۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83157776
T T
۰ نفر

مناقشه بر سر تعادل قيمت مرغ در بازار مشهد

۱۳ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۲
کد خبر: 83157776
مناقشه بر سر تعادل قيمت مرغ در بازار مشهد

مشهد- ايرنا- نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي روز پنجشنبه به همراه جمعي از مسئولان بخشهاي توليد، عرضه و بازرسي به مركز فروش مرغ در مشهد رفتند تا به مناقشه بين توليد كنندگان و عرضه كنندگان براي رسيدن به توافق در قيمت گوشت مرغ پايان دهند.

ميدان استقلال مشهد محل عمده فروشندگان گوشت مرغ، ماهي، گاو و گوسفند است و تمركز بازرسان دستگاه هاي نظارتي مختلف نيز بر همين منطقه معطوف شده لذا نماينده مجلس نيز امروز بررسي شرايط قيمت مرغ را از همين منطقه آغاز كرد.
ستاد تنظيم بازار كشور اخيرا قيمت هر كيلو گوشت مرغ كشتار روز براي مصرف كننده را 98 هزار ريال تصويب كرده و تمرد از آن را تخلف دانسته است اما مرغداران و فروشندگان با ادعاي اينكه قيمت تمام شده توليد مرغ و عرضه آن بالاتر از نرخ مصوب است، حاضر به رعايت قيمت مصوب نشدند.
امروز هر كيلو مرغ كشتار روز در واحدهاي عرضه در ميدان استقلال مشهد به قيمت 131 هزار ريال و هر كيلو مرغ بدون آنتي بيوتيك تازه 141 هزار ريال به فروش رسيد.

* هزينه تمام شده مرغ بيش از نرخ مصوب ستاد تنظيم بازار است
معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي كه در اين بازديد حضور داشت، گفت: امروز هر كيلو گوشت مرغ در كشتارگاه مشهد 130 هزار ريال به فروش رسيد.
علي باخرد افزود: هر كيلو مرغ كشتار روز با احتساب 500 ريال كرايه حمل از محل كشتارگاه تا مغازه به قيمت 135 هزار ريال مي رسد، از سوي ديگر هيات عالي نظارت بر بازار براساس قانون صنفي 10 درصد سود براي فروشندگان را در هر كيلو گوشت مرغ مجاز دانسته است.
وي اظهار داشت: در مجموع قيمت هر كيلو مرغ كشتار روز با احتساب نرخ كشتارگاه، كرايه حمل و سود فروشنده بايد 143 هزار ريال باشد، اما فروشندگان در مشهد هر كيلو مرغ كشتار روز را بدون در نظر گرفتن سود به قيمت 131 هزار ريال به فروش رساندند.
وي گفت: گزارش بازرسان سازمان صنعت از سطح شهر گوياي فروش گوشت مرغ كشتار روز به قيمت هر كيلو 131 هزار ريال است و هيچ فروشنده اي بالاتر از اين قيمت، مرغ خود را عرضه نكرده است.
معاون بازرسي و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوي افزود: توليدكنندگان مرغ مدعي هستند كه همه دان مرغ مورد نياز خود را با ارز 4200 توماني دولتي دريافت نمي كنند و مبلغ بيشتري براي خريد دان هزينه مي نمايند.
باخرد اظهار داشت: در صورتي كه دان مرغ با ارز 4200 توماني در اختيار مرغداران قرار گيرد و هزينه هاي توليد مرغ كاهش يابد، آنان مي توانند هر كيلو مرغ زنده را به قيمت 66 هزار و 500 ريال وارد شبكه كنند تا هر كيلو مرغ كشتار روز به قيمت مصوب ستاد تنظيم بازار به دست مصرف كننده برسد.
وي گفت: از سوي ديگر هم اكنون نياز مردم خراسان رضوي به گوشت مرغ روزانه 400 تن است اما امروز 320 تن مرغ در بازار توزيع شده است كه اين امر نشان مي دهد 80 تن در اين حوزه كمبود وجود دارد و اين كمبود در ساعات پاياني روز در سطح شهر مشهود است.

* اگر تقاضا و عرضه مرغ متعادل باشد، قيمت افزايش نمي يابد
عضو انجمن حمايت از حقوق مصرف كنندگان خراسان رضوي نيز در اين بازديد با اشاره به كمبود گوشت مرغ در بازار مشهد گفت: نياز اين استان 400 تن در روز است اما توزيع مرغ روزانه 80 تن كسري دارد كه اين امر قيمت مرغ را افزايش مي دهد.
محمد امين عليدوست افزود: اگر توزيع گوشت مرغ در بازار به ميزان تقاضا باشد، قيمت افزايش پيدا نمي كند، به نظر مي رسد مرغ به حد كافي وجود دارد اما به دلايلي كمتر كشتار مي شود تا عده اي بازار را تحت كنترل خود درآورند.

