۱۶ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۴۰
کد خبر: 83161170
T T
۰ نفر

لطفي چراغ راه است، حتي اگر در بين ما نباشد

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۲