۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۳
کد خبر: 83134402
T T
۰ نفر

خیز مافیای كنكور برای فتح ساعت های آموزشی

۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۸:۲۳
کد خبر: 83134402
خیز مافیای كنكور برای فتح ساعت های آموزشی

ساری - ایرنا - هنوز از استقرار پایه دوازدهم در نظام آموزشی جدید چند ماهی نگذشته است كه افزایش ساعت های آموزشی و الزام قانونی دانش آموزان به ماندگاری در مدرسه، دستمایه تحریك خانواده ها برای مخالفت با آموزش و پرورش و درخواست تعطیلی ساعات رسمی آموزشی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پایه دوازدهم آخرین مرحله از استقرار ساختار آموزشی 3-3-6 در آموزش و پرورش كشور است كه امسال برای نخستین سال و به صورت كامل جایگزین ساختار پیشین شده است.
با استقرار پایه دوازدهم، ساعت آموزشی دانش آموزان این پایه در رشته نظری به 35 ساعت و برای شاخه فنی و حرفه ای و كار و دانش بین 35 تا 42 ساعت به تناسب رشته ها افزایش یافت و این كار بازار كاسبی را برای مافیای كنكور در بخش های مختلف تنگ كرد.
به عبارتی در حالی كه دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی در نظام قدیم تنها 24 ساعت در هفته و برای چهار روز به مدرسه می رفتند و مجریان نظام آموزشی نیز حتی برای نرفتن به مدرسه انعطاف نشان می دادند، دانش آموزان پایه دوازدهم در نظام جدید ملزم به حضور در كلاس درس برای پنج تا 6 روز در هفته هستند و به این ترتیب دیگر روزهای خالی آموزشی برای مافیای كنكور باقی نمی ماند.
برابر بخشنامه اجرایی نظام جدید آموزشی، مدارس برای پوشش ساعت های آموزشی اضافه شده می توانند زمان حضور در مدرسه در روزهای شنبه تا دوشنبه را هشت ساعت و روزهای سه شنبه و چهارشنبه را شش ساعت تعیین كنند تا 35 ساعت آموزشی شود ولی چنانچه خواسته باشند برای بخشی از روز پنجشنبه هم برنامه ریزی داشته باشند، ممانعتی وجود ندارد.

** نام نویسی در مدرسه؛ كلاس در آموزشگاه كنكور
پیش از استقرار نظام آموزشی جدید، دانش آموزان دوره پیش دانشگاهی می توانستند با نام نویسی در مدرسه اصلا به مدرسه نروند و یا به صورت موردی و دلخواه برای برخی درس ها سر كلاس مدرسه حاضر شوند و غیبت آنان هیچ تاثیری بر دوره آموزشی آنان نداشت.
در نظام آموزشی قدیم تعداد زیادی از دانش آموزان پیش دانشگاهی در طول سال تحصیلی برای آمادگی بیشتر جهت شركت در كنكور سراسری در مدرسه ثبت نام می كردند ولی ملزم به حضور نبودند و تنها در امتخان های پایان ترم شركت می كردند و وقت اصلی خود را در كلاس های كنكور خارج از مدرسه یا مطالعه بیشتر در منزل می گذراندند.
این در حالی است كه در نظام جدید آموزشی با استقرار پایه دوازدهم، حضور در سر كلاس درس برای دانش آموزان اجباری است و هر گونه غیبتی غیرموجه تلقی و سبب محرومیت دانش آموز خواهد شد.
زمزمه مخالفت با سخت گیری های نظام آموزشی برای پایه دوازدهم از آغاز سال تحصیلی جاری كلید خورد، یعنی همان زمانی كه برای ذینفعان مشخص شد كه متولیان رسمی آموزش كشور در اجرای مقررات مربوط به ساعات آموزشی و غیبت دانش آموزان جدی هستند و راه فراری باقی نگذاشته اند.
البته این زمزمه ها زمانی كه مافیای كنكور با ریزش دانش آموزان در سر كلاس های كنكور مواجه شد، شدت گرفت تا جایی كه در بعضی مواقع خانواده های دانش آموزان را با مدارس مقابل هم قرار دادند.
بر اساس اعلام آموزش و پرورش مازندران، از ابتدای سال تحصیلی جدید خانواده ها به اشكال مختلف نسبت به افزایش زمان حضور دانش آموزان در مدارس اعتراض می كنند و با ممانعت از حضور فرزندانشان در مدرسه سبب شده اند تا آمار غیبت ها افزایش یابد.
همچنین به گفته مسئولان آموزش و پرورش، این مخالفت ها حتی به درگیری لفظی میان والدین و مسئولان مدارس و آموزش و پرورش نیز انجامیده است.
بررسی های میدانی خبرنگار ایرنا هم نشان می دهد كه بسیاری از خانواده هایی كه دانش آموز پایه دوازدهم دارند همچنان از فرق میان این پایه با پیش دانشگاهی بی اطلاع هستند و معتقدند كه باید همانند دوره قدیم فرزندانشان روزهای غیرآموزشی بیشتری در اختیار داشته باشند تا بتوانند در كلاس های كنكور هم حضور پیدا كنند.
البته در نگاه كنكور محور به نظام آموزشی، خانواده های دانش آموزان تنها نیستند و برخی از معلمان نیز با افزایش زمان آموزشی پایه دوازدهم مخالفت دارند و معتقدند كه افزایش زمان مانع از فعالیت آنان در موسسات خصوصی كنكور و همچنین كاهش درآمدشان شده است.
برخی از مدیران مدرسه نیز در این میان به سبب ذینفع بودن در كلاس های كنكور یا هر علت دیگری نسبت به افزایش ساعت آموزشی دل خوشی ندارند و به همین علت هم به جای توجیه خانوادهای معترض و مخالف، آنان را به آموزش و پرورش حواله می دهند تا خودشان از این طریق بدون درگیری مستقیم با مدیران ستادی، از طریق خانواده ها به مراد دلشان برسند.

