۸ دی ۱۳۹۷، ۱۱:۰۲
کد خبر: 83150862
T T
۰ نفر
آمريكا به كمك برزيل براي مقابله با چين اميدوار است

تهران- ايرنا- يك مقام ارشد وزارت خارجه آمريكا روز گذشته اعلام كرد، 'رئيس جمهوري برزيل مي تواند به واشنگتن در ممانعت از افزايش نفوذ چين در آمريكاي جنوبي كمك كند'.

به گزارش روز شنبه ايرنا از تارنماي واشنگتن اگزمينر، اظهارات اين مقام ارشد وزارت خارجه امريكا در حالي مطرح شده كه مايك پمپئو وزير خارجه امريكا قرار است در مراسم تحليف ژاير بولسونارو رئيس جمهوري جديد برزيل، در روزهاي آتي شركت كند.
مسئله همكاري هاي تجاري برزيل با چين و روسيه براي آمريكا از اهميت زيادي برخوردار بوده و به نظر مي رسد پمپئو در ديدار با بولسونارو در مورد اين مسئله و تلاش كاخ سفيد براي جلوگيري از افزايش نفوذ اين دو كشور در منطقه آمريكاي جنوبي سخن به ميان آورد.
اين مقام ارشد وزارت خارجه كه خواست نامش فاش نشود، گفت: رابطه برزيل با چين مسئله داخلي براي دولت برازيليا مسحوب مي شود. مسئله ما امتياز و اهداف سياسي است كه چين به واسطه سرمايه گذاري ها در آمريكاي جنوبي به دنبال آنهاست.
بولسونارو پيشتر در رقابتهاي انتخاباتي اش با نفوذ گسترده چين در برزيل مخالفت كرده و در اظهارنظري گفته بود: چيني ها به دنبال خريد محصولات برزيل نيستند بلكه به دنبال خريدن كشور برزيل هستند.
اين مقام ارشد در وزارت خارجه آمريكا افزود: رئيس جمهوري جديد برزيل و وزير خارجه آمريكا قرار است در مورد مسئله فعاليتهاي اقتصادي چين در برزيل مذاكره كنند.
چين طي سالهاي گذشته فعاليتهاي گسترده اقتصادي در آمريكاي لاتين داشته است. برخي معتقدند پكن به دنبال گرفتن امتياز سياسي از كشورهاي اين منطقه در ازاي سرمايه گذاري هايش است از جمله همراه كردن رهبران آمريكاي لاتين در حمايت از چين در برابر مسئله استقلال تايوان.
دولت ترامپ نيز كه اخيرا در مورد نفوذ فزاينده چين و و روسيه در آمريكاي لاتين ابراز نگراني كرده، به دنبال راهبرد جديد براي جلب حمايت كشورهاي آمريكاي لاتين است. به نظر مي رسد با توجه به رويكرد قابل پيش بيني بولسونارو، رئيس جمهوري جديد برزيل روابط نزديكي با دولت ترامپ خواهد داشت و برزيل احتمالا در روابط اقتصادي اش با چين در دوره بولسونارو تجديدنظر خواهد كرد.
اروپام**9234**1485