۱۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83129594
T T
۰ نفر
زباله چالوس، ضرورت چاره انديشي براي يك معضل قديمي

نوشهر- ايرنا - تبعات سوء ناشي از جمع آوري، حمل و دفن سنتي و غيربهداشتي زباله شهرستان چالوس معضلي كه سالهاست محيط زيست و سلامت ساكنان 5 روستاي منطقه پلهم كتي را به خطر انداخته، ضرورت چاره انديشي در اين زمينه را دو چندان كرده است.

به گزارش ايرنا، اكنون در فصول غيرگردشگري توليد زباله به طور ميانگين مقدار120 تن است و در ديگر فصول اين مقدار به 2 برابر افزايش مي يابد و بنا بر اعلام مسئولان بهداشتي و نيز گزارش هاي مردمي نحوه جمع آوري، حمل و دفن زباله در اين شهرستان در عرصه جنگلي منطقه 'پلهم كتي ' كاملا به شكل سنتي و غير بهداشتي است.
فاجعه بارتر از وضعيت موجود آن اينكه در پيرامون محل دفن زباله حدود 5 روستا وجود دارد كه بوي نامطبوع، متعفن و حتي سرريز شيرابه هاي آن ساكنان اين روستاها را كلافه كرده است.
جمعي از ساكنان اين روستاها و شهروندان مسير حمل زباله از چشم پوشي مسئولان ذيربط نسبت به خطرات و پيامدهاي سوء ناشي از جمع آوري، حمل و دفن نادرست و غيربهداشتي زباله در اين شهرستان انتقاد دارند.
يكي از اهالي روستاي 'سينوا' از توابع بخش مركزي چالوس در اين باره گفت: در پيرامون محل دفن زباله ، روستاهاي 'سينوا' ، 'سينوا چشمه ' ، 'طلا جو ' ، 'داركلا' و ' شهرآرا ' قرار دارد و ساكنان اين روستاها از آثار زيانبار و تهديدزاي زباله مانند بوي تعفن ، حشرات و حتي سرريزشيرابه هاي آن كلافه شده اند.
عبدالرضا زال نژاد در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اغلب اهالي اين روستاها در فصل تابستان هم ناگزيرند پنجره خانه هايشان را براثر بوي نامطبوع زباله ببندند و با اينكه بارها اين مشكل به اطلاع مسئولان ذيربط رسانده شد ولي تاكنون مشكل آنها به طور اساسي حل نشده است.
وي گفت: آثار مخرب زباله فقط سلامت روستائيان اطراف آن را مورد تهديد قرار نداده بلكه بسياري از گونه هاي جنگلي نيز در اين منطقه از بين رفته و حتي آتش سوزي هاي متعدد زباله بخش عمده اي از جنگل هاي اين منطقه را سوزانده است.
زال نژاد افزود: در سال هاي گذشته چندين بار اهالي اين روستاها مسير آمد و شد خودروهاي حمل زباله را بستند ولي با وجود وعده مسئولان براي حل اين مشكل، تاكنون بدون نتيجه بوده است.
شهروند ديگري از خيابان آيت الله غفاري چالوس نيز گفت: پرسه زدن حيوانات موذي نظير موش ها در محيط شهر و حتي پيرامون خانه هاي شهروندان ضمن آنكه باعث رعب و وحشت ميان شهروندان اين منطقه شده بلكه اين وضعيت حاد مي تواند عامل تهديد كننده براي سلامت مردم باشد.
عليرضا پاشا افزود: نكته ديگر آنكه شهروندان به هنگام آمد و شد از خيابان هاي اين شهر بوي تعفن را كاملا حس مي كنند و به نظر مي رسد متوليان امر در شستشوي سطل هاي تعبيه شده در حاشيه معابر اصلي و فرعي و نيز مخزن هاي پيش بيني شده براي انداختن زباله داخل آن چشم پوشي مي كنند.
اين شهروند چالوسي گفت: درصورتي كه زباله ها به موقع جمع آوري،حمل و دفن شود و از طرفي هم شهرداري نسبت به شستشوي معابر اصلي و فرعي اقدام كند و در كنار آن عمليات گندزدايي و آهك پاشي مسيرهايي نظير آبراه ها در سطح شهر انجام دهد شهروندان كمتر از چنين وضعيتي آسيب مي بيند.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان چالوس نيزدراين باره گفت: نحوه جمع آوري، حمل و دفن زباله در اين شهرستان كاملا به شكل سنتي و غيربهداشتي است و اين معضل موضوع تازه اي نيست.
دكتر حديث گردكلي در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: بارها اين موضوع در نشست هاي مختلف حتي كارگروه مديريت پسماند مطرح و حتي راهكارهاي اساسي براي كاهش آثار زيانبار و مخرب زباله ارائه شد اگرچه مسئولان ذيربط اقدامات خوبي هم دراين حوزه انجام داده اند ولي اساسي نيست.
وي اظهار داشت: شهروندان و روستائيان از وضعيت نامطلوب جمع آوري و دفن غيربهداشتي زباله گزارش هاي فراواني به كارشناسان اين نهاد ارائه داده اند و از پرسه زدن موش ها، سرريز شيرابه زباله به هنگام حمل آن از داخل خودروها يا مخزن هاي زباله در سطح خيابان ها گله دارند.
مدير شبكه بهداشت و درمان شهرستان چالوس گفت: زباله اگر به درستي جمع آوري، حمل و دفن نشود طبيعتا مي تواند عامل تهديد كننده عليه بهداشت عمومي باشد و مسئولان ذيربط بايد در اين حوزه پاسخگو باشند و اگر چشم پوشي شود بنا برقانون مديريت پسماند مجازات خواهند شد.
