۱۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83153178
T T
۰ نفر

جاده ايمن دغدغه مسافران درگز

۱۰ دی ۱۳۹۷، ۸:۲۴
کد خبر: 83153178
جاده ايمن دغدغه مسافران درگز

مشهد- ايرنا- تامين زيرساختهاي ايمن حمل و نقل از خدمات پايه است كه اين مهم براي شهرستان مرزي و كوهستاني درگز به دليل قرار گرفتن در موقعيت جغرافيايي خاص به اولويت خدمات رساني تبديل شده است.

شهرستان 75 هزار نفري درگز از طريق دو مسير كوهستاني درگز - قوچان و درگز - كلات با ديگر نقاط در خراسان رضوي ارتباط جاده اي دارد و به واسطه قرار گرفتن بين مرز تركمنستان از شمال و كوههاي هزارمسجد و ارتفاعات پارك ملي تندوره در جنوب به نوعي در بن بست جغرافياي قرار دارد.
معاون راهداري اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي به خبرنگار ايرنا گفت: جاده كنوني درگز - قوچان بر اساس شاخصه هاي فني و مهندسي ساخته شده و از اين نظر ايراد فني ندارد.
عليرضا خجسته افزود: با وجود دوطرفه و كوهستاني بودن مسير زميني درگز لازم است رانندگان سرعت ايمن را در قوسهاي جاده رعايت كنند و از طرفي اين اداره كل به صورت مداوم بر نصب و نگهداري تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي اين جاده نظارت دارد.
وي ادامه داد: تلفات رانندگي در جاده دوطرفه درگز - قوچان حتي از برخي جاده هاي دوطرفه خراسان رضوي كمتر است اما در اين نوع راههاي كوهستاني برخوردهاي رخ به رخ خودروها رخ مي دهد كه موجب افزايش شدت تصادف و شمار قربانيان مي شود.
معاون اداره كل راهداري و حمل و نقل جاده اي خراسان رضوي گفت: يك راهكار براي رفت و آمد ايمن در اين منطقه كوهستاني تكميل جاده جايگزين از سه راهي دوغايي به درگز است كه هم مسير درگز به قوچان را كوتاه مي كند و هم با احداث چند تونل از جمله الله اكبر مسيرها و گردنه هاي خطرناك كوهستاني مسير را حذف كرده و موجب ارتقا ايمني تردد مي شود.
وي در خصوص طول جاده فعلي درگز - قوچان و عمليات راهداري زمستاني در اين محوربرفگير نيز اظهارداشت: مقرر شد ادارات راهداري درگز و قوچان اين مسير را كه در دو شهرستان امتداد دارد به صورت مشترك مورد پوشش خدمات راهداري قرار دهند و اولويت اقدام راهداران بعد فاصله خواهد بود نه حدود تقسيمات جغرافيايي شهرستانها.

* خطاي انساني عامل اصلي تصادفات
فرماندار درگز نيز گفت: جاده ترانزيتي درگز - قوچان مطابق استانداردهاي مهندسي جاده هاي كوهستاني و ويژه ترانزيت ساخته شده و البته بايد با توجه به اين حجم از تردد، رانندگي در اين مسير با استانداردهاي سلامت جاده تنظيم شود.
محمدحسن فرهادي افزود: اگر مديريت ترافيكي و ترانزيتي در جاده درگز - قوچان حاكم باشد مسير مشكل آفرين نخواهد بود. هرچند تردد خودروهاي سنگين ترانزيتي از مرز لطف آباد به مبادي خروجي كشور يكي از مشكلات ترافيكي در اين مسير است اما علت اصلي تصادفات خطاهاي انساني و بي توجهي برخي رانندگان به قوانين راهنمايي و رانندگي است.
وي به ساخت مسير جايگزين جاده فعلي نيز اشاره و بيان كرد: به دليل مشكلات عمومي و اقتصادي كشور و كمبود بودجه اين پروژه نيمه فعال شده است.
فرماندار درگز ادامه داد: ساخت جاده جديد از سمت درگز آغاز شده و پس از عبور از ارتفاعات الله اكبر و تونلي به همين نام در سه راهي دوغايي به جاده اصلي مشهد - قوچان متصل و در مجموع مسير جديد فاصله درگز – قوچان دست كم 60 كيلومتر نسبت به طول جاده فعلي كوتاهتر مي شود.

