۲ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰
کد خبر: 83144195
T T
۰ نفر
پایگاه میراث فرهنگی در قلعه بختك لیلان ایجاد می شود

تبریز-ایرنا- نماینده مردم ملكان در مجلس شورای اسلامی از بررسی موضوع ایجاد پایگاه میراث فرهنگی در محل قلعه بختك بخش لیلان در این شهرستان خبر داد.

سلمان خدادادی روز یكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، به نشست اخیر خود با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اشاره كرد و افزود: با حمایت های انجام شده، تخصیص اعتبار مناسب و با همكاری و مشاركت شهرداری، فرمانداری و میراث فرهنگی اتفاقات بسیار خوبی در این خصوص صورت گرفته است كه امیدواریم همین روند برای ایجاد پایگاه «قلعه بختك لیلان» نیز تداوم یابد.
وی اظهار داشت: قلعه تاریخی «بختك» به عنوان یكی از آثار به یاد ماندنی از دوران گذشته ضمن معرفی فرهنگ و هویت تاریخی این منطقه، می تواند در جذب هرچه بیشتر گردشگر داخلی و خارجی نیز موثر باشد و به همین دلیل نیازمند همكاری و توجه هرچه بیشتر به این قلعه تاریخی از سوی ارگان ها و نهادهای مسئول هستیم.
خدادادی، نشست با رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را ارزشمند و مفید توصیف كرد و گفت: این سازمان ارتباط بسیار خوب با نمایندگان مجلس و قوه مقننه دارد و برگزاری نشست های متعدد با نمایندگان مجلس بیانگر توجه ویژه به حوزه میراث فرهنگی كشور است.
وی با بیان اینكه قدمت افزون بر سه هزار ساله قلعه «بختك» زمینه و بستری بسیار مناسب و مفید برای انجام فعالیت های مختلف در حوزه میراث فرهنگی و كاوش های باستانی است، یادآوری كرد: بررسی های سطحی قلعه، قدمت این اثر را دوره های پیش از تاریخ تا دوره اسلامی نشان می دهد و عمده آثار مكشوفه در آن به دوره‌ های ساسانی و اشكانی مربوط است.
به گزارش ایرنا، قلعه بختك بخش لیلان از توابع شهرستان ملكان در آذربایجان شرقی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است كه در 19 مرداد 1379 با شماره 2780 به ‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
در جریان سامان‌ دهی منطقه لیلان و با تلاش باستان شناسان، سكه‌های بیزانسی از جنس طلا مربوط به دوره روم شرقی در این منطقه كشف شد كه 2 برابر سكه بهار آزادی كنونی وزن داشته اند.
طبق اسناد تاریخی و گمانه زنی باستان شناسان، منطقه لیلان، اقامتگاه تابستانی خسروپرویز در كرانه های جنوبی دریاچه ارومیه بوده است.
«لِیلان»، جنوبی‌ترین شهر آذربایجان شرقی و مركز اداری بخش لیلان شهرستان ملكان است؛ این شهر در ۲۰ كیلومتری جنوب‌شرق ملكان، ۱۶۳ كیلومتری جنوب‌غرب تبریز و ۶۷۸ كیلومتری شمال‌غرب تهران واقع شده‌است.
جمعیت لیلان حدود هفت هزار نفر و سی و سومین شهر آذربایجان شرقی از نظر جمعیت محسوب می‌شود.
3038/518