۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۰۷
کد خبر: 83148449
T T
۰ نفر
علت اين حادثه مرگبار:راننده، اتوبوس يا مسوولان؟

تهران-ايرنا- رسانه هاي داخلي در پي سانحه واژگوني اتوبوس در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي اين حادثه را از جوانب مختلف مورد بررسي قرار دادند و با انتشار مطالبي از سوءمديريت مجموعه در فراهم ساختن امكانات ايمني و بي توجهي به نقل و انتقال دانشجويان انتقاد كردند.

به گزارش گروه نشريات خبري؛ اين حادثه مرگبار ساعت 12 و 20 دقيقه ظهر ديروز در حالي اتفاق افتاد كه اتوبوس شركت واحد كه براي جابه‌جايي دانشجويان در محوطه داخلي دانشگاه تردد داشت با بيش از 30 دانشجو به‌سمت ميدان دانشگاه آزاد در حركت بود كه ناگهان سر پيچ از مسير خارج و وارد فضاي سبز محوطه دانشگاه شد و پس از واژگوني ‌در شيب تند قرار گرفت و با پايه بتني كه تأسيسات آب از آن عبور مي‌كرده برخورد كرد.
واحد علوم تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي در منطقه پنج تهران در شمالي ترين منطقه پونك واقع شده است كه 12 دانشكده، 27 مركز تحقيقاتي و آزمايشگاهي و 96 گروه تخصصي دارد. براساس گزارش ها حدود 40 هزار دانشجو در 634 رشته گرايش در مقاطع مختلف تحصيلي اين واحد مشغول به تحصيل هستند.
رسانه ها ي مورد بررسي، به دنبال وقوع حادثه واژگوني اتوبوس در محوطه واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد اسلامي و جان باختن 10 دانشجو و زخمي شدن حدود 28 نفر، در تيترهاي نخست خود از وقوع اين سانحه ابراز تاسف كردند.
رسانه هاي اصلاح طلب
.............................
** تاييد نشدن كيفيت و سلامت اتوبوس
*در بخشي از گزارش روزنامه شرق آمده است: مباحث زيادي درباره كيفيت و سلامت اين اتوبوس و راننده آن مطرح شد كه همه آنها تأييدشده نيستند. مسائلي مانند سكته‌كردن راننده اتوبوس و در ادامه وقوع حادثه و طرح خراب‌بودن همين اتوبوس در روز قبل از حادثه از سوي دانشجويان ديگر دانشگاه كه هر روز سوار همين اتوبوس‌ها مي‌شوند. درعين‌حال، برخي سؤالات نيز به‌طور جدي مطرح هستند؛ مثل اينكه چرا بايد در مسيري شيب‌دار با اين شرايط اتوبوس‌هايي با اين كيفيت و فرسوده تردد كنند و در اين سال‌ها تعويض نشوند؟ چرا اين مسير گاردريل نداشته است؟ چرا پروژه تله‌كابين اين دانشكده كه قبلا امكان‌سنجي و تا بيش از 70 درصد اجرا شده بود، متوقف ماند؟ دانشگاه آزاد اسلامي كه منابع درخور‌ توجهي را در اختيار دارد و شهريه چشمگيري را نيز از دانشجويان دريافت مي‌كند، بايد براي هريك از اين سؤال‌ها پاسخي دهد كه قانع‌كننده باشد؛ اگر داشته باشد.

** تكليف تله كابيني كه روي هوا و زمين مانده
*روزنامه ابتكار با ميان تيتر 'تله‌كابيني كه مورد بهره‌برداري قرار نگرفت' در اين باره نوشت: در پي اين حادثه اما بسياري به ياد پروژه تله‌كابيني افتادند كه قرار بود شهريور ماه امسال افتتاح شود و دانشجويان به جاي اتوبوس‌هاي فرسوده، با آن به دانشگاه رفت و آمد كنند، اما اين اتفاق نيفتاد و به گفته برخي تغييرات مديريتي در دانشگاه آزاد اسلامي باعث شد اين پروژه كه بنا بر خبرهاي پيشين تا 98 درصد پيشرفت داشت، متوقف شده و به بهره‌برداري نرسد. محمدعلي كروني مدير سابق كنترل پروژه سامانه حمل ونقل كابلي (تله كابين) علوم و تحقيقات در اين باره اعلام كرد: اگر اجازه تكميل تله‌كابين را مي‌دادند، اين سانحه رخ نمي‏داد.