* خودروهاي ترانزيت عامل اصلي تصادفات
نماينده شوراي اسلامي شهر درگز نيز به خبرنگار ايرنا گفت: عمده علت سوانح جاده اي در جاده قوچان - درگز ترانزيتي بودن آن است چنانكه وقتي در انتهاي زنجيره اي از تريليهاي عبوري قرار مي گيريد ناچار هستيد از آنان در اين محور كم عرض سبقت گرفته و در غير اين صورت سفر چندين ساعت بيشتر طول مي كشد.
حامد بيهقي افزود: حادثه اي كه چند هفته پيش در اين جاده رخ داد و طي آن هفت نفر كشته شدند موجب تاثر مردم منطقه شد. اين حادثه ناشي از همين مسئله بود، البته بايد اضافه كرد رانندگان ترانزيت نيز مراعات خودروهاي سواري را در اين مسير نمي كنند.
وي ادامه داد: جاده درگز - قوچان با اين سطح از تردد خودروهاي ترانزيتي شرايط مناسبي ندارد و اگر يك تريلي در اين مسير قيچي كند جاده به راحتي بسته مي شود و چنين رخدادي در فصل زمستان مشكلات زيادي را براي ساكنان منطقه بوجود مي آورد.
عضو شوراي شهر درگز گفت: اين جاده با گردنه هاي كوهستاني تنها براي ارتباط بين درگز و روستاهاي منطقه مناسب است نه براي تردد خودروهاي سنگين ترانزيتي و اگر مسئولان كاربري جاده را طور ديگري مطرح مي كنند پاسخ دهند چرا در زمستان و روزهاي برفي اين جاده ترانزيتي بر روي كاميونها و تريليها بسته مي شود.

* تردد روزانه 700 تريلي در جاده درگز
نماينده مردم درگز در مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: تلفات رانندگي جزئي از عوارض جاده ترانزيتي و بين المللي درگز - قوچان به طول 150 كيلومتر است.
عبدالله حاتميان افزود: با وجود تردد روزانه حدود 700 دستگاه تريلي ايراني و خارجي در اين مسير عرض جاده مورد تاييد نيست لذا ادعاي مهندسي بودن ساخت اين مسير را ادعاي خامي مي دانيم. در پيچهاي جاده آيينه تعبيه نشده و براي رفع ازدحام و حركت پشت سر هم كاميونهاي سنگين در اين مسير كم عرض و كوهستاني پاركينگي براي سبقت ايمن خودروهاي سواري در نظر گرفته نشده است.

* آمار تصادف بالا است
فرمانده پليس راه خراسان رضوي نيز گفت: شدت تصادفات در جاده درگز - قوچان به دليل نوع كاربري و جغرافياي جاده بالا مي باشد لذا تلفات در اين محور نسبت به طول جاده آن عدد بالايي را نشان مي دهد چنانچه از ابتداي امسال تاكنون 19 نفر در اين مسير كشته شده اند.
سرهنگ هادي اميدوار افزود: سال 95 شمار كشته شدگان سوانح جاده درگز - قوچان 15 نفر و پارسال 23 نفر بود. يعني مي توان گفت بطور متوسط سالانه 20 نفر جان خود را در اين مسير جاده اي از دست مي دهند.
وي ادامه داد: اين آمار ازمحاسبه همه تصادفات در جاده درگز - قوچان در محدوده هر دو شهرستان تهيه شده كه با توجه به شرايط جاده نشاندهنده شدت بالاي تصادفات در اين محور بواسطه اختلاف سرعت است. اين موضوع موجب بروز حدود 15 حادثه با تلفات انساني سه تا هفت نفر شده كه براي جاده اي با اين مشخصات قابل قبول نيست.

* اصلاحات نظارتي و ترافيكي
فرمانده پليس راه خراسان رضوي گفت: نوع علائم موجود در مسير درگز - قوچان متناسب با جاده و حوادثي كه در آن رخ داده نيست. ازطرفي بايد در برخي نقاط كه سبقت براي رانندگان مجاز شناخته شده از طريق نصب علائم و آموزش به چند زبان به رانندگان ناوگان سنگين و ترانزيتي، اين امكان براي خودروهاي سواري فراهم شود تا پشت زنجيره اي از كاميونها در اين جاده كوهستاني گرفتار نشوند.
وي به وضعيت حركت خودروها در گردنه تيوان واقع در همين جاده نيز اشاره و بيان كرد: در عبور و مرور از قوچان به درگز و بالعكس رانندگان معمولا بواسطه تردد كاميونهاي ترانزيتي در گردنه تيوان معطل شده و در مسير نزديك به درگز و قوچان براي جبران زمان از دست داده به سرعت خود مي افزايند و بعضا دچار حادثه مي شوند.
سرهنگ اميدوار تعداد دوربينهاي نصب شده در اين مسير را نيز ناكافي ذكر و بيان كرد: پليس راه در طول 145 كيلومتر از مسير برون شهري جاده درگز - قوچان سه گروه گشتي مستقر كرده اما پوشش نقطه به نقطه در اين جاده امكانپذير نيست لذا نصب دوربينهاي نظارتي به تعداد كافي بايد براي كنترل آن صورت گيرد.

* رفع نواقص جاده
فرمانده پليس راه خراسان رضوي همچنين گفت: برخي قوسهاي جاده ترانزيتي درگز - قوچان كم عرض است و بايد نسبت به تعريض و اصلاح اين مسيرها اقدام و يا در نهايت حركت ناوگان سنگين و سبك در قوسهاي مذكور آرام سازي شود.
وي افزود: تردد شمار بالاي خودروهاي سنگين در جاده درگز - قوچان به قدري است كه آسفالت آن از اثر چرخهاي كاميوينها گود شده و همين موج طولي موجب انحراف به چپ خودروهاي سبك در اين جاده مي شود لذا لازم است متوليان نگهداري جاده در اين خصوص تدابير ترميمي اصلاحي لازم را بيانديشند.
سرهنگ اميدوار مهمترين توصيه به رانندگان مسير درگز - قوچان را قانونمداري اعلام و بيان كرد: در اين مسير رانندگان بومي تردد دارند لذا حوادث دردناك توسط كساني رقم مي خورد كه نه تنها به آن آشنايي كامل دارند بلكه تا 10 سال سابقه رانندگي در اين مسير ترانزيتي و كوهستاني دارند. شايد يك دليل بالا بودن تلفات نيز اطمينان رانندگان از رفتار ترافيكي خود و تسلطشان بر جاده است كه باعث بروز حوادث با تلفات سنگين مي شود.

