۲۹ آذر ۱۳۹۷، ۱۲:۲۷
کد خبر: 83141442
T T
۰ نفر
توجه متقابل عراق و اروپا در دوره عبدالمهدی

بغداد – ایرنا – مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اواسط نوامبر گذشته از «موضع عراق در عدم پایبندی به تحریم های یكجانبه آمریكا علیه ایران حمایت كرد» و گفت: «اروپا آماده همكاری با عراق درقبال تبعات تحریم های واشنگتن است» متعاقب این سخنان، بغداد در روزهای گذشته صحنه ترافیك چند مسوول بلندپایه اروپا شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «فدریكا موگرینی» در تماس تلفنی با نخست وزیر عراق در 25 آبان ماه این سخنان را عنوان كرد و بعد از یكماه از این اظهارات، سه وزیر خارجه آلمان، هلند و دانمارك به علاوه مسوول كمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا در 26 آذرماه به طور همزمان وارد بغداد شدند.
مقامات اروپایی در این سفر به طور جداگانه با مسوولان بلندپایه این كشور و تعدادی از رهبران سیاسی عراق پیرامون گسترش مناسبات دوجانبه بحث و گفت وگو كردند.
همزمان با حضور هیات پارلمان اروپا به ریاست «دیوید مكالیستر» مسوول كمیسیون روابط خارجی در پارلمان اروپا در بغداد، اجرای تفاهمنامه مشاركت و همكاری بین اتحادیه اروپا و عراق بعد از 6 سال از امضای آن، آغاز به كار كرد.
مكالیستر درباره اهمیت اجرایی شدن این توافقنامه مشترك گفته است كه این توافقنامه حوزه های مختلفی را در بر می گیرد كه شامل بخش های امنیت، اقتصاد، امور بشردوستانه و مسائل اجتماعی است.
«محمد علی حكیم» وزیر خارجه عراق نیز در دیدار با هیات اروپایی ابراز امیدواری كرده است كه این توافقنامه مسئله حمایت از آوارگان، طرح های انرژی، حمل و نقل، بازرگانی، كشاورزی و بهداشت را در برگیرد.
عراق و اتحادیه اروپا دارای دو تفاهمنامه مشترك هستند كه یكی با عنوان «یادداشت تفاهم همكاری در زمینه انرژی» متعلق به 2010 و دیگری «تفاهمنامه مشاركت و همكاری» متعلق به 2012 است.
نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق در سایت رسمی خود درباره اهمیت این تفاهمنامه گفته است كه برخلاف یادداشت تفاهم انرژی كه صرفا حول مسئله همكاری در بخش انرژی است، تفاهمنامه مشاركت و همكاری زمینه های مختلف مبارزه با تروریسم و تجارت را در بر می گیرد.
همزمان با این تحولات سریع در روابط بغداد و اروپا، اتحادیه اروپا یك قرارداد به ارزش 57.5 میلیون یورو با سازمان ملل (بخش امور توسعه) برای بازگرداندن ثبات و بازسازی شهر موصل مركز استان نینوا امضا كرد و قرار است كه به زودی یك قرارداد اضافی به ارزش 20 میلیون یورو دیگر امضا كند.
گزارش نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق حاكیست كه این اتحادیه با همكاری نمایندگی سازمان ملل در عراق از 2016 تاكنون در امور بازسازی و تلاش های بشردوستانه در این كشور به مبلغ 184.4 میلیون یورو مشاركت مالی داشته است.
تاكیدات اخیر فدریكا موگرینی مبنی بر آمادگی اروپا برای جبران تبعات منفی تحریم های ضد ایرانی امریكا نسبت به عراق و از طرفی پایبندی اتحادیه اروپا به برجام و تلاش هایی كه برای گشودن سویفت یورویی با ایران می كند، اكنون این سوال مطرح است كه نقش و عملكرد بغداد در پروسه جدید تحریم های ضد ایرانی چه خواهد بود و آیا نقش پل ارتباطی بین اروپا و ایران را بازی خواهد كرد؟
در سایت رسمی نمایندگی اتحادیه اروپا در عراق آمده است كه «عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی اش در خاورمیانه و نزدیكی اش به اروپا، شریك مهمی برای اتحادیه اروپا محسوب می شود.»
همزمان تاكید بغداد بر همسویی با موضع اتحادیه اروپا در قبال عدم پذیرش تحریم های ضد ایرانی آمریكا - به اعتقاد كارشناسان - تطابق دیدگاه های بغداد و اروپا را نسبت به سیاست های خارجی امریكا در منطقه و بین الملل نشان می دهد كه باعث شده است تا بروكسل و بغداد را بیش از هر زمان دیگر بهم نزدیك كند.
سفر همزمان وزیران خارجه سه كشور اروپایی به بغداد كه برخی مانند آلمان از منتقدان و مخالفان سیاست خارجی واشنگتن خصوصا در دوره «دونالد ترامپ» رییس جمهور آمریكا هستند، به اعتقاد كارشناسان، تحول در روابط اتحادیه اروپا با عراق را در مرحله جدید بعد از داعش آشكار كرده است.
آلمان از جمله كشورهایی است كه اخیرا از سیاست های خصمانه واشنگتن در عراق، در قصه معروف شركت «زیمنس»، زخم برداشته و طبیعی است به دنبال جبران این خسارت باشد.
زیمنس آلمان در اكتبر گذشته در آستانه عقد قرارداد به ارزش 15 میلیارد دلار در زمینه انرژی برق با دولت عراق بود اما دخالت مستقیم دولت امریكا در آخرین لحظه، مانع عقد این قرارداد شد.
واشنگتن بغداد را مجبور كرد تا اصل قرار داد را به شركت آمریكایی «ژنرال الكتریك» واگذار كند و زیمنس به عنوان عضو ثانوی در این قرارداد سهمیه اش به 10 میلیارد دلار كاسته شد.
زورگیری واشنگتن به ویژه در دوره ترامپ برای انحصار قراردادهای مهم بازسازی عراق به ویژه در بخش انرژی در شركت های آمریكایی، باعث شده است - كه به اعتقاد كارشناسان – علاوه بر اهمیت حفظ برجام و دستاوردهایش توسط اروپا، مشوق اضافی دیگری برای اتحادیه اروپا و كشورهای عضو آن، جهت حضور قوی در بازار و بازسازی عراق باشد.
مواضع متوازن اروپا نسبت به عراق در مقایسه با سیاست ها و مواضع آشكاری كه ترامپ در ایام تبلیغات انتخاباتی اش و بعد از آن در خصوص تاراج منابع ثروت عراق و اهانت به این كشور داشته، سبب شده است تا بغداد - بویژه در دوره نخست وزیری عادل عبدالمهدی - نیز از بیش از هر زمان دیگر از رویكرد اتحادیه اروپا برای گسترش مناسبات با عراق، استقبال كند.
بر همین اساس كارشناسان پیش بینی كرده اند كه سفر هیات ها و مقامات اروپایی به بغداد با هدف حضور قویتر در عملیات بازسازی و سرمایه گذاری در این كشور مهم خاورمیانه و غنی از نفت بیشتر شود.
خاورم *10*353*380*