۱۵ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۰۰
کد خبر: 83159133
T T
۰ نفر
110 بناي تاريخي اماكن غير مذهبي گيلان نيازمند مرمت اساسي است

رشت - ايرنا - معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان گفت : بر اساس بررسي هاي صورت گرفته تعداد 110 بناي تاريخي كه جزو اماكن غير مذهبي هستند در اختيار اداره هاي دولتي قرار دارند كه نيازمند مرمت اساسي هستند.

ولي جهاني روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: متاسفانه تعدادي از اين اماكن كه جزو فاخرترين بناهاي استان است و تعدادي از آنها در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده، تبديل به بايگاني اداره ها شده و اين امر نيازمند بازنگري در بناهاي يادشده است.
وي اظهار داشت: معماري بكار رفته در داخل بعضي از اماكن يادشده بصورت ويژه مختص به ناحيه شمال كشور است و به نظر مي رسد بعضي از دستگاه هاي دولتي كه بناهاي تاريخي در اختيارشان است و بيشترين بهره برداري را از بناي تاريخي دارند، متاسفانه هيچ گونه مرمتي روي بنا انجام نمي دهند.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گيلان ادامه داد: قدمت بعضي از اين بناها به دوره قاجار مي رسد و با توجه به موقعيت اقليمي استان، برخي از بناها براي حفظ ، نيازمند اين هستند كه هر چند سال يك بار مرمت شوند.
جهاني افزود: مجلس شوراي اسلامي تكاليف دستگاه‌هاي اجرايي را براي صيانت از ميراث‌فرهنگي، حمايت از صنايع‌دستي و توسعه گردشگري در برنامه ششم توسعه مشخص كرده و نمايندگان در جلسه علني روز يكشنبه خانه ملت و در ادامه بررسي لايحه برنامه ششم توسعه ماده 113 را با 138 راي موافق، 35 راي مخالف و شش راي ممتنع از مجموع 231 نماينده حاضر در مجلس به تصويب رساندند.
وي ادامه داد: در بند 1 اين ماده، دستگاه‌هاي اجرايي مكلف شدند براي صيانت از ميراث‌فرهنگي و حمايت از صنايع‌دستي و تشويق و توسعه گردشگري اقدامات زير را انجام دهند:
الف: هزينه‌هاي مربوط به پژوهش، حفاظت و مرمت آثار منقول و غيرمنقول ثبت شده در فهرست آثار ملي و فهرست‌هاي ذي‌‌بط آثار در اختيار و در حيطه وظايف تخصصي همان دستگاه را در قالب بودجه سنواتي از محل اعتبارات خود تأمين كنند؛ اين اعتبارات در چارچوب ضوابط قانوني سازمان ميراث‌فرهنگي،‌ صنايع‌دستي و گردشگري هزينه مي‌شود.
ب: تأسيسات گردشگري از هر نظر تابع قوانين و مقررات بخش صنعت گردشگري به استثناء معافيت‌هاي مالياتي است و از شمول قانون نظام صنفي مستثني هستند.
در بند 2 نيز سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري موظف شد براي حفظ و صيانت از ميراث فرهنگي اقدام لازم را با همكاري و هماهنگي ساير دستگاه‌هاي اجرايي ذي ‌ربط به‌ منظور شناسايي، مستندسازي، حفاظت و مرمت و معرفي ميراث فرهنگي (اعم از ملموس و ناملموس) ميراث طبيعي، ايجاد شهرهاي جهاني صنايع‌دستي و احياي هنرهاي سنتي در حال زوال در حوزه فرهنگ و تمدن ايراني و ثبت در فهرست ميراث جهاني را طبق بودجه سنواتي به عمل آورد.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري گيلان همچنين ادامه داد: متاسفانه تاكنون هيچ گونه مرمتي از سوي دستگاه هاي دولتي براي نگهداري اين بناهاي تاريخي در اختيار، صورت نگرفته است.
به گفته جهاني ، خوشبختانه طي جلساتي كه با نماينده ديوان محاسبات در اداره كل ميراث فرهنگي داشتيم اين مسئله مورد بررسي قرار گرفت در نتيجه مكاتباتي طي چند مرحله در خصوص مرمت بناهاي تاريخي و اعلام امادگي ميراث فرهنگي نسبت به واگذاري اين بناها با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات هر دستگاه براي بهره برداري بهينه از بناي تاريخي به بخش خصوصي انجام شد و در اين خصوص فقط يك دستگاه كه بناي تاريخي در اختيار دستگاه دولتي بوده، اعلام آمادگي كرده است.
وي ادامه داد: بنابراين بهترين شيوه نگهداري بناهاي تاريخي در حال حاضر احياء بنا به حالت اوليه كاربري متناسب با شأن بنا بوده كه خوشبختانه براي اكثر بناهاي تاريخي كه در اختيار دستگاه هاي دولتي قرار دارند اداره كل نسبت به مشخص نمودن كار براي آنها اقدام كرده است.
جهاني تاكيد كرد: اين بناها كه در اختيار بخش دولتي هستند، در بهترين نقاط شهري هر شهرستان قرار دارند كه در صورت فراهم شدن شرايط مرمت ، احياء و تغيير كاربري، در بحث اشتغال زايي و گردشگري منطقه مي تواند بسيار حائز اهميت باشد.
يك هزار و 70 اثر تاريخي از استان گيلان در فهرست ملي كشور به ثبت رسيده است.
1881/2007