده است.
فاني ادامه داد: بسياري از معلولان همچنان صاحب خانه نيستند و براي تامين هزينه‌هاي يك اتاق اجاره اي در مانده اند؛ همچنين فزوني قيمت لوازم پزشكي و تجهيزات مورد نياز با وضعيت حاكم بر بازار عملا معلولان را در تنگنا قرار داده است.
وي افزود: لايحه بودجه 98 درحالي به تصويب هيات دولت رسيده است كه سازمان بهزيستي كشور متولي ندارد و كسي در هيات دولت براي دفاع از حقوق معلولان نيست.
در اين مراسم معلولان با قرائت بيانيه اي كه شوراي هماهنگي تشكل‌هاي مردم نهاد معلولين استان فارس تهيه كرده بود، اعتراض خود را از وضعيت موجود اعلام كردند.
رئيس هيات مديره شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولان فارس اين بيانيه را خواند و گفت: در روزهاي مانده به روز جهاني معلولان كه طبق معمول با شنيدن وعده هاي و قول هاي تكراري اندكي سرخوش مي شويم، خبر عدم تخصيص بودجه به قانون جامع حمايت از معلولان كام همه را تلخ كرد.
وي افزود: در روزگاري كه عموم مردم با هجمه اي از مشكلات اقتصادي و اجتماعي در گير هستند، شايد اين خبر قابل تامل نباشد اما براي ميليون ها معلول خبري بسيار متاثر كننده است.
فاني در اين بيانيه خطاب به رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: اگر خداي ناكرده جنابعالي يا يكي از عزيزانتان به يكي از انواع معلوليت دچار بود، آيا باز هم نگاه اينچنيني به اجراي قانون داشتيد؟
وي بيان داشت: آيا از هزاران ميليارد اعتباري كه در بودجه 98 ديده شده، سهم اندك اجراي اين قانون كه مي‌توانست با وجود نقايص، كام معلولان را شيرين كند، اينقدر بار دولت را سنگين مي‌كرد؟ آن هم در شرايطي كه معلولان ايراني از حداقل حقوق قانوني برخوردار نيستند.
رئيس هيات مديره شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولان فارس با بيان اينكه در وضعيتي كه افراد با درآمد كمتر از سه ميليون تومان زير خط فقر محسوب مي‌شوند، اضافه كرد: در اين شرايط افرادي كه با مستمري 150 هزار توماني و هزينه‌هاي بالاي زندگي زندگي مي گذرانند، زير چه خط فقري هستند؟
وي در ادامه با اشاره به مشكلات معلولان در حوزه‌هايي همچون تحصيل، اشتغال و تشكيل زندگي اشاره كرد و گفت: اين افراد بايد به چه دلخوش باشند وقتي هنوز نگرش مردم و مسئولان به آنان تغيير نكرده است و آنان شهروند درجه دوم و سربار و مصرف كننده به شمار مي‌روند و با تمام تلاش هاي انجام شده و تشكيل تشكل هاي مختلف معلولان هنوز امكان پذيرش معلولان در جامعه وجود ندارد.
رئيس شوراي هماهنگي تشكل هاي مردم نهاد معلولان فارس ابراز داشت: بسياري از دستگاهاي دولتي زير بار تعلق سهم سه درصدي اشتغال معلولان نمي‌روند.
فاني ابراز اميدواري كرد كه رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در فرصت باقي مانده براي تصويب بودجه 98 در آن تجديد نظر كند و در اين خصوص دستورات لازم را صادر كند؛ در غير اين صورت تشكل هاي معلولان و ساير نهادها حق خود را در پيگيري اين موضوع از طرق قانوني محفوظ خواهند داشت.
اين بيانيه به امضاي جامعه معلولين استان فارس، انجمن معلولين ضايعات نخاعي شيراز، انجمن بيماران ام. اس استان فارس، كانون ناشنوايان فارس، انجمن خانواده ناشنوايان شيراز، انجمن حمايت از كودكان استثنايي پويا شيراز، انجمن نابينايان فارس و ديگر تشكل هاي فعال در زمينه حمايت از معلولان رسيده است.
مدير كل بهزيستي فارس در اين مراسم با بيان اينكه نيازمندي ها، انتظارات بحق، توانمندي ها و حقوق شهروندي معلولان با نگاهي به گذشته و اميد به آينده شناسايي شده است، گفت: بهزيستي سازماني است با 182 شرح وظيفه كه همه آنها از سخت ترين وظايف جامعه است.
سيد مرتضي موسوي ابراز داشت: فعاليت در بهزيستي بسيار دشوار و پرمسئوليت است و خوشبختانه در مسيري حركت كرده ايم كه سازمان هاي مردم نهادي شكل گرفته اند و نمايندگان شما حرف هاي بحقي زدند و براين اساس تقريبا به درك مشتركي از مسائل و مشكلات رسيده ايم و اين را مي پذيريم.

** تغيير در نگرش به معلولان ضرورت جامعه است
وي اضافه كرد: راهكار مشتركي بايد رقم بخورد و هيچ وقت نبايد اميد را از دست داد. اولين كار تغيير نگرش‌ هاست كه به تدريج شكل مي‌گيرد.
موسوي با بيان اينكه قانون جامع حمايت ازافراد داراي معلوليت كه در ابتدا توسط مجلس ششم مصوب شد،درسال گذشته بازنگري شد، ادامه داد: در اين زمينه پيگيري هاي مجدانه اي صورت گرفت و لايحه اي جامع و كامل در ابعاد مختلف از ارديبهشت 97 مصوب شد و بر اين اساس از اين به بعد ما مطالبه گر هستيم و پيگير مطالبات به حق شما هستيم.
وي بيان كرد: در دولت تدبير و اميد توجه بسيار خوبي به اقشار آسيب پذير شده است و پس از اقتصاد مقاومتي به مسائل و مشكلات آسيب هاي اجتماعي رسيدگي شد.
مديركل بهزيستي فارس گفت: هنوز نگرش مردم به معلولان تغيير نيافته است و در اين زمينه مسئولان كشور بايد بدانند فرد داراي معلوليت چگونه زندگي مي كند.
موسوي با بيان اينكه نگرش هاي غلط محدوديت ها را به دنبال دارد، گفت: با قهر و شكايت و تحصن كاري پيش نمي‌رود و بايد براي دستور العمل هاي محدودكننده چاره اي انديشيد.
در حاشيه اين مراسم، از معلولان توانمند و موفق تجليل شد همچنين نمايشگاهي از توانمندي هاي معلولان در حوزه‌هاي مختلف برگزار و توماري براي تخصيص بودجه قانون جامع رسيدگي به معلولان در سال 98 امضا شد.
7375 /1876