۳ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱
کد خبر: 83145431
T T
۰ نفر

غذاي مسموم 10 هزار قطعه مرغ را تلف كرد

۳ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۲۱
کد خبر: 83145431
غذاي مسموم 10 هزار قطعه مرغ را تلف كرد

كرمانشاه - ايرنا - رئيس اداره دامپزشكي شهرستان جوانرود ، از دفن بهداشتي 10 هزار قطعه مرغ توسط اكيپ هاي دامپزشكي اين شهرستان خبر داد و گفت: اين تعداد مرغ به دليل استفاده از غذاي مسموم از چرخه مصرف خارج شدند.

به گزارش ايرنا؛ احمد اميري روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: اين تعداد تلفات مربوط به يك مرغداري مرغ تخم گذار 50 هزار قطعه اي بود كه به واسطه مسمومت غذايي 10 هزار قطعه آن تلف شد.
وي در ادامه با اشاره به بيماري خطرناك مشمشه نيز گفت: اين بيماري از بيماري هاي زئونوز(قابل انتقال بين انسان و حيوان) بوده و قابل انتقال از تك سميان به انسان است.
اميري با بيان اينكه دامپزشكي به منظور شناسايي و حذف تك سميان مبتلا به اين بيماري اقدام به انجام تست مالئين و قرائت آن پس از 48 ساعت مي كند، يادآور شد: يك راس قاطر در بخش كلاشي اين شهرستان كه به بيماري مشمشه مبتلا شده بود توسط اكيپ هاي دامپزشكي شناسايي، معدوم و در نهايت دفن بهداشتي شد.
او دفن بهداشتي يك قلاده سگ مشكوك به بيماري هاري را نيز از ديگر اقدام هاي دامپزشكي در شهرستان جوانرود طي يك هفته گذشته اعلام كرد و گفت: اين حيوان صاحب خود را گزيده بود كه اكيپ واكنش سريع دامپزشكي پس از اطلاع به منطقه اعزام و پس از نمونه گيري از مغز سگ مشكوك به هاري، نمونه را با حفظ تمام شرايط آزمايشگاهي به انستيتو پاستور ايران براي تشخيص قطعي ارسال كردند.
رئيس اداره دامپزشكي جوانرود با اشاره به دفن بهداشتي لاشه دام هاي تلف شده درا ين شهرستان اين اقدام را در راستاي پيشگيري از شيوع بيماري در منطقه عنوان كرد و گفت: عوامل بيماري زا به صورت مستقيم و يا مكانيكي پس از انتشار موجب اپيدمي بيماري ها در منطقه مي شوند به همين منظور دفن بهداشتي لاشه ها مهم و ضروري است.
اميري همچنين افزود: عمليات دفن بهداشتي با همكاري و هماهنگي شبكه بهداشت و اداره محيط زيست انجام مي شود.
او يادآوري كرد كه مكان دفن بهداشتي حيوانات بايد دور از محل سكونت مردم و همچنين مزارع كشاورزي باشد.
رئيس اداره دامپزشكي جوانرود به پرورش دهندگان دام، طيور و آبزيان نيز توصيه كرد: در صورت بروز هرگونه مشكل و تلفات در گله و يا وقوع بيماري، مراتب را با تلفن 1512 و يا سامانه پيامكي 100010001512 اداره كل دامپزشكي استان كرمانشاه اطلاع دهند.
شهرستان جوانرود با بيش از 75 هزار نفر جمعيت در 86 كيلومتري شمال غرب كرمانشاه واقع شده است.
3033/8066