۳ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۷
کد خبر: 83145047
T T
۰ نفر
خروج آمریكا از سوریه و نگرانی متحدان واشنگتن

تهران - ایرنا- رسانه های آمریكایی چهارشنبه گذشته اعلام كردند كه آمریكا نیروهای خود را از سوریه خارج می كند، خبری كه پس از چند ساعت از سوی مقامات این كشور نیز تایید شد؛ از همان زمان اعلام خروج نیروهای آمریكایی از سوریه، این مساله با واكنش های مختلفی در سطح منطقه و جهان روبه رو شد.

'دونالد ترامپ' رییس جمهور آمریكا در همان روز (چهارشنبه) پس از انتشار این خبر در توئیتی ادعا كرد: 'ما داعش را در سوریه شكست دادیم! و این تنها دلیل ماندن ما برای ماندن در آنجا بود.' ادعایی كه به اعتقاد كارشناسان مسایل منطقه فقط به جوك شبیه است، چرا كه آمریكا به كمك رژیم صهیونیستی و كشورهای انگلیس و عربستان گروه تروریستی داعش را برای براندازی حكومت سوریه و تامین امنیت رژیم صهیونیستی ایجاد كرد كه با یاری خدا و فداكاری های جبهه مقاومت اسلامی، ارتش سوریه و نیروی هوایی روسیه، گروه تروریستی داعش سال گذشته در همین زمان در سوریه و قبل از آن در عراق شكست خورد و آمریكا نه تنها هیچگونه نقشی در شكست داعش نداشته، بلكه برعكس، ایجاد، تقویت و تجهیز این گروهك تروریستی توسط مقامات واشنگتن بوده است.
عناصر داعش در حدود هفت سال گذشته بدترین جنایات را در حق مردم سوریه با كمك آمریكایی ها و صهیونیست ها انجام داده اند كه در تاریخ ثبت و ضبط شده است.
بر اساس برنامه اعلام ‌شده از سوی وزارت دفاع امریكا (پنتاگون)، تمام نظامیان آمریكایی ظرف 60 تا 100 روز آینده به طور كامل سوریه را ترك خواهند كرد.
رییس جمهوری آمریكا همچنین به وزارت دفاع این كشور دستور داده تا روند كاهش تعداد نیروهای نظامی آمریكا در افغانستان را نیز آغاز كند؛ به دنبال این دستور، از چند هفته دیگر بیش از هفت هزار نظامی آمریكایی از افغانستان خارج خواهند شد؛ این اقدام، اولین گام از برنامه مرحله‌بندی‌شده كاهش چشمگیر حضور نظامی آمریكا در افغانستان و در نهایت پایان دادن به حضور نظامی هفده ساله در این كشور است كه پیامدهای ناگواری برای مردم افغانستان داشته است.
حضور غیرقانونی نیروهای آمریكایی در سوریه در غالب ائتلاف در ظاهر ضد تروریستی در سوریه (بخوانیم حمایت از داعش) به سال 2014 باز می گردد كه در ابتدا فقط بمب افكن های آمریكایی به بهانه واهی مقابله با داعش، تجاوز خود به خاك سوریه را آغاز كردند و در ادامه حدود دو هزار نیروی آمریكایی در حمایت از كردهای سوری از شمال شرق سوریه وارد این كشور شدند و اقدام به ایجاد چند پایگاه در استان الحسكه كردند.
شمار نیروهای آمریكایی در خاك سوریه هم اكنون حدود دو هزار و 600 نفر است كه نزدیك به دو هزار نفر از آنها در استان های الحسكه، دیرالزور و الرقه حضور غیرقانونی دارند و حدود 600 نظامی دیگر آمریكا نیز در منطقه التنف در جنوب شرق سوریه و در محل تقاطع سه كشور اردن، عراق و سوریه مستقر هستند.
در سال های حضور غیرقانونی نیروهای آمریكایی در سوریه چه در غالب نیروهای زمینی و چه در غالب پرواز بمب افكن های آمریكایی همگی در خدمت تروریست های داعش بوده اند و هواپیماهای جنگی آمریكا بارها مناطق مسكونی و نیروهای سوری را با هدف تقویت داعش بمباران كرده اند.

