۲۴ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83134981
T T
۰ نفر
صادرات از مسير جاده اي از مرز آستارا 33 درصد افزايش يافت

رشت - ايرنا - مديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان با اشاره به واردات و صادرات كالا از طريق ناوگان حمل و نقل عمومي از استان گفت: از ابتداي امسال صادرات از مسير جاده اي از طريق اين ناوگان از مرز آستارا 33 درصد افزايش يافت.

به گزارش ايرنا، محمدرضا نازك كار روز شنبه در نشست خبري در جمع خبرگزاري هاي استان افزود: طي هشت ماه نخست امسال ، حمل و نقل كالا از مرز آستارا 79 هزار و 417 تن كالا در بخش واردات معادل 40 درصد كاهش و 328 هزار و 771 تن در بخش صادرات معادل 33 درصد افزايش داشته است.
وي تصريح كرد: طي هشت ماه گذشته 353 هزار و 296 تن كالا از استان ترانزيت شده كه از اين ميزان 291 هزار و 998 تن از مرز آستارا و 61 هزار و 298 تن از مرز انزلي بوده است.
** فعاليت هشت هزار و 446 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومي در گيلان
نازك كار در بخش ديگري از سخنانش؛ به وضعيت شركت هاي حمل و نقل كالا و مسافر اشاره و بيان كرد:170 شركت و موسسه حمل و نقل كالا ، 139 شركت حمل و نقل مسافر ، سه شركت حمل و نقل بين المللي كالا، يك شركت حمل و نقل بين المللي مسافر و 85 نمايندگي شركت حمل و نقل بين المللي كالا در گيلان فعال هستند.
وي تصريح كرد: همچنين هشت هزار و 446 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومي در گيلان فعال است كه از اين تعداد دو هزار و 554 دستگاه در بخش مسافر ، 181 دستگاه اتوبوس، 751 دستگاه ميني بوس، يك هزار و 222 دستگاه سواري و پنج هزار و 892 در بخش كالاست.
نازك كار با بيان اينكه حدود 12 هزار و 47 راننده فعال در بخش حمل و نقل عمومي گيلان فعال هستند، گفت: هشت هزار و 541 راننده در بخش كالا و چهار هزار و چهار راننده نيز در بخش مسافر در استان فعالند.
وي ادامه داد: طي هشت ماه گذشته، بيش از شش ميليون تن كالا توسط 440 هزار سفر (طبق بارنامه صادره) حمل شده كه افزايش هشت درصدي را در بحث تناژ نشان مي دهد.
به گفتهمديركل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان ، همچنين طي اين مدت سه ميليون و 408 هزار و 685 نفر مسافر با 498 هزار و 817 سفر توسط ناوگان حمل و نقل عمومي استان جابجا شده اند.
وي با اشاره به دغدغه رانندگان حمل و نقل جاده اي براي تهيه اقلام مصرفي خودروها از جمله لاستيك تصريح كرد: در همين راستا، از ابتداي مردادماه تا كنون تعداد چهار هزار حلقه لاستيك به قيمت دولتي بين متقاضيان توزيع شده است.
** ثبت 195 هزار و 455 مورد تخلف توسط سامانه هاي مستقر در راه هاي گيلان
نازك كار بيان كرد: در حال حاضر محورهاي برون شهري استان مجهز به 52 سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور بر خط ، 21 سامانه نظارت تصويري و نيز 42 سامانه فعال تردد شمار هستند.
وي ثبت آمار تردد، ثبت لحظه اي و متوسط برداشت پلاك تمامي خودروهاي عبوري استان را از قابليت هاي سامانه هاي ثبت سرعت عنوان و تصريح كرد: با راه اندازي و بهره برداري اين سامانه ها بستر تردد ايمن براي كاربران جاده ها فراهم مي شود.
وي به تخلفات ثبت شده امسال نيز اشاره و بيان كرد: طي هشت ماه امسال، 195 هزار و 455 مورد تخلف سرعت توسط سامانه هاي ثبت سرعت مستقر در محورهاي مواصلاتي استان ثبت شده است.
نازك كار در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به آغاز هفته حمل و نقل، راهداري و رانندگان از 26 آذرماه گفت: اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي گيلان با حوزه استحفاظي يك هزار و 865 كيلومتر راه هاي اصلي و فرعي و همچنين بالغ بر 9 هزار كيلومتر انواع راه هاي روستايي و در مجموع 12 هزار و 421 كيلومتر راه همسنگ متولي نگهداري راه هاي استان است.
وي به اقدامات انجام شده در بخش راهداري اشاره و بيان كرد: 231 كيلومتر روكش آسفالت ، لكه گيري ، تعمير ، مرمت و نگهداري پل هاي بزرگ و كوچك، ايمن سازي با اجراي 900 كيلومتر خط كشي ، هشت كيلومتر روشنايي طولي و چهار مورد روشنايي نقطه اي از جمله اقدامات انجام شده اين اداره كل در بخش راهداري طي هشت ماه گذشته است.
نازك كار به چالش نگهداري راه ها و تامين ايمني حمل و نقل نيز اشاره و اظهار كرد: كمبود اعتبارت راهداري و عدم تخصيص كامل آن تا كنون، كمبود ماشين الات و نيروي انساني جهت انجام امور راهداري و فرسودگي ماشين آلات از مهمترين چالش هاي اين حوزه در استان به شمار مي رود.
از 26 آذر تا اول دي ماه در روز شمار ايراني به عنوان هفته حمل و نقل، راهداري و رانندگان نامگذاري شده كه 26 آدر روز حمل و نقل و اول دي ماه، روز راهدار است.
7296/2007