۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 83138431
T T
۰ نفر

شب يلدا هم بهانه اي براي افزايش قيمت ها شد

۲۷ آذر ۱۳۹۷، ۹:۲۷
کد خبر: 83138431
شب يلدا هم بهانه اي براي افزايش قيمت ها شد

بجنورد- ايرنا- در چند روز اخير با افزايش حضور مردم در بازار براي خريد مايحتاج شب يلدا، قيمت برخي كالاها، به ويژه اقلام خوراكي، ميوه ها و آجيل و خشكبار در بازار خراسان شمالي افزايش يافته است.

به گزارش ايرنا، مردم مي گويند قيمت شيريني، ميوه و آجيل كه سه قلم از اقلام اصلي مصرفي در شب يلدا است، اين روزها روند صعودي به خود گرفته و اما مسئولان مي گويند تلاش كرده اند قيمت ها افزايشي نداشته باشد.
البته نهادهاي نظارتي دولتي تمام سعي خود را به كار گرفته اند تا قيمت ها افزايش نيابد اما فروشندگان مي گويند عرضه و تقاضا، مديريت بازار را به دست گرفته و قيمت ها را تعيين مي كند.
امسال علاوه بر افزايش قيمت آجيل؛ قيمت موز، سيب و گلابي هم به شدت افزايش يافته است.

* كمبود ميوه نداريم
رئيس اتحاديه ميوه و تره بارفروشان بجنورد در اين باره با بيان اينكه هيچ كمبودي در تامين ميوه در بازار وجود ندارد گفت: روزانه 300 تا 400 تن بار وارد ميدان مي شود.
اسماعيل وحداني اظهار داشت: البته امسال قيمت سيب، موز و گلابي بسيار افزايش يافته اما قيمت ساير ميوه ها افزايش چنداني ندارد.
وي افزود: پيش بيني مي شود قيمت سيب هم با نزديك تر شدن به شب يلدا و تزريق و توزيع سيب هاي انباري، كاهش يابد.
وي با بيان اينكه امسال در آستانه شب يلدا قيمت هندوانه، كدو و چغندر افزايش يافته است، گفت: پيش از اين، هندوانه به ازاي هر كيلوگرم، هشت هزار ريال عرضه مي شد اما اكنون اين رقم به 20 هزار ريال هم رسيده است.
رئيس اتحاديه ميوه و تره بارفروشان بجنورد خاطرنشان كرد: كدو و چغندر هم به ازاي هر كيلوگرم 20 هزار ريال و 15 هزار ريال به فروش مي رسد.
190 حجره در ميدان ميوه و تره بار بجنورد داير است و 130 نفر داراي پروانه در آن مشغول به فعاليت هستند.

* فروش فوق العاده ميوه
رئيس اتحاديه ميوه و تره بار خرد بجنورد هم با بيان اينكه هيچ كمبودي براي عرضه ميوه در بازار وجود ندارد، گفت: افزايش قيمت ها، موجب مي شود مردم چندان به خريد اين اقلام روي خوش نشان ندهند.
اميد فيروزه اي اظهار داشت: قيمت ميوه بر اساس عرضه و تقاضا است و البته برخي اقلام نسبت به پارسال گرانتر شده است.
وي افزود: هندوانه شب يلدا از چند روز گذشته به بازار رسيده و در حال عرضه است.
فيروزه اي با بيان اينكه قيمت ميوه براي شب يلدا افزايشي نخواهد داشت، گفت: در حال رايزني هستيم تا با كمك برخي از اصناف نسبت به فروش فوق العاده ميوه در سطح شهر اقدام شود.
رئيس اتحاديه ميوه و تره بار خرد بجنورد افزود: فروشندگان مكلف هستند در صورت اقدام براي فروش فوق العاده، با نصب بنر، اطلاع رساني كنند.

* قيمت شيريني تا عيد نوروز افزايشي ندارد
رئيس اتحاديه قنادان و شيريني فروشان بجنورد گفت: قيمت شيريني تا شب عيد نوروز افزايشي نخواهد داشت.
علي رحمتي اظهار داشت: قيمت شيريني مصوب است و اصناف به هيچ وجه حق افزايش آن را ندارند.
وي با بيان اينكه امسال متاثر از گراني ها، ميزان فروش در قنادي ها نصف شده، گفت: البته اين قيمت ها براي ما صرفه ندارد و شيريني فروشان را راضي نكرده اما مردم هم تواني براي خريد ندارند و اگر افزايش قيمتي اعمال شود، فروشي نخواهيم داشت.
وي درباره بازار آجيل هم گفت: قيمت انواع آجيل و خشكبار امسال به شدت گران شده و مردم خريد چنداني از اين كالاها ندارند.
رئيس اتحاديه قنادان و شيريني فروشان بجنورد افزود: اكنون هر كيلوگرم پسته يك ميليون و 100 هزار ريال تا 2 ميليون و 400 هزار ريال عرضه مي شود كه البته در بازار خريداري ندارد.
رحمتي خاطرنشان كرد: پارسال كسبه در هر خريد، 100 تا 200 كيلوگرم پسته هم ضميمه آن مي كردند اما امسال بيش از 10 كيلوگرم پسته نمي خرند زيرا فروشي ندارد.
اتحاديه قنادان و شيريني فروشان بجنورد 150 عضو دارد.

* تشديد نظارت ها
رئيس اداره نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: طرح ويژه بازرسي شب يلدا از 24 آذرماه آغاز شده و با همكاري دستگاه هاي همكار از جمله تعزيرات حكومتي، اتحاديه ها، اتاق اصناف و دامپزشكي در 2 نوبت صبح و عصر نحوه عرضه اقلام و مايحتاج مردم رصد مي شود.
سيدحسن ابوالحسني اظهار اشت: بازرسي ها با اولويت كالاهايي همچون آجيل و خشكبار، شيريني و شكلات، ميوه و تره بار و گوشت و پروتئين انجام مي شود.
وي افزود: با هماهنگي صورت گرفته با اتحاديه ميوه فروشان، ميوه طرح فروش فوق العاده با ارائه تخفيف در واحدهاي صنفي تامين شده كه با نصب بنر در محل واحدها، عرضه خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: برنامه ريزي لازم براي بازرسي دقيق سطح بازار انجام شده و به تمام اتحاديه هاي مربوطه اعلام شده تا ضمن اعلام به واحدهاي صنفي زيرمجموعه، بر رعايت قانون نظام صنفي و مواردي چون نصب برچسب، صدور فاكتور و رعايت درصد سود را مد نظر داشته باشند.
رئيس اداره نظارت و بازرسي سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالي گفت: با متخلفان اين بخش برخورد قانوني مي شود.
اكنون پنج هزار و 576 واحد توليدي، چهار هزار و 648 واحد در زمينه خدمات فني، 12 هزار و 463 واحد توزيعي، سه هزار و 231 واحد خدماتي و در مجموع 25 هزار و 918 واحد صنفي در خراسان شمالي در قالب 138 اتحاديه فعاليت دارند.
استان 863 هزار نفري خراسان شمالي در شمال شرق كشور واقع است.
7185/5132