روند احداث آزادراه لردگان به خوزستان در مرحله نهایی است

شهركرد- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور گفت: روند احداث آزادراه لردگان – خوزستان با اولویت قطعه لردگان – ایذه در مراحل نهایی قرار دارد و برای تكمیل آن از ظرفیت بخش خصوصی با بنیاد مسكن استفاده می شود.

به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز پنجشنبه در دهمین شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: برای تملك زمین های مستثنیات واقع در مسیر احداث راه های ارتباطی، و پرداخت مطالبات پیمانكاران از اسناد خزانه اسلامی بهره گیری شود، در غیر این صورت با توجه به شرایط اقتصادی كشور امكان تامین منابع مالی مستقیم وجود ندارد.
وی پیشنهاد داد: برای آسفالت راه های روستایی علاوه بر تامین قیر رایگان از سوی وزارت راه و شهرسازی 30 درصد هزینه ها نقد و 70 درصد از طریق اسناد خزانه اسلامی تخصیص یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار داشت: این وزارتخانه در سال آینده برابر اختصاص منابع استانی در تكمیل و ارتقای راه های روستایی ، هزینه مورد نظر را به همراه قیر رایگان تامین و پرداخت می كند.
وی گفت: 35 درصد هزینه احداث راه های روستایی مربوط به تامین و مصرف قیر است كه این مهم اكنون از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.
خادمی افزود: تامین اعتبار احداث و توسعه راه های روستایی كشور تا پایان سال آینده از ردیف ملی برخوردار می شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور تصریح كرد: این وزارتخانه برای احداث كمربندی بروجن به طول 9 كیلومتر با هدف كاهش ترافیك جاده ای و تسهیل در تردد روزانه 30 هزار خودرو مسیر ارتباطی اصفهان – شهركرد بروجن – لردگان – خوزستان همكاری می كند.
خادمی یادآور شد: هم اینك تمامی روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت كشور دارای ارتباط جاده ای هستند.
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز گفت: توسعه 4 محور ارتباطی در این استان جزو اولویت های استان است.
اقبال عباسی تاكید كرد: محورهای ارتباطی شامل جاده های شهركرد – شلمزار – خوزستان، شهركرد – بروجن – لردگان – خوزستان، ادامه كمربندی شهركرد و ارتقای سه راهی گندمان – بلداجی – بروجن – شلمزار است.
وی افزود: توسعه راه های زمینی، هوایی و ریلی چهارمحال و بختیاری با هدف تسریع در روند توسعه ای این استان در دست اقدام است.
عباسی، تامین قیر رایگان را یكی از چالش های پروژه های حوزه راه چهارمحال و بختیاری اعلام و تصریح كرد: در این بخش پیمانكاران نمی توانند ضمانت های لازم برای دریافت این سهمیه را ارائه دهند.
وی یادآور شد: جذب به موقع اعتبارات، صرفه جویی در هزینه ها و برون سپاری طرحهای قابل واگذاری به بخش خصوصی، مهمترین راهكارها برای تكمیل طرح های نیمه تمام و بهره برداری از آنهاست.
رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه چهارمحال و بختیاری در ادامه اظهار داشت: با توجه به ریزشی بودن منطقه احداث تونل كره بس در مسیر ارتباطی شهركرد – بروجن – لردگان – خوزستان پیش بینی مسیر پدافندی باید مورد توجه باشد.
وی گفت: برای احداث آزاد راه لردگان – خوزستان می توان از توان قرارگاه خاتم الانبیاء و بنیاد مسكن انقلاب اسلامی استفاده كرد.
عباسی تاكید كرد: بهره مندی از توان بالای بخش خصوصی و مشاركت با این بخش در حوزه های مختلف توسعه ای چهارمحال و بختیاری و به ویژه راه های ارتباطی در دستور كار مسئولان ارشد استان قرار دارد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: اعتبارات هزینه ای و تملك دارایی های سرمایه ای استان در سال 1398 حدود 12 هزار و 120 میلیارد ریال مصوب شده است.
طهمورث الیاسی بختیاری تصریح كرد: این مبلغ در سال 1397 برابر 8 هزار و 731 میلیارد ریال بوده كه 7 هزار و 942 میلیارد ریال آن ابلاغ شد.
به گزارش ایرنا، هم اكنون جاده بروجن به لردگان و خوزستان به یكی از محورهای ترانزیتی فلات مركزی به جنوب كشور تبدیل شده است و روزانه 30هزار خودرو در این مسیر تردد می كند.
لردگان در 160كیلومتری مركز چهارمحال و بختیاری است.
7362/2097