** نگرانی همپیمانان آمریكا از تصمیم ترامپ
خروج نیروهای آمریكایی از خاك سوریه با واكنش های مختلفی در سطح جهان و منطقه و همچنین مقامات آمریكایی مواجه شده به حدی كه 'لیندسی گراهام' سناتور جمهوریخواه مجلس سنای آمریكا به شدت از تصمیم رئیس ‌جمهوری كشورش برای خارج كردن نظامیان آمریكایی از سوریه انتقاد كرد و آن را 'هدیه‌ بزرگی' به ایران توصیف كرد.
گراهام گفت: 'من با اینكه گفته می‌ شود روسیه، بشار اسد و ایران از خروج ما از سوریه شادمان نیستند، مخالفم؛ آنها به وجد آمده‌اند.'
وی افزود: 'این تصمیم هدیه بزرگی به آنها و تصمیمی مخرب برای متحدان ما است.'
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز دو روز پیش (جمعه) طی مطلبی در خصوص دلیل تصمیم ناگهانی ترامپ برای خروج نیروهای آمریكایی از سوریه نوشت: تصمیم ترامپ برای خارج كردن نظامیان آمریكا از سوریه، شتابزده، بدون مشورت با اعضای شورای امنیت ملی آمریكا و علی‌رغم مخالفت‌های شدید تمام افراد دخیل در مبارزه با گروه تروریستی داعش انجام شده است.
مقامات نزدیك به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز اعلام كردند كه وی از تصمیم رئیس‌ جمهوری آمریكا برای خروج از سوریه بسیار ناراضی است، اما تلاش می‌كند كه این ناراحتی علنی نشود.
خبرنگار شبكه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی در وبگاه 'آكسیوس' نوشت: پس از مكالمه تلفنی روز پنج شنبه 'بنیامین نتانیاهو' با دونالد ترامپ درباره خروج نظامیان آمریكایی از سوریه، گفته می‌شود كه نتانیاهو از این تصمیم بسیار ناراضی است.
وی می افزاید، مقامات اسرائیلی نزدیك به نتانیاهو می‌گویند او از تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه بسیار ناخشنود و ناامید شده است، اما تلاش می‌كند كه این ناراحتی در مقابل افكار عمومی آشكار نشود.
'موشه كهلون' وزیر دارایی رژیم صهیونیستی نیز روز پنجشنبه در یك مصاحبه رادیویی كه مشخص بود از تصمیم ترامپ خشمگین است، گفت: 'تصمیم آمریكایی‌ها (برای خروج از سوریه) خوب نبود.'
به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، كهلون با بیان اینكه تصمیم رئیس جمهوری آمریكا برای خارج كردن نظامیان این كشور از سوریه تصمیم نادرستی بود، ادعا كرد: 'اسرائیل اجازه نمی‌دهد، ایرانی‌ها حضور نظامی خود را در سوریه تثبیت كنند، ما هركاری با هر بهایی نیاز باشد برای ممانعت از آن انجام می‌دهیم.'
دو مقام آمریكایی و یك مقام تركیه‌ای نیز گفته‌اند كه موافقت ترامپ با خروج نظامیان آمریكا كه در جریان گفت‌ وگوی تلفنی هفته گذشته او با اردوغان انجام شد، تحقیر اعضای كابینه، نماینده‌های كنگره و كل جهان را به همراه داشت.
دستور اعلام خروج نیروهای آمریكایی از سوریه همچنین موجب نگرانی مقامات لندن شد؛ 'توبیاس ال وود'، معاون وزیر دفاع انگلیس در همان روز چهارشنبه با توجیه ارائه ‌شده توسط 'دونالد ترامپ' برای خارج كردن نظامیان آمریكایی از سوریه مخالفت كرد.