** تعطیلی یواشكی
«نائیجی» كه پدر یكی از دانش آموزان پایه دوازدهم است به خبرنگار ایرنا گفت: پس از آگاهی از غیبت دخترم در مدرسه در برخی روزها، علت آن را از فرزندم جویا و متوجه شدم مدیر مدرسه با همكاری معلمان به بهانه های مختلف دانش آموزان را از مدرسه مرخص می كند.
وی افزود: پس از تحقیق دریافتم كه مدیر مدرسه مسئول یكی از موسسات و آموزشگاههای كنكور است كه دخترم نیز در آن ثبت نام كرده است و پس از مراجعه به مدرسه نیز مسئولان مدرسه به من گفتند كه نمی توانند در مدت محدود تمامی مسائل كنكور را در كلاس درس آموزش بدهند و دانش آموز نیز نباید وقت زیادی را در مدرسه بگذرانند و باید به صورت فشرده در كلاس های خصوصی كه برای كنكور برنامه ریزی دقیقی دارند، شركت كند.
این بانوی مازندرانی گفت: مسئولان مدرسه تاكید داشتند كه برای موفقیت دخترم در كنكور، باید او را در كلاس های خصوصی ثبت نام كنم و نباید سماجت كنم كه وقت دانش آموز در كلاس درس مدرسه هدر رود.

** والدین ناآگاهانه سد راه تحصیل دانش آموزان نشوند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران هم با اعلام این كه ساعات آموزشی با استقرار كامل نظام آموزشی جدید افزایش یافته است، توضیح داد: ساعت آموزشی برای دانش آموزان شاخه نظری از 24 به 35 ساعت افزایش یافت و بر همین اساس دانش اموزان پایه دوازهم موظف هستند از شنبه تا سه شنبه از ساعت هفت و نیم تا 13 و 30 دقیقه و برای روز چهارشنبه از ساعت از ساعت 7 و 30 دقیقه تا ساعت 12 و 30 دقیقه در مدرسه حضور داشته باشند.
اسفندیار نظری افزود: همچنین دانش آموزان پایه دوازدهم شاخه فنی و حرفه ای و كار و دانش موظف هستند از شنبه تا چهارشنبه هر روز از ساعت 7 و 30 دقیقه تا 14 و 30 دقیقه در مدارس و آموزشگاهها حضور داشته باشند و بر این اساس ساعت آموزشی آنها متناسب با رشته تحصیلی از 37 تا 40 ساعت در هفته متغیر است.
وی با تایید وجود فشار از سوی والدین برای نادیده گرفتن ساعات آموزشی اضافه شده و عدم درك فرق میان پیش دانشگاهی و پایه دوازدهم، گفت: متاسفانه والدین دانش آموزان از ابتدای سال تحصیلی با استقرار پایه دوازدهم و با توجه به اعلام های قبلی از ساعات آموزشی، با اخلال در كار مدرسه از طرق مختلف مانع فرآیند عادی تحصیلی در برخی از مدارس شده اند.
نظری با بیان اینكه توجیه بیشتر خانواده ها لطمه خوردن به كلاس های كنكور دانش آموزان با افزایش ساعت آموزشی است، افزود: والدین به بهانه های مختلف از جمله اعلام مخالفت با نظام آموزشی و یا حتی با ارائه گواهی های پزشكی در برخی روزهای خاص از حضور دانش آموز در مدارس جلوگیری می كنند.
وی ادامه داد: نه تنها این موضوع به استقرار و موفقیت نظام آموزشی جدید آسیب خواهد زد، بلكه این باور را در دانش آموزان نهادینه می كند كه عملا مدرسه كارایی ندارد و آنها را نسبت به حضور در مدرسه دلسرد می كند.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: از ابتدای سال تحصیلی گزارش های متعددی بخصوص از مدارس شهرهای بزرگ به آموزش و پرورش رسیده است مبنی بر اینكه برخی دانش آموزان روزهای چهارشنبه در كلاس درس حاضر نمی شوند و والدین نیز با مدارس مخالفت و حتی با مدیران مدارس درگیری های لفظی داشته اند.

