۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 83137544
T T
۰ نفر

«ميز خدمت» به روستاهاي ملاير رسيد

۲۶ آذر ۱۳۹۷، ۱۳:۱۹
کد خبر: 83137544
«ميز خدمت» به روستاهاي ملاير رسيد

همدان- ايرنا- استقرار ميز خدمت در دستگاه هاي اجرايي تدبيري از سوي دولت بود تا از اين طريق روند خدمت رساني به مردم آسان تر شود، تدبيري كه امروز به روستاهاي ملاير رسيده است.

به گزارش ايرنا از آنجا كه دولت در ارايه خدمت بي منت به مردم به ويژه روستاييان مصمم است و همواره تكريم ارباب رجوع و رعايت حقوق شهروندي را در دستور كار خود دارد، معاون استاندار همدان و فرماندار ويژه ملاير نيز برپايي ميز خدمت در روستاها را تدبير كرد.
تدبيري كه با حضور فرماندار ويژه ملاير و جمعي از مديران دستگاه هاي اجرايي در چند روستاي محروم بخش زند ملاير انجام شد و روستاييان مسايل و مشكلات خود را بي پرده با دولتمردان در ميان گذاشتند.
ساختار اداري ميز خدمت كه در پي تصويب «منشور حقوق شهروندي» در تاريخ 28 اسفند 95 و به دنبال صدور بخشنامه در يكم خرداد 97 نهاد رياست جمهوري راه اندازي و از ابتداي تيرماه امسال در بسياري از دستگاه هاي اجرايي راه اندازي شد، گامي موثر در راستاي تحقق حقوق شهروندي و جلب رضايت ارباب رجوع بود، اقدامي كه به طور قطع مي تواند بسياري از مشكلات مردم را در كمترين زمان پاسخگو باشد.
فرماندار ويژه ملاير نيز با اين تدبير در تلاش است تا با برپايي ميز خدمت در روستاها آن هم با حضور مديران دستگاه هاي اجرايي و اصحاب رسانه، مردم حتي در دورترين و محروم ترين نقاط اين شهرستان بتوانند خدمات دولت را لمس كرده و مزه خدمت را بچشند.
بخش زند ملاير يكي از محروم ترين بخش هاي اين شهرستان است كه روز دوشنبه پذيراي ميز خدمت بود تا مديران در يك روز كاري در خدمت اهالي روستاهاي اين بخش باشند و مردم بدون واسطه و طي راهي طولاني مطالبات و مشكلات خود را با مسئولان درميان بگذارند.
روستاي «طائمه» كه در مسير گردشگري سد كلان ملاير واقع شده و خود يكي از روستاهاي با بافت سنتي و جاذبه هاي گردشگري است، نخستين مقصد مديران اين شهرستان بود، روستايي با 375 نفر جمعيت كه تاكنون بازيگران و گردشگران بسياري را در آغوش گرفته و در قاب دوربين عكاسي بسياري از هنرمندان و علاقه مندان به طبيعت نشسته است.
فرسودگي شبكه آب روستا، ادامه سنگ فرش و تكميل طرح هادي روستا، جابجايي تيرهاي چراغ برق معابر روستا، احداث ساختمان دهياري، آسفالت روستا و تقويت آنتن تلفن همراه و اينترنت از جمله مهمترين درخواست ها و مطالباتي بود كه توسط دهيار و شوراي اسلامي روستاي طائمه مطرح شد.
معاون استاندار همدان و فرماندار ويژه ملاير نيز براي حل مشكلات روستاي طائمه تاكيد كرد: تا 20 دي ماه جاري تيرهاي چراغ برق معابر روستاي طائمه جابجا شود و در تماسي تلفني خواستار تقويت هر چه سريعتر آنتن تلفن همراه و راه اندازي اينترنت اين روستا شد.
مدير بنياد مسكن انقلاب اسلامي ملاير نيز با بيان اينكه مرحله نخست طرح بهسازي روستا در حال اجرا است و جدول گذاري انجام شده افزود: براي آسفالت 600 مترمربع روستا برنامه ريزي شده، اما چون براي استفاده از قير يارانه اي آورده ندارند، همچنان بلاتكليف است.