** شيب تند مقصر اصلي
روزنامه اعتماد به نقل از 'رضا مسعودي' رييس واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد نوشت: هر چند دانشگاه آزاد منتظر اعلام نتيجه براي علت اين حادثه است اما شيب تند مسير يكي از اولين دلايل آشكاري است كه به ذهن مي‌آيد، ظني كه سرهنگ 'مسعود جبارزاده' معاون اجتماعي پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ هم آن را تاييد مي‌كند: «البته همكاران ما در حال بررسي‌هاي بيشتر هستند اما شيب اين مسير بسيار بسيار تند است و يكي از دلايل اين حادثه مي‌تواند شيب تند مسير باشد.» وقتي وجود شيب تند در مسيري در محدوده شهري حتي پيش از اعلام نتايج كارشناسي به عنوان يكي از دلايل تصادف معرفي مي‌شود بايد پرسيد به لحاظ فني هيچ نهادي قرار نبوده بر ساخت مسير و تطابق آن با استانداردهاي راهسازي نظارت داشته باشد؟

**نقص فني اتوبوس از زبان دو دانشجوي مصدوم
خبرگزاري ايسنا در گزارشي يكي از بيمارستان‌هايي كه تعدادي از مصدومان به آن منتقل شده‌‌اند، حادثه را از زبان دو تن از دانشجويان شرح داده است. در اين گزارش آمده است: «دختر جواني روي تخت بستري شده بود و خانواده او نيز با چشماني نگران، دست‌هاي او را فشار مي‌دادند. اين دختر كه بيش از 30 سال نيز نداشت به ايسنا مي‌گويد: سوار اتوبوس كه شديم نزديك ايستگاه كتابخانه دست‌اندازي بود كه وقتي اتوبوس از روي آن رد شد سرعتش زياد بود و همه بچه‌ها به بالا و پايين پرتاب شدند. پسرها داد و بيداد كردند كه چقدر تند مي‌روي، آروم برو اما ديديم كه سرعتش همينطور تندتر و تندتر مي‌شد. من هندزفري داشتم و وقتي درآوردم ديدم بچه‌ها از جلوي اتوبوس به عقب مي‌آيند، به سرشان مي‌زنند و مدام داد مي‌زنند: ترمز نمي‌گيره، اتوبوس ترمزش نمي‌گيره. اتوبوس همينطور سرعتش زياد مي‌شد. از روي پيچ كه رد شد افتاد پايين و من ديگه چيزي متوجه نشدم و وقتي چشمام رو باز كردم ديدم بيرون اتوبوسم.
به سراغ يكي ديگر از دانشجويان مصدوم و بستري شده روي تخت بيمارستان رفتم. دانشجوي مقطع دكتري علوم تحقيقات هست، درباره لحظه حادثه به ايسنا مي‌گويد: از ساختمان ابن سينا پايين مي‌اومديم، راننده گفت ترمز ماشينش نمي‌گيره، البته اولش نگفت اما وقتي به وسطاي راه رسيديم بلند داد مي‌زد كه «ترمز ماشين نمي‌گيره». البته بچه‌هايي كه اون ماشين رو مي‌شناختند مي‌گفتند كه ديروز هم همين مشكل رو داشته و راننده گفته كه ترمز نمي‌گيره ولي بازم امروز مسافر سوار كرده! سرعتش همين جوري زياد و زيادتر مي‌شد اينقدر سرعت زياد شد كه در پشتي اتوبوس باز شد و بچه‌ها كه از جلو پا مي‌شدن و به عقب مي‌اومدن دونه دونه از اتوبوس پرت شدن بيرون و منم از در پشتي پرت شدم بيرون و ديگه نفهميدم چي شد. اما ماشين راننده مشكل داشت و اينكه گفتند سكته كرده نيست. چون خودش گفت ترمز نمي‌گيره و خيلي بد مي‌رفت».

**بي توجهي مسئولان
روزنامه آفتاب يزد در گزارشي ضمن انتشار جزئيات حادثه مي نويسد: اخبار بد و ناگوار براي اين روزها تمامي ندارد. هفته گذشته سوختن چند كودك معصوم در شعله هاي سوزان آتش بي خردي مسئولان در مدرسه اسوه حسنه زاهدان فاجعه ساز شد، ديروز هم خبر واژگوني اتوبوس داخلي حامل دانشجويان علوم و تحقيقات؛ آيا خبر از بي تعهدي و بي خيالي برخي مديران دانشگاه آزاد است؟
اين روزنامه در ادامه به نقل از دانشجوي خانمي كه در دانشكده مديريت و اقتصاد واحد علوم و تحقيقات تحصيل مي كند، مي نويسد: مديران دانشگاه اعلام كرده اند كه راننده سكته كرده است، اما هنوز هيچ منبع پزشكي اين را اعلام نكرده است. احتمالا آنها سعي دارند اين موضوع را از سر خود باز كنند و كسي آن را به عهده نگيرد.