** موسسات كنكور محرك اصلی مخالفت والدین و دانش آموزان نظام جدید
نظری با بیان اینكه موسسات كنكوری محرك اصلی والدین و دانش آموزان با افزایش ساعت حضور در مدرسه هستند، تاكید كرد: این موضوع كه در كلاس های درس مدرسه چیزی آموخته نمی شود، شایعه موسسات و آموزشگاه های كنكور است تا دانش آموزان و مردم را نسبت به مدرسه و سرفصل های آموزشی دلسرد كنند كه تاكنون نیز موفق بوده اند.
او با اشاره به اینكه در كنكور سراسری سال گذشته اكثر پذیرفته شدگان رتبه های برتر مازندران در هیچ كلاس كنكوری حضور نداشتند، افزود: هیچ كجای دنیا وجود كلاس كنكور برای افزایش آمادگی دانش آموز توجیه نشده و تمامی آموزش ها در كلاس های درس و مدرسه انجام می شود.
معاون آموزش و پرورش مازندران گفت: بخشی از این تحریك والدین و دانش آموزان از طریق معلمان مدارس انجام می شود كه خود ذینفع آموزشگاه ها هستند كه خارج از اخلاقیات و همچنین خلاف قانون است و در صورت شناسایی برخورد جدی با چنین معلمانی می شود.
نظری آموزشگاه ها و كلاس های كنكور را «بلای جان» نظام آموزشی توصیف كرد و افزود: متاسفانه اینها به دلیل قدرت زیاد در نظام آموزشی ریشه كرده اند و غیر قابل حذف شده اند.
وی گفت كه در استان مازندران یكهزار و 200 آموزشگاه اعم از زبان و آموزشگاه كنكور و كمك آموزشی دایر و فعال است كه از این تعداد 50 درصدشان به صورت اختصاصی در زمینه كنكور كار می كنند.
معاون آموزش و پرورش مازندران افزود: در سال جاری با بیش از 120 آموزشگاه كنكور به دلیل تخلف برخورد شد كه شامل تذكر تا تشكیل پرونده حراستی می شود.
وی تخلفات این آموزشگاه ها را شامل رعایت نكردن دستور عمل آموزشی، تخلف در دریافت شهریه های متناقض و نا متعارف، نبود تجهیزات استاندارد و یا به روز و تدریس خارج از چارچوب های علمی برشمرد.

** برخورد شدید با مدیران و معلمان متخلف
معاون آموزش و پرورش مازندران با تاكید بر این كه بر اساس قوانین نظام آموزشی مبتنی بر پایه دوازدهم، حضور در سر كلاس درس اجباری است و هر گونه غیبتی غیرموجه ارزیابی خواهد شد، گفت: در صورت مشاهده تعطیلی غیر موجه مدرسه و كلاس درس و همچنین شناسایی عوامل تحریك در مدارس با مدیران و خاطیان برخورد جدی می شود.
نظری تاكید كرد: در برخورد با مسببان تحریك والدین و دانش آموزان هیچگونه اخطار و ارفاقی نخواهد شد و امكان اخراج افراد نیز وجود دارد.
وی همچنین گفت كه بر اساس دیگاه كارشناسان حضور در كلاس و مدرسه تاثیر بیشتری بر فرآیند یادگیری و ارتقای تحصیلی دارد و از طرف دیگر به خاطر كاهش هزینه كلاس های خارج از مدرسه فشار كمتری به خانواده و دانش آموز می آورد.

** حمایت رسانه ملی از كنكور
معاون آموزش و پرورش مازندران از شبكه های تلویزیونی به خاطر تبلیغات كنكور انتقاد كرد و اظهار داشت: رسانه ملی با تبلیغات گسترده در زمینه كیفیت كتاب های كمك آموزشی و موسسات آموزشی بر تقویت فعالیت این موسسات افزوده و آنها را موازی و جایگزین فعالیت مدارس و آموزش و پرورش كرده است.
وی افزود: بخش زیادی از محقق نشدن نظام آموزشی برای مهارت محوری و علم محوری، به دلیل تبلیغات گسترده صدا و سیما است كه در جهت منافع موسسات، كنكور را به آوردگاهی هیجان انگیز بدل كرده است.
معاون آموزش و پرورش مازندران همچنین نبود اطلاع رسانی، چشم هم چشمی والدین و ضعف مدیران مدارس را از دیگر عوامل قدرت موسسات كنكوری و سایه سنگین آنان بر نظام آموزشی دانست.
استان مازندران بر اساس آمارهای رسمی بیش از چهار هزار مدرسه دارد كه اكنون حدود 530 هزار دانش آموز در آن به تحصیل اشتغال دارند.
آمار دانش آموزان در حال تحصیل مقطع متوسطه مازندران حدود 130 هزار نفر است.
7335/1654