داود سوري درخواست كرد: براي آسفالت روستاي طائمه 45 تن قير و اعتباري حدود 700 ميليون ريال نياز دارد كه اعتبار اين ميزان قير در صورت امكان در كميته برنامه ريزي شهرستان مصوب شود.
روستاي «كيكله» داراي بافت با ارزش و تاريخي و 40 خانوار و 123 نفر جمعيت، دومين روستايي بود كه امامزاده اش، بافت سنگي و تاريخي اش، مدرسه اش با 6 دانش آموز در چند پايه و پذيرايي گرم و صميمي اهالي اش، اين روستا را بيشتر خواستني تر كرد و مديران را براي حل مشكلات مصمم تر كرد.
احياي بافت سنتي روستا، روشنايي معابر، احيا و لايروبي قنات، جلوگيري از ورود عشاير، تكميل طرح هادي و بهسازي، اشتغال روستا، تقويت آنتن دهي تلفن همراه و استفاده از اينترنت و آب شرب روستا از جمله مشكلاتي بود كه از سوي دهيار روستا و اهالي مطرح شد.
فرماندار ويژه ملاير نيز با بيان اينكه روستاي «كيكله» ظرفيت هاي بسيار خوبي براي گردشگري دارد، بر لزوم رفع مسايل و مشكلات اين روستا تاكيد كرد و افزود: براي احياي قنات و آب شرب روستا پيگيري هاي لازم صورت گيرد و ميراث فرهنگي نيز بررسي هاي لازم را براي احياي بافت تاريخي روستا انجام دهد.
«سيبدر» روستاي بعدي براي برپايي ميز خدمت بود، روستايي با بافتي بسيار زيبا و نشسته در دامنه كوههايي زيبا كه به دليل كم آبي و نبود امكانات خالي از سكنه شده است، صحنه اي بسيار تلخ كه ديدن آن براي هر كسي زجرآور است، در حاليكه تنها چند تن از اهالي آن هم به تعداد انگشتان دست، به صورت فصلي براي انجام كارهاي كشاورزي به اين روستا تردد مي كنند.
باور اينكه روستايي از نبود گاز، برق، تلفن، آب شرب، راه آسفالت روستايي و ساير امكانات در شرايط كنوني رنج مي برد، بسيار سخت است، به گفته چند تن از اهالي كه به صورت موقت در روستا ساكن اند، بيش از 30 سال است كه اين روستا خالي از سكنه است و چنانچه امكانات مهيا شود، حدود يكهزار خانوار دوباره به اين روستا برمي گردند.
فرماندار ويژه ملاير نيز خواستار همكاري و حمايت ويژه نمايندگان ملاير براي حل مشكلات اين روستا شد و دستور داد در اسرع وقت بررسي و حل مشكلات روستاي «سيبدر» در اولويت مديران مربوطه قرار گيرد.
در ادامه سفر يك روزه مديران دستگاه هاي اجرايي، روساي دفاتر نمايندگان ملاير و اصحاب رسانه از روستاهاي بخش زند، نوبت ميز خدمت به روستاهاي «مهدويه»، «ارگس سفلي» و «ارگس عليا» رسيد، روستاهايي كه بهره بيشتري از امكانات برده اند و آب كشاورزي عمده ترين مشكلي است كه مهمترين دغدغه اهالي شده است.
روستاي «مهدويه» با جمعيتي حدود 120 خانوار به عنوان مركز دهستان كمازان سفلي با 24 روستاي زير پوشش اين دهستان، مطالباتي همچون ايجاد دفتر برق، اصلاح شبكه و جابجايي تيرهاي چراغ برق، ايجاد ايستگاه آتش نشاني، خانه عالم، كتابخانه، اختصاص زمين براي طرح توسعه روستا، تكميل طرح هادي، سالن ورزشي و آب كشاورزي و لوله گذاري را خواستار شدند.
طرح بهسازي روستا، آب كشاورزي، تقويت شبكه برق و رفع مشكل نوسان برق و راه دسترسي روستا از جمله مهمترين مشكلات در روستاهاي «ارگس سفلي و عليا» عنوان شد، در عين حال كه آب شرب اين 2 روستا چون به صورت خودگردان است، روستا را با مشكلاتي مواجه كرده است.