روزنامه همدلي نيز مي نويسد: با توجه به فراواني بروز حوادث منجر به فوت در كشور، اين گونه به نظر مي‌رسد كه «جان» متاع ارزاني نزد ما ايراني‌هاست. آن قدر ارزان، كه تا قبل از آن كه بچه‌هايمان در آتش بي‌مسئوليتي و سهل انگاري‌مان نسوزند، به فكر ايمن سازي وسايل گرمايشي مدارس نمي‌افتيم. آن قدر ارزان كه بعد از اين كه سي و چند دانشجو در حادثه واژگوني اتوبوس دانشگاه علوم تحقيقات كشته يا مجروح مي‌شوند، تازه در پشت تريبون صدايمان را صاف مي‌كنيم و از استاندارد نبودن جاده‌هاي دانشگاه، فرسودگي ناوگان حمل و نقل دانشگاه و وضعيت ايمني سرويس‌هاي دانشجويان و ضرورت آموزش رانندگان سرويس‌ها سخن به زبان مي‌آوريم. آن قدر ارزان، كه يك ديوار فرسوده مدرسه كه نوسازي آن زمان و هزينه‌ چنداني ندارد، مرگ دانش‌آموزي كه آينده ساز مملكت است را رقم مي‌زند.
دانشجوياني كه ديروز در حادثه واژگوني حادثه اتوبوس در عنفوان جواني جانشان را از دست دادند، ضمن اين كه هزاران آرزو و اميد را با خود به زير خاك بردند، براي يك عمر خانواده‌هايشان را داغدار كردند. در صورتي كه با كمي مسئوليت پذيري در استاندارد سازي جاده‌ها و نوسازي سرويس دانشجويان قابل پيشگيري بود. شايد حتي با يك گاردريل!
اگر چه براساس اعتقادات مذهبي ما، مرگ حق است، و عدول از آن ممكن نيست، اما زمان آن فرا رسيده است كه به اين توصيه «احتياط شرط عقل است» نيز عمل كنيم و با پيشگيري از حوادث حداقل الكي الكي مرگ خودمان را رقم نزنيم.

روزنامه ابتكار نيز در يادداشتي با عنوان ' باتلاق انفعال و دانشجويان قرباني' نوشت: حادثه واژگوني اتوبوس حامل دانشجويان در واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد‌ كه منجر به فوت 10 نفر از دانشجويان شد، در حالي رخ داد كه بارها از اين دست حادثه‌ها در اخبار شنيده شده است. آمار تلفات جاده‌اي كه از آمار شهداي 8 ساله جنگ تحميلي بيشتر بوده است، نه تنها تلنگري به اصلاح وضع موجود نزده است كه تصميم‌گيران همچنان در باتلاق مسخ شده انفعال، نظاره‌گر چنين حوادث تلخي هستند. با اين همه مي‌توان اين حادثه را از چند جنبه بررسي كرد و در وهله نخست پرسيده شود كه نهادي مانند دانشگاه آزاد اسلامي با درآمد سرشاري كه دارد چرا همچنان از ناوگان فرسوده، براي حمل و نقل دانشجوياني استفاده مي‌كند كه سرمايه‌هاي اين كشور محسوب مي‌شوند... نكته تاسف‌بار ديگر كه بايد در‌خصوص اين حادثه يادآور شد، وقوع آن در دانشگاهي است كه از اتفاق پسوند علوم تحقيقات را يدك مي‌كشد و انگار براي حل ابتدايي‌ترين معضلات اين دانشگاه در يك اشل كوچك هيچ كدام از علوم تحقيقاتي تدريس شده، كاربردي نشده است.