* جاده جايگزين تنها راه حل
نماينده مردم درگز در مجلس شوراي اسلامي گفت: جاده فعلي درگز - قوچان از استانداردهاي لازم برخوردار نيست البته راه حلي براي رفع اين مشكل به جز تكميل جاده جايگزين وجود ندارد.
وي افزود: مسير جايگزين از دوراهي دوغايي تا درگز به طول 85 كيلومتر طي سه مرحله فاز در حال ساخت است كه در صورت تكميل 65 كيلومتر از مسير موجود كوتاهتر خواهد بود.
حاتميان به اهميت قطعه دوم پروژه و چهار هزار و 200 متر تونل در آن اشاره و بيان كرد: مهمترين بخش، تونل الله اكبر است كه با حدود سه هزار و 800 متر طول به دليل كمبود منابع و طلبكاري پيمانكار ساخت آن متوقف شده و در مجموع مي توان گفت ساخت اين پروژه راهسازي به صورت نيمه تعطيل درآمده است.
وي ادامه داد: بودجه مورد نياز براي تكميل اين طرح با نرخ امروز حدود 20 هزار ميليارد ريال است اما به دليل كمبود منابع سالانه حداكثر 100 ميليارد ريال به آن اختصاص مي يابد. تامين و افزايش پروژه در بودجه سال 98، استفاده از ماده 56 جهت جذب سرمايه گذار و يا مشاركتي كردن ساخت تونل با بهره گيري از ايجاد عوارضي در اين مسير از جمله پيشنهادات براي تامين و افزايش بودجه طرح است.
اين نماينده مجلس گفت: با توجه به اينكه ارتباطات تجاري كشورهاي آسياي مركزي با ايران تحت تاثير تحريمهاي آمريكا را قرار نگرفته لذا تجارت با كشوهاي منطقه از مرز لطف آباد در شهرستان درگز موقعيت تجاري خوبي براي كشور ايجاد مي كند و ساخت جاده دسترسي ايمن و جديد به مرز لطف آباد علاوه بر كاستن مشكلات ترافيكي مردم، داراي ملي اهميت است.

* شتاب در ساخت جاده جديد
معاون مهندسي و ساخت اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي نيز گفت: وزارت راه و شهرسازي شتاب در ساخت جاده ترانزيتي جديد درگز - دوغايي در شمال خراسان رضوي را در دستور كار خود قرار داده است.
محمد پارسا افزود: در همين چارچوب به منظور بررسي وضعيت اجرايي و شتاب در اجراي پروژه طي آذر ماه نشستي با پيمانكاران و مشاوران طرح در مشهد و نشستي ديگر با حضور نماينده درگز در مجلس شوراي اسلامي و نمايندگان اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در دفتر وزير در تهران برگزار شده است.
وي ادامه داد: در نشست اخير دستورات لازم از سوي وزير راه و شهرسازي به معاونان ذيربط صادر شد تا مشكلات اين پروژه رفع و اجراي آن شتاب گيرد.

* بهره برداري از قطعه نخست
معاون اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي گفت: در چارچوب ساخت قطعه اول پروژه عمليات اجرا از شهر درگز به طول 15 كيلومتر آغاز شده است. همچنين جاده تا محل سه راهي چاپشلو با زيرسازي و آسفالت بخش عمده مسير مورد بهره برداري قرار گرفت و از سه راهي چاپشلو تا سه راهي داغدار نيز عمليات زيرسازي به اتمام رسيده و به زودي آسفالت مي شود.
وي همچنين طول قطعه دوم اين پروژه را 15 كيلومتر با عبور از ارتفاعات الله اكبر ذكر و بيان كرد: در اين قطعه سه دستگاه تونل وجود دارد كه طول بزرگترين آن سه هزار و 770 متر است. در اين قطعه حفاري 900 متر از تونل الله اكبر و عمليات زيرسازي قسمتي از مسير انجام شده است.
پارسا افزود: با توجه به كوهستاني بودن منطقه و نياز به حفر سه دستگاه تونل به طول بيش از چهار هزار متر عبور از ارتفاعات الله اكبر، اتمام ساخت جاده درگز - كبكان - دوغايي و بهره برداري از آن نيازمند هشت هزار ميليارد ريال اعتبار است.
مركز شهرستان 75 هزار نفري درگز در فاصله 254 كيلومتري شمال مشهد قرار دارد. اين شهرستان از سمت شمال با كشور جمهوري تركمنستان هم مرز است.
3221/1858