معاون استاندار همدان و فرماندار ويژه ملاير خطاب به مديران دستگاه هاي اجرايي تاكيد كرد: طبق اولويت مشكلات و مسايل مطرح شده در روستاهايي كه مورد بازديد قرار گرفت، بررسي و حل شود.
فتحي با بيان اينكه تاكنون اقدامات بسيار خوبي براي اجراي طرح هادي و بهسازي روستاهاي اين شهرستان انجام شده بر لزوم شتاب بخشيدن به تكميل اين طرح ها تاكيد كرد.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه روستاي «مهدويه» در مركزيت دهستان كمازان سفلي با 24 روستاي زير پوشش قرار دارد، براي توسعه محدوده اين روستا اقدامات به گونه اي باشد كه مسير توسعه در داخل محدوده روستا باشد.
فرماندار ويژه ملاير با تقدير از زحمات و تلاش هاي مديران گفت: نمايندگان ملاير و مديران دستگاه هاي اجرايي همواره براي حل مشكلات مردم پاي كار هستند و اين اقدامات بايد در شان و جايگاه مردم ارايه شود.
فتحي تاكيد كرد: ما وظيفه داريم امكانات را براي روستاييان تامين كنيم و دولت نيز با وجود محدوديت ها و تنگناهاي مالي، براي اجرايي كردن طرح هاي عمراني و آباداني روستاها تلاش مي كند.
وي با تاكيد بر اينكه تلاش دولت بر حل مشكلات مردم است ابراز اميدواري كرد: با اين اقدامات بتوانيم عقب ماندگي هاي موجود در روستاها را مرتفع كنيم.
معاون استاندار همدان همچنين خواستار جابجايي تيرهاي چراغ برق در معابر روستاها شد و گفت: هر چه سريعتر جلسه اي با مديران دستگاه هاي مرتبط براي حل مشكلات آب كشاورزي روستاها تشكيل شود.
مدير بنياد مسكن انقلاب اسلامي ملاير نيز با بيان اينكه طرح هادي روستاي «مهدويه» در حال اجرا است گفت: از مبلغ پنج ميليارد ريال اعتبار براي آسفالت روستاهاي ملاير، 750 ميليون ريال به اين روستا اختصاص يافت كه در مرحله معرفي به پيمانكار است.
داود سوري ادامه داد: براي توسعه محدوده روستا نيز زميني در جوار پاسگاه مهدويه تعيين شده است كه منتظر طرح تفكيكي و انتقال سند هستيم تا براي ساخت مسكن به اهالي واگذار شود.
رييس اداره آب و فاضلاب روستايي ملاير نيز به ايجاد مجتمع آبرساني حاشيه سد كلان ملاير اشاره و بيان كرد: اين مجتمع آبرساني 32 روستاي بخش زند را زير پوشش قرار مي دهد.
محمدرضا تركاشوند افزود: در حال حاضر مطالعات و طراحي اين مجتمع انجام شده و در حال واگذاري به بخش خصوصي است كه در صورت بهره برداري مشكل آب شرب بسياري از روستاهاي اين بخش حل مي شود.
بخشدار زند نيز گفت: اين بخش داراي 10 هزارو 19 تن جمعيت با سه هزارو 880 خانوار است و 46 روستاي داراي سكنه دارد.
حميد اميدي بيان كرد: 10 روستاي اين بخش داراي بيشترين جمعيت است و تاكنون چهار روستاي «موسيرآباد» ، «جم»، «سدريه» و «سيبدر» در اين بخش خالي از سكنه شده اند.
وي ادامه داد: مرحله نخست طرح هادي 6 روستاي مصلحان، كمازان، ميشن، گرجايي، مهدويه و گلپرآباد انجام شده و روستاهايي همچون تله جرد، احمديه و حمزه لو عليا اقدامات جدول گذاري آنها به اتمام رسيده است.
اميدي با بيان اينكه اقدامات لازم براي استفاده از قير يارانه اي نيز در دست انجام است بيان كرد: 45 روستاي اين بخش داراي گاز و سه روستا فاقد جاده آسفالته است.
7528