**سكته راننده يا بريدن ترمز
به گزارش پايگاه خبري تحليلي انتخاب، دكتر 'پيمان صابريان' رئيس اورژانس تهران اعلام كرد: موضوع سكته كردن يا نكردن راننده اتوبوس بايد از سوي سازمان پزشكي قانوني اعلام شود.
در پي حادثه واژگوني مرگبار اتوبوسي در واحد علوم تحقيقات،‌ اخباري در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به نقل از معاون دانشگاه آزاد مبني بر سكته راننده منعكس شد كه رئيس روابط عمومي اورژانس تهران درباره اعلام كرد: راننده اتوبوس مذكور فوت كرده است اما اينكه سكته كرده است مورد تاييد نيست.
صابريان ادامه داد: همچنين هنوز علت حادثه مشخص نيست و بايد توسط عوامل ذي صلاح بررسي و اعلام شود.

**واكنش اعضاي شوراي شهر تهران به حادثه
شرق در اين باره مي نويسد: پس از وقوع اين حادثه دلخراش، نمايندگان شوراي شهر تهران به اين واقعه واكنش نشان دادند. 'شهربانو اماني' نماينده شوراي شهر تهران كه در محل حادثه حضور پيدا كرده بود، دراين‌باره مي‌گويد: يكي از مسائلي كه بسيار مهم است، بحث ايمني و شيب تند و لحاظ‌نكردن سرعت‌گير در شيب تند است كه مي‌تواند يكي از عوامل حادثه شود. بايد بررسي شود اين شركت‌هاي پيمانكاري كه در دانشگاه كار مي‌كنند، چه نظارتي روي اين اتوبوس‌ها داشته‌اند. به نظر مي‌رسد كلا نظارت در اين كشور مغفول است؛ چرا دانشگاه آزاد يا هر نهاد و سازماني كه از شركت‌هاي خصوصي استفاده مي‌كنند كه خدمات بهتر به مردم بدهند، نظارت را فراموش كرده‌اند؟
شرق مي افزايد: 'محمدجواد حق‌شناس' رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران ضمن تسليت به خانواده جان‌باختگان اين حادثه گفت: اين واقعه قابل دفاع نيست و آيا واقعا پاسخ قابل‌قبولي براي خانواده‌هاي جان‌باختگان وجود دارد؟
'زهرا نژادبهرام' ديگر عضو شوراي شهر نيز از وضعيت ايمني سرويس مدارس و دانشجويان ابراز نگراني كرد. نژادبهرام گفت: درگذشت جوانان دانشجو و جراحت آنان اتفاق ناگواري است كه نمايندگان مردم را نگران كرده است. شوراي شهر با ابراز نگراني از ناايمني خودروهاي انتقال دانشجويان و دانش‌آموزان خواهان رسيدگي جدي مسئولان ذي‌صلاح است. عضو هيئت‌رئيسه شوراي شهر تهران افزود: همچنين درخواست دارم پليس راهور نسبت به علل بروز حادثه اطلاعات لازم را ارائه كند.

رسانه هاي اصولگرا
.......................
روزنامه وطن امروز درگزارشي با عنوان'پايان ترم مرگ!' به انتشار گزارش هايي درباره اين حادثه پرداخت.
در بخشي از اين گزارش آمده است: موضوع سكته كردن يا نكردن راننده اتوبوس بايد از سوي سازمان پزشكي قانوني اعلام شود. در پي حادثه واژگوني مرگبار اتوبوسي در واحد علوم و تحقيقات،‌ اخباري در سايت‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به نقل از معاون دانشگاه آزاد مبني بر سكته راننده منعكس شد كه رئيس روابط عمومي اورژانس تهران درباره آن اظهار داشت: راننده اتوبوس مذكور فوت كرده است اما اينكه سكته كرده است مورد تاييد نيست. وي خاطرنشان كرد: اين موضوع بايد بررسي و نظر نهايي درباره وضعيت راننده اتوبوس توسط سازمان پزشكي قانوني اعلام شود. صابريان افزود: همچنين هنوز دليل حادثه مشخص نيست و بايد توسط عوامل ذي‌صلاح بررسي و اعلام شود.

