وحدت حوزه و دانشگاه پس از تاسیس دانشگاه تهران همیشه از طرف فرهیختگان حوزه و دانشگاهیان مطرح شد و آیت الله محمد مفتح یكی از افرادی بود كه تمام همت خود را برای تحقق این مهم به كار بست.
رییس دانشگاه پیام نور مركز همدان درباره اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه تنها به برگزاری جلسه و سمینارهای بدون خروجی ختم شده در حالیكه این موضوع مهم باید عملیاتی و از حرف به عمل تبدیل شود.
صفی الله صفایی با بیان اینكه ما معتقدیم اسلام دین كاملی برای حكومت داری است اظهار داشت: بنابراین جمهوری اسلامی باید بتواند انتظارات جامعه امروزی را در بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برآورده كند.
رییس دانشگاه پیام نور مركز همدان بیان كرد: با وجود اینكه جلساتی در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه برگزار و به صورت سمبلیك ارتباطاتی بین حوزه و دانشگاه برقرار شده اما این ارتباطات به نتایج مورد انتظار منتج نشده است.
صفایی ادامه داد: باید یك برنامه راهبردی از شورای انقلاب فرهنگی آغاز شود و بزرگان حوزوی، علما و اساتید دانشگاهی راهكارهایی را ارایه دهند.
وی گفت: باید برخی مباحث مطرح در دانشگاه در حوزه های علمیه نیز مورد استفاده قرار گیرد و در مقابل برخی مسایل مطرح در حوزه دینی نیز در دانشگاه ها مطرح شود.
رییس دانشگاه پیام نور مركز همدان تاكید كرد: با توجه به اینكه نگاه به علوم انسانی باید از دیدگاه اسلام و نه از دیدگاه مكاتب غربی باشد هم اینك خلاء در این حوزه موجب بروز مشكلاتی شده است.
صفایی افزود: اساتید حوزه باید نگاه اسلامی به علوم انسانی را به دانشگاهیانی كه تدریس در این بخش را عهده دار هستند، انتقال دهند.
وی اضافه كرد: وقتی ما معتقدیم اسلام دینی است كه نیازهای بشری را برآورده می كند بنابراین محقق شدن این موضوع مستلزم تعامل نزدیك بین حوزه و دانشگاه است.
رییس دانشگاه پیام نور مركز همدان اظهار داشت: شیوه های آموزشی دانشگاه با روش های آموزشی حوزه های علمیه می تواند مبادله شود.
صفایی مثال زد: مباحثه ای كه در حوزه های علمیه وجود دارد بسیار به اطلاعات و آگاهی طلاب تعمیق می بخشد و یك شیوه خوب برای تدریس است در مقابل حوزویان می توانند از روش های جدید معمول در دانشگاه ها برای انجام تحقیقات علمی در راستای پژوهش های دینی استفاده كنند.
وی ادامه داد:فناوری و حوزه های آی تی، ابزارهای خوبی برای پژوهش ایجاد كردند كه حوزویان می توانند با استفاده از این ابزارها به خوبی همه منابع را سازماندهی كرده و همه مباحث را به روز كنند.
رییس دانشگاه پیام نور مركز همدان گفت: وحدت حوزه و دانشگاه شعار بسیار خوبی بود اما باید این شعار از قالب همایش و نشست خارج شده و جنبه عملی به خود گیرد.
صفایی افزود: در حوزه اقتصاد، علوم اجتماعی، جامعه شناسی و علوم سیاسی و دیگر بخش ها نیاز داریم شاكله و ساختار اسلامی برای این بحث ها مطرح شود.
شهید محمد مفتح اندیشمند فرهیخته و توانمند در 1307 هجری خورشیدی در شهرستان رزن از توابع استان همدان دیده به جهان گشود؛ وی در خانواده ای مذهبی، اهل تقوا و دیانت رشد و پرورش یافت و با اسلام ناب محمدی (ص) آشنا شد.
این شهید والا مقام دروس مقدماتی را در زادگاهش گذراند و سپس به منظور گسترش علم و دانش خویش به شهر قم رفت.
این انسان وارسته در آنجا از وجود استادان بزرگی همچون آیات عظام علامه طباطبایی، داماد، حجت و امام خمینی (ره)بهره برد.
محمد مفتح با تلاش و كوشش بسیار موفق به دریافت درجه اجتهاد شد، وی پس از پایان تحصیل، به تدریس در حوزه پرداخت.
این مرد عرصه سیاست در كنار تحصیل در حوزه با ایده گسترش فعالیت دینی و مذهبی خود در سنگر دانشگاه، با حضور در این مكان موفق به گرفتن درجه دكترای فلسفه از دانشگاه تهران شد.
وی به لحاظ رسالتی كه بر دوش خویش حس می كرد، با روشنگری دانش پژوهان در سنگر دبیرستان و حوزه، كلاس های خویش را مركزی برای مبارزه با رژیم قرار داد و در این راه با همیاری شهید محمد حسینی بهشتی به تشكیل انجمن اسلامی دانش آموزان، همت گمارد.
آیت الله مفتح به منظور شناساندن چهره واقعی اسلام، مجمعی به نام ˈجلسات علمی اسلام شناسیˈ تشكیل داد. ساواك كه از نقش موثر این مجمع در آگاهی بخشی جامعه اطلاع یافته بود، آن را تعطیل كرد.
او با هدف روشن ساختن مواضع نهضت اسلامی در افشای چهره رژیم پهلوی در شهرهای گوناگون به سخنرانی پرداخت و سخنرانی های افشاگرانه مفتح، بارها سبب دستگیری و تبعید وی شد.
این معلم دلسوز را در 1347 هجری خورشیدی به صورت رسمی از آموزش و پرورش اخراج و به جنوب ایران تبعید كردند.
آیت الله مفتح پس از اقامه نماز عید فطر با تاكید بر رهبری امام خمینی، 16 شهریور 1357 هجری خورشیدی را به عنوان روز تجلیل از شهدای ماه رمضان تعطیل اعلام كرد.
مردم مسلمان ایران در این روز راهپیمایی بزرگی علیه رژیم انجام دادند كه زمینه ساز قیام 17 شهریور شد.
محمد مفتح در سوم آذر 1353 هجری خورشیدی در مسجد جاوید به وسیله ساواك دستگیر و زندانی شد. با آزادی از زندان به مسجد قبا رفت و امامت جماعت این مسجد را بر عهده گرفت.
پس از پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی ایران وی به فعالیت های علمی و فرهنگی خود در شورای انقلاب ادامه داد و برای رسیدن به وحدت حوزه و دانشگاه تمام توان خود را به كار گرفت.
آیت الله مفتح آثار با ارزشی همچون حاشیه بر اسفار ملاصدرا، روش اندیشه، حكمت الهی و نهج البلاغه، آیات اصول اعتقادی قرآن، نقش دانشمندان در پیشرفت علوم اسلامی، ویژگی های زعامت و رهبری و مكتب اخلاقی و تربیتی امام صادق(ع)را از خود به یادگار گذاشته است.
سرانجام در 27 آذر 1358 هجری خورشیدی، دشمنان اسلام و انقلاب وجود گوهربار این بزرگمرد راه آزادی را برنتافتند و هنگام ورود محمد مفتح به دانشكده الهیات دانشگاه تهران، وی را هدف گلوله قرار دادند و به شهادت رساندند.
7526/2087
همدان- ایرنا- یكی از پیامدهای خوب انقلاب اسلامی، وحدت حوزه و دانشگاه است، طرحی كه شهید آیت الله مفتح پرچمدار آن بود.