۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۳
کد خبر: 83132669
T T
۰ نفر

خراسان رضوي نيازمند 26 هزار كلاس جديد است

۲۱ آذر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۳
کد خبر: 83132669
خراسان رضوي نيازمند 26 هزار كلاس جديد است

مشهد- ايرنا- معاون مشاركتهاي نوسازي و مدارس غير دولتي خراسان رضوي گفت: سرانه فضاي آموزشي در اين استان مناسب نيست و براي رسيدن به ميانگين كشوري نيازمند ساخت 26 هزار كلاس درس جديد هستيم.

محمد صادق قاري روز چهارشنبه در مراسم افتتاح آموزشگاه خيرساز دكتر نيشابوري در قوچان افزود: ميانگين سرانه آموزشي در كشور 5.3 متر مربع است كه اين ميزان در خراسان رضوي به 4.2 مترمربع مي رسد.
وي اظهار داشت: در طول 20 سال گذشته حدود چهار هزار و 800 پروژه توسط خيرين ساخته شده كه براي رسيدن به ميانگين كشوري همين تعداد پروژه نيز مورد نياز است.
وي ميانگين سرانه آموزشي در قوچان را 4.1 متر مربع ذكر كرد و گفت: اين شهرستان با اتمام پروژه هاي در دست اقدام به ميانگين سرانه آموزشي استان و بالاتر از آن خواهد رسيد.
قاري با بيان اينكه آموزشگاه دكتر نيشابوري يكي از ده ها پروژه اي است كه توسط خيرين و با مشاركت اداره كل نوسازي مدارس ساخته شده است افزود: اين پروژه به مساحت يك هزار و 500 متر مربع و زير بناي يك هزار و 5 متر مربع است كه داراي 12 كلاس درس و 6 اتاق بوده و بيش از 15 ميليارد ريال از اعتبارات دولتي و مشاركت خيرين براي ساخت آن هزينه شده است.
وي با اشاره به تنگناهاي اعتبارات دولتي، حضور خيرين براي مشاركت در ساخت مدارس را ضروري دانست و اظهار داشت: سازمان نوسازي مدارس كشور و استان ، مشاركت جويي از خيرين را به عنوان اولين وظيفه و در شرايط فعلي بهترين راهكار براي كاهش وضعيت نامناسب سرانه آموزشي و رساندن آن به ميانگين هاي كشوري مي داند.
رئيس مجمع خيرين مدرسه ساز خراسان رضوي نيز در اين مراسم گفت: اگر خيرين مدرسه ساز نبودند امروز شاهد كلاسهاي درس سه نوبته و كانكس بوديم.
غلامعلي رأفتي افزود: در سالجاري 60درصد كلاس هاي درس جديد خراسان رضوي توسط خيرين مدرسه ساز تحويل داده شده و مشاركت خيرين در سال جاري بسيار زياد بوده است.
فرماندار قوچان نيز يكي از اولويت هاي شهرستان را ساخت بافت فرسوده مدارس شهر و روستا دانست و گفت: امروز تمام دستگاههاي اجرايي شهرستان متعهد هستند براي اجراي تفاهم نامه هاي منعقد شده بين دستگاه دولتي و خيرين تا اتمام پروژه قدم بردارند.
هادي رجايي نيا افزود : كمك به مدارس بايد به فرهنگ جامعه تبديل شود و مسئولين فقط نبايد از خيرين انتظار ساخت مدارس داشته باشند بلكه هر مسئول مي تواند حتي به صورت مدرسه يار به مدارس محل تحصيل خود كمك كند.
رئيس اداره آموزش و پرورش قوچان نيز در اين مراسم گفت : در سال گذشته پنج مدرسه خير ساز افتتاح و در سال جاري نيز چهار واحد آموزشي به بهره برداري رسيده است كه اميدواريم در سال 98 بتوانيم تحولي بزرگ در اين حوزه داشته باشيم.
حسن روحاني افزود : 30 درصد مدارس قوچان فرسوده بوده و چهار مدرسه در حال تخريب است كه تخريب 2 مدرسه در دستور كار قرار دارد.
وي با اشاره به شروع ساخت استخر دانش آموزي قوچان از سال 84 نيز گفت: اين پروژه به اتمام نرسيده كه با بهره برداري آن ميتوان سالانه يك ميليارد ريال به عوايد آموزش پرورش قوچان اضافه كرد.
دكتر محمد رضا نيشابوري خير مدرسه ساز قوچاني در سال 84 نيز مدرسه 10 كلاسه صديقه يوسفي را به ياد مادر فرهنگي خود در جهت ارتقاي سطح آموزشي بانوان قوچان ساخته و به دانش آموزان دختر اين شهرستان اهدا كرده بود.
شهرستان 180 هزار نفري قوچان داراي 33 هزار و 534 دانش آموز است كه توسط 2 هزار و 792 آموزگار در 400 آموزشگاه شهري و روستايي مشغول تحصيل هستند.
اين شهرستان در 137 كيلومتري شمال مشهد قرار دارد.
7501 / 6053