* كاهش جوجه ريزي 2 ماه قبل، علت كمبود مرغ
مدير امور طيور سازمان جهاد كشاورزي خراسان رضوي نيز در اين بازديد گفت: 2 ماه قبل به دليل اعتراض كاميون داران و مشكلاتي كه در حمل و نقل بوجود آمد، جوجه ريزي در استان كاهش يافت و به سه ميليون قطعه جوجه در هر دوره رسيد.
محمد ياحقي افزود: اين در حالي است كه 6 ميليون و 600 هزار قطعه جوجه ريزي در سالنهاي پرورش مرغ در هر دوره، نياز استان را به گوشت مرغ تامين مي كند لذا علت كمبود فعلي گوشت مرغ در بازار مشهد به كاهش جوجه ريزي طي 2 ماه قبل بازمي گردد.
وي اظهار داشت: گوشت مرغ كه هم اكنون در بازار خراسان رضوي عرضه مي شود، مربوط به 45 روز قبل است اما اكنون جوجه ريزي در استان به حد نرمال رسيده و از هفته آينده توزيع گوشت مرغ متناسب با نياز مردم استان خواهد بود.
وي گفت: هم اينك متوسط قيمت گوشت مرغ در استان خراسان رضوي پايين ترين نرخ در كشور است و در هفته گذشته هشت كشتارگاه در استان، مرغ را با قيمت كمتر عرضه كردند كه قيمت هر كيلو گوشت مرغ تازه در بازار به 108 هزار ريال رسيد.
ياحقي افزود: شنبه هفته آينده در صورتي كه كارگروه ستاد تنظيم بازار خراسان رضوي تصويب كند، نهاده ها با ارز 4200 توماني در اختيار مرغداراني كه قيمت مرغ را به هر كيلو 108 هزار ريال رساندند، قرار خواهد گرفت.
وي اظهار داشت: در صورتي كه آذوقه براي مرغ با ارز 4200 توماني در اختيار مرغداران قرار گيرد، ارائه گوشت مرغ به قيمت مصوب 98 هزار ريال از سوي عرضه كنندگان به راحتي قابل انجام است.

* اختصاص سهميه 1500 تني آذوقه براي مرغداران
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي نيز در اين بازديد گفت: طي پيگيري هاي انجام شده با مسئولان حوزه مرغ در تهران و قراردادي كه با اتحاديه مربوطه منعقد شد، مقرر گرديد هزار و 500 تن آذوقه با ارز 4200 توماني در اختيار مرغداران قرار گيرد.
حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: در ازاي توزيع اين سهميه، فروشندگان مرغ در خراسان رضوي موظف هستند گوشت مرغ كشتار روز را براساس قيمت مصوب ستاد تنظيم بازار عرضه كنند.
وي بيان كرد: در قراردادي كه تنظيم شده است، به ازاي پرداخت سه كيلو كنجاله و چهار كيلو ذرت به هر مرغدار با احتساب ارز 4200 توماني، بايد يك كيلو جوجه 16 هزار ريال، يك كيلو مرغ زنده 66 هزار و 500 ريال و هر كيلو مرغ كشتار روز به قيمت 98 هزار ريال عرضه شود.
وي گفت: مجوزي كه از وزارت جهاد كشاورزي براي توزيع هزار و 500 تن نهاده دامي با قيمت ارز 4200 توماني دريافت شده است، براي مدت زمان كوتاهي است تا بازار به تعادل برسد و كمبود مرغ و مشكلات ناشي از آن برطرف شود.
نماينده مردم مشهد و كلات در مجلس شوراي اسلامي گفت: اين يك معادله پاياپاي است و مرغداران بايد در ازاي سهميه آذوقه اي كه مي گيرند، مرغ را با قيمت مصوب ستاد تنظيم بازار عرضه كنند، لذا از هفته آينده بايد دستگاه هاي نظارتي بر روي اين توافق نظارت لازم داشته باشند.
حجت الاسلام پژمانفر اظهار داشت: در مجموع براي تعادل قيمت مرغ در درازمدت بايد مشكل توليدكنندگان را برطرف كرد تا توليد مرغ براي وي توجيه اقتصادي پيدا كرده و هزينه هاي سربار آن كاهش يابد و در اين زمينه مدل هايي ارائه شده كه نيازمند بررسي بيشتر در حضور دستگاه هاي اجرايي متولي است.

* تشكيل 40 پرونده گران فروشي مرغ
رئيس شعبه سيار اداره كل تعزيرات حكومتي خراسان رضوي نيز در اين بازديد گفت: از 9 آذر ماه امسال كه ستاد تنظيم بازار كشور قيمت مصوب براي مرغ را اعلام كرد تاكنون 40 پرونده تعزيراتي براي متخلفان در استان تشكيل شده است.
اميد جليلي اظهار داشت: تخلف در حوزه مرغ مربوط به گران فروشي است، برخي از مرغداران نيز فاقد فاكتور خريد بودند كه گواه تخلف آنان از قيمت مصوب ستاد تنظيم بازار بود.
7489 / 6053