يكي از اعضاي شوراي اسلامي شهر چالوس نيز يكي از راهكارهاي اساسي حل اين معضل را راه اندازي نيروگاه زباله سوز نوشهر ذكر كرد و گفت: هرچند از سال گذشته براي كاهش خسارت هاي زيانبار و مخرب دفن سنتي زباله گام هاي اساسي شهرداري اين شهر برداشته ولي رهگشا نيست.
صابر سام دليري در گفت و گو با خبرنگارايرنا افزود: البته براي پيشگيري از سرريز شيرابه ها ضمن احداث كانال هاي زهكشي هم چنين چندين حلقه چاه نيز در محل دفن زباله حفر شد به نحوي كه ديگر شيرابه ها سرريز نمي شود.
اين عضو شوراي اسلامي شهر چالوس گفت : نكته ديگر آنكه بايد فرهنگ سازي شود تا شهروندان زباله كمتري توليد كنند و طرح جدا سازي زباله از مبدا نيز از مهم ترين اقداماتي است كه با مشاركت بخش خصوصي و شهرداري از ماههاي پيش در اين شهر شاهد آن هستيم .
تلاش هاي خبرنگار ايرنا براي گفت و گو با شهردار چالوس با وجود تماس هاي مكرر تا زمان مخابره خبر بدون نتيجه مانده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست چالوس هم با اشاره به حجم انبوه زباله و پاسخگو نبودن زمين براي دفن آن گفت كه هم اكنون جمع آوري ، حمل و تلنبار شدن زباله در اين منطقه بحران زا شده و بايد مسئولان ذيربط در اين زمينه چاره انديشي كنند.
ابوالقاسم محمدپور افزود : در اين فصل مقدار توليد زباله مقدار 120 تن و در فصول گردشگري اين رقم به 2 برابر افزايش مي يابد كه كاملا به شكل سنتي جمع آوري، حمل و بدون رعايت موازين زيست محيطي و بهداشتي در منطقه جنگلي 'پلهم كتي ' تلنبار شده است.
پيش از اين مسئولان منابع طبيعي و آبخيزداري غرب مازندران در گزارشي اعلام كردند زميني كه براي دفن زباله در اين منطقه واگذار شده مساحت آن حدود پنج هزار مترمربع بوده و به علت سرريزشدن شيرابه و افزايش حجم زباله متاسفانه به حدود 500 هكتار از جنگل هاي پيرامون آن نيز آسيب رسانده است.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست چالوس با اشاره به وضعيت فاجعه بار محل دفن كنوني زباله و آلودگي هاي زيست محيطي براثر دود متصاعد شده و سرريز شيرابه هاي ناشي ازآن در اين شهرستان، گفت: چنين وضعيتي با نارضايتي هاي مردمي و مسئولان اداراتي مانند بهداشت و درمان، حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي و آبخيزداري منطقه همراه بوده است.
محمدپور افزود: با اينكه براي حل اين معضل نشست هاي متعددي در كارگروه مديريت پسماند برگزار و حتي تصميمات خوبي هم گرفته شد تا بتوان از وجود سرمايه گذار بخش خصوصي اين وضعيت بحراني را به طور اساسي ريشه كن كرد ولي تاكنون اين پيگيري ها نتيجه اي نداشت.
محمدپور افزود: در 2 سال گذشته قرار بود سيستم بيوگاز با همكاري سرمايه گذار خارجي در مكاني به گستره حدود يك هكتار در منطقه 'پل ذغال ' مرزن آباد چالوس راه اندازي شود متاسفانه سرمايه گذار بنا به دلايلي از ادامه همكاري انصراف داد و استقبال نكرد.
وي اظهار داشت: اگرچه براي ساماندهي مكان دفن زباله اقداماتي مانند فنس كشي، احداث كانال زهكشي با هدف پيشگيري از سرريز شيرابه ها و نيز عمليات بازيافت با همكاري بخشداري و شهرداري هچيرود انجام گرفته ولي اساسي نيست.
رئيس اداره حفاظت محيط زيست چالوس ابراز اميدواري كرد كه با نامه نگاري هاي انجام گرفته با مسئولان استاني و محلي به زودي نيروگاه زباله سوز نوشهر كه با هدف امحاي زباله شهرستان هاي كلاردشت، نوشهر و چالوس در حال احداث است به زودي به بهره برداري برسد و اين معضل ديرينه براي هميشه حل گردد.
نيروگاه زباله سوز واقع در منطقه پلنگ چال كه از سال 1390 به گستره حدود 2 هكتار عمليات ساخت آن آغاز شد و قرار بود فازيك آن در سال 93 به پايان برسد اما چنين نشد و براساس اعلام نماينده شركت تدبير، توسعه و سلامت مجري اين طرح در 22 بهمن ماه امسال به بهره برداري خواهد رسيد
اين طرح پس از اجراي كامل ظرفيت سوزاندن مقدار 250 تن زباله و توليد انرژي برق به ظرفيت حدود 2.5مگاوات در طول روز دارد.
براساس آمار از منابع رسمي ، هم اكنون 42 واحد بزرگ دفع زباله به وسعت 300 هكتار درجنگل هاي شمال وجود دارد كه روزانه به طور متوسط حدود 2 هزار و 500 تن زباله در اين مناطق تخليه مي شود.
شهرستان چالوس با جمعيتي دستكم 130 هزار نفر در تمامي فصول به ويژه نيمه نخست سال پذيراي ميليون ها مسافر و گردشگراست.
7078 /1602/1899