** اتوبوس هاي از رده خارج براي جابجايي دانشجويان
روزنامه جوان به نقل از يك دانشجوي دانشگاه علوم و تحقيقات نوشت: دقايقي پس از حادثه از كتابخانه بيرون آمدم كه با اين صحنه دلخراش در نزديكي كتابخانه روبه‌رو شدم. اتوبوس در سراشيبي تند سرعت زيادي داشت و هر لحظه هم به سرعتش افزوده مي‌شد كه نشانه‌هاي آن حكايت از اين داشت اتوبوس ترمز بريده است و ثانيه‌هايي بعد اتوبوس در حالي كه كنترلش از دست راننده خارج شده بود با جدول كنار جاده برخورد و به دره سقوط كرد. اين دانشجوي مهندسي كارشناسي ارشد با گلايه از مسئولان دانشگاه گفت: هر چند جاده به نظر استاندارد مي‌رسد، اما اين جاده با توجه به شيب تند نياز به گاردريل و سرعت گير دارد و از همه مهمتر اينكه متأسفانه 50‌ درصد اتوبوس‌هايي كه دانشجويان را جابه‌جا مي‌كنند فرسوده و از رده خارج هستند به طوريكه ‌اين اتوبوس‌ها حتي در داخل شهر هم قابل استفاده نيستند، اما در اين جاده پر و يپچ و خم و شيب دار دانشگاه دانشجويان را جا به‌جا مي‌كنند.

اين روزنامه به نقل از دانشجوي ديگري نوشت: هر ترم تقريباً مبلغ 125‌هزار تومان بابت سرويس پرداخت مي‌كنيم ولي پيمانكار سرويس‌ها از اتوبوس‌هاي واقعاً قديمي و داغون شركت واحد استفاده مي‌كند كه با توجه به مسير عبور و مرور بين دانشكده‌ها ما همه روزه انگار با اتوبوس واحد مي‌رويم جاده هراز يا چالوس بر مي‌گرديم. يكي از دانشجويان هم به برنا گفت: اين اتوبوس يك روز قبل از حادثه به علت خالي كردن ترمز با جدول تصادف كرده بود كه امروز هم اين حادثه اتفاق افتاده است.

**تكذيب سكته راننده
به گزارش روزنامه جوان، يكي از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامي مدعي شد كه علت حادثه سكته راننده بوده است، اما از آنجايي كه راننده هم جزو فوت شدگان اين حادثه است، رئيس روابط عمومي اورژانس تهران اعلام كرد سكته راننده اتوبوس مورد تأييد نيست، نظر نهايي بايد از سازمان پزشكي قانوني اعلام شود.

تارنماي راه دانا نوشت: قاضي شهرياري معاون دادستان تهران و سرپرست دادسراي جنايي مي گويد كه پزشكي قانوني علائمي كه نشان‌دهنده سكته قلبي يا مغزي راننده اتوبوس باشد را تشخيص نداده و نمونه‌ قلب و مغز جهت انجام آزمايش پاتولوژي به آزمايشگاه فرستاده شده است.

**مقايسه اتوبوس حادثه ديده ديروز با اتوبوس ترمز بريده
خبرگزاري فارس در گزارشي با عنوان 'آيا اتوبوس حادثه ديده همان اتوبوس ترمزبريده بود؟' نوشت: هرچند كه علت اصلي اين حادثه در دست بررسي است و مستهلك بودن اتوبوس‌ها هم در وقوع چنين اتفاقي بي‌تاثير نيست اما از روز گذشته برخي از كاربران با انتشار تصويري مدعي شدند همين اتوبوس روز گذشته هم دچار حادثه شده بوده و به جدول هاي مسير برخورد داشته است.
فارس افزود: اما تصويري كه از حادثه اتوبوس ترمز بريده منتشر شده و مقايسه آن با اتوبوس حادثه ديده روز گذشته نشان از تفاوت هاي اين دو اتوبوس مي‌دهد.فارس با انتشار تصاوير دو اتوبوس و مقايسه آن دو مي نويسد: اتوبوسي كه روزهاي گذشته حادثه ديده (نوار سفيد رنگ سمت شاگرد هم در اتوبوس حادثه ديده ديروز ديده نمي شود)

**اتوبوس فاقد معاينه فني
فارس در گزارش ديگري به نقل از 'سيدنواب حسيني‌منش' مديرعامل ستاد معاينه فني خودرو در خصوص حادثه روز گذشته دانشگاه علوم و تحقيقات نوشت: بر اساس بررسي صورت گرفته از سيمفا (سامانه يكپارچه معاينه فني ايران) 2 تا 3 هفته پيش معاينه فني اين اتوبوس مرگبار به اتمام رسيده و براي دريافت معاينه فني مراجعه نكرده بود.
حسيني‌منش به بخشنامه استاندار تهران مبني بر اينكه خودروهاي فاقد معاينه فني ادارات هم حق تردد ندارند، گفت: اما با اين حال اين ماشين به كار گرفته شده و كاملاً اين خودرو فرسوده بود.
**پژوهشم**9054**1732