معاون وزیر دفاع انگلیس در توئیتر ترامپ را خطاب قرار داد و نوشت: 'به شدت مخالفم؛ داعش به دیگر گونه‌های افراط ‌گرایی تغییر شكل داده و این تهدید، كاملاً در قید حیات است.'
وزارت خارجه انگلیس نیز در واكنش به توجیه ترامپ برای خارج كردن نظامیان آمریكایی از خاك سوریه بیانیه‌ای صادر كرد و نوشت: 'جنگ با داعش هنوز به پایان نرسیده است.'
شاید بتوان گفت كه شدیدترین واكنش را نیروهای دموكراتیك سوریه (قسد) نسبت به تصمیم تراپ اتخاذ كردند؛ قسد اعلام كرد كه خروج نیروهای آمریكایی از سوریه 'خنجر از پشت بوده و خیانت است'.
به گزارش شبكه خبری اسكای نیوز عربی، منابع نزدیك به 'قسد' افزودند: 'خروج آمریكا از سوریه، خیانت به خون هزاران نفر است كه در جنگ با گروهك داعش ریخته شد.'
اخبار دریافتی حكایت از آن دارد كه یك هیأت از 'نیروهای دموكراتیك سوریه' در واكنش به اعلام خروج نیروهای آمریكایی از سوریه به پاریس سفر كرده تا حمایت دولت فرانسه را در نبود نیروهای آمریكایی و در مقابل حمله تركیه جلب كند.

** واكنش دمشق، مسكو، آنكارا و تهران به تصمیم ترامپ
از ابتدای حضور غیرقانونی نیروهای آمریكایی در خاك سوریه، دمشق همواره این اقدام را نقض حاكمیت ملی این كشور توصیف كرده و خواستار خروج نیروهای متجاوز آمریكایی از سوریه بوده است.
'خالد العبود' دبیر پارلمان سوریه روز چهارشنبه در واكنش به اعلام خروج نیروهای آمریكایی از خاك سوریه تاكید كرد: خارج شدن نیروهای آمریكایی از سوریه به دلیل توافق، معامله یا مذاكرات بین سوریه، اروپا و آمریكا نیست، بلكه معلول ایستادگی حكومت و مردم سوریه است.
العبود در گفت ‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیك گفت: حكومت سوریه با ایستادگی و توانایی خود در تشكیل ائتلاف منطقه‌ای و جانفشانی ملت و هوش رهبری خود توانست این تجاوز را دفع كند.
وی با بیان اینكه سوریه در حال حاضر كلید ثبات منطقه است، اعلام كرد كه آمریكا در سطح منطقه و به ویژه در سوریه شكست سنگینی خورده است، به همین دلیل شاهد این چرخش از سوی واشنگتن هستیم.
این مقام سوری با اشاره به تأثیر شكست آمریكا بر ابزارها و طرف های منطقه‌ای، تصریح كرد: شكست آمریكا این كشور را مجبور به اعلام خروج از سوریه كرد، زیرا واشنگتن دیگر حتی یك كلید هم در جغرافیای سوریه ندارد.
مسكو نیز با استقبال از اعلام خروج نیروهای متجاوز آمریكایی از خاك سوریه اعلام كرد: خروج نظامیان آمریكایی از سوریه چشم‌اندازی برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی (در خصوص بحران سوریه) به ‌وجود می‌آورد.
وزیر خارجه تركیه نیز با استقبال از تصمیم آمریكا برای خارج كردن نظامیانش از سوریه، از واشنگتن خواست كه به حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی از شبه ‌نظامیان كُرد پایان دهد.
«مولود چاووش ‌اوغلو» با بیان اینكه نباید خلأ قدرت در سوریه ایجاد شود تا شبه‌نظامیان كُرد سوری بتوانند آن را پر كنند، افزود: از آمریكا می‌خواهیم برای شكست دادن داعش، یك سازمان تروریستی دیگر را حمایت نكند و با آنها وارد تعامل نشود.
'بهرام قاسمی' سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم در این باره گفت: اصولاً ورود و حضور نیروهای آمریكایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیرمنطقی، تنش‌زا و التهاب‌آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه به‌شمار می‌رود.
وی افزود: بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه‌های اخیر تا امروز نیز نشان می‌دهد كه حضور عنصر خارجی با بهانه‌های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.
اخبار و گزارش ها نشان می دهد كه مردم سوریه خوشحال ترین افراد از اعلام خروج نیروهای متجاوز آمریكایی از این كشور هستند؛ مردم سوریه سال گذشته تقریبا در همین زمان بود كه با اعلام سرلشكر 'قاسم سلیمانی' فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلام متوجه شدند كه گروه تروریستی داعش كه مورد حمایت همه جانبه جبهه غربی - عربی - صهیونیستی به سركردگی آمریكا بود، شكست خورده و بحران سوریه به پایان خود نزدیك شده است؛ یكسال از خبر شكست داعش نگذشته بود كه خبر خروج نظامیان متجاوز آمریكایی موجب خوشحالی دوباره مردم سوریه شد.

** تحلیل های خروج نیروهای آمریكایی از سوریه
كارشناسان مسایل سیاسی - نظامی منطقه معتقدند، نیروهای آمریكایی قرار بود سال گذشته از سوریه خارج شوند، ولی بنا به درخواست آل سعود و پرداخت هزینه های این نیروها از سوی عربستان (چهار میلیارد دلار) موجب تعویق خروج آنها شد.
كارشناسان مسایل سیاسی همچنین معتقدند همانگونه كه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریكا خروج نیروهای آمریكایی را به سرعت از سوریه اعلام كرد، باید تا زمان خروج آنها كه مدتی 60 تا 100 روزه اعلام شده صبر كرد و دید كه آیا دوباره تصمیم ترامپ عوض می شود یا خیر؟ چرا كه تصمیم های ترامپ لحظه ای است و با تعادل همراه نیست.
به اعتقاد تحلیلگران مسایل منطقه، برخی كردهای سوری، رژیم صهیونیستی و آل سعود خشمگین ترین افراد از تصمیم ترامپ در خصوص خروج نیروهای آمریكایی از سوریه هستند؛ آل سعود در حدود هشت سالی كه از بحران سوریه می گذرد صدها میلیارد دلار در حمایت از گروه های تروریستی هزینه كردند و حال می بینند كه همه هزینه ها هدر رفته و گروه های تروریستی نیز تقریبا در سوریه نابود شده و نیروهای آمریكایی نیز در حال خروج از این كشور هستند.
رژیم صهیونیستی به اعتقاد كارشناسان متضررترین رژیم پس از رژیم آل سعود در قضیه سوریه می باشد، چرا كه بحران سوریه در اصل برای نابودی جبهه مقاومت ضدصهیونیستی و تامین امنیت این رژیم آغاز شده بود، اما با شكست گروه های تروریستی تكفیری و همچنین خروج نیروهای آمریكایی از سوریه این طرح شكست خورد.
كردها دیگر بازنده خروج نیروهای آمریكایی در سوریه هستند چرا تمام تخم مرغ های خود را در سبد آمریكایی ها چیده بودند كه با خروج آنها معادلات آنها در سوریه بهم خواهد خورد و اكنون بر اساس برخی خبرها در برابر پایگاه های امریكایی در سوریه برنامه های اعتراضی برگزار می كنند.
نكته قابل تاملی كه در این میان وجود دارد اجرا و یا عدم اجرای خروج نیروهای آمریكایی در ماه های آینده از سوریه و نقشه آمریكا پس از خروج از این كشور می باشد كه باید منتظر بود و دید چه اتفاقی خواهد افتاد؛ قرار بود سال گذشته نیروهای آمریكایی از سوریه خارج شوند ولی آل سعود با پرداخت چهار میلیارد دلار به آمریكا مانع این كار شد؛ تحلیل گران معتقدند كه شاید اعلام خروج نیروهای آمریكایی از سوریه بازی جدید ترامپ باشد تا رییس جمهور آمریكا باز بتواند گاو شیرده خود یا همان آل سعود را بازهم بدوشد.
خاورم*1275*1436*