۲ دی ۱۳۹۷، ۸:۳۵
کد خبر: 83143859
T T
۰ نفر
قرق شترداران در تالاب بين المللي هامون شناسايي شد

زاهدان - ايرنا - سرپرست اداره حفاظت محيط زيست زابل در شمال سيستان و بلوچستان گفت: ماموران يگان حفاظت محيط زيست اين شهرستان در گشت و كنترل هاي مستمر خود در تالاب هامون موفق به شناسايي محل تجمع كاروان هاي شتر در تالاب بين المللي هامون شدند.

مهدي سراواني اول روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: در اين ماموريت كاروان هاي شتر به خارج از بستر تالاب هدايت و ادوات شتربانان و تانكر حمل آب مورد مصرف كاروانهاي شتر نيز توقيف شد.
وي گفت: برداشت غير مجاز شن و ماسه و چراي بي رويه گله هاي شتر در بستر تالاب بين المللي هامون موجب نابودي پوشش گياهي تالاب و تشديد پديده گرد و غبار در منطقه سيستان شده است.
سرپرست اداره حفاظت محيط زيست زابل افزود: در اين راستا يگان حفاظت محيط زيست با تمام توان در تالاب بين المللي هامون براي جلوگيري از نابودي پوشش گياهي و مقابله با تخريب بستر تالاب در حال گشت زني و مراقبت است.
به گزارش ايرنا تالاب بين المللي هامون در زمان پرآبي يكي از تالاب هاي مهم دنيا و بزرگترين درياچه آب شيرين در سراسر فلات ايران محسوب مي شود كه با مساحتي حدود 5700 كيلومتر مربع و دامنه عمق يك تا پنج متر در ناحيه كويري و بياباني شرق كشور، در منطقه سيستان واقع شده است.
اين تالاب از سه بخش به نام هاي هامون پوزك در شمال شرقي، هامون صابُري در شمال و هامون هيرمند در غرب و جنوب غربي سيستان شكل گرفته است.
بخش وسيعي از هامون پوزك و قسمت عمده هامون صابُري در خاك افغانستان و بقيه هامون ها در خاك ايران قرار دارد.
سطح هر يك از هامون ها بسته به ميزان آب ورودي، فصول پر بارش، خشكسالي ها و ترسالي ها تفاوت داشته و تابعي از آب جريان يافته در رودخانه هيرمند، خروجي پشت سدها و رودخانه هاي فصلي ديگر است كه در زمان پرآبي هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بين المللي را تشكيل مي دهند.
قطع كامل آب رودخانه هيرمند سبب خشكيدن تالاب بين المللي هامون شده و در 18 سال گذشته بستر خشكيده اين تالاب به محل تاخت و تاز برخي خودروها، چراي دام ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهايت به كانون ريزگردها تبديل شده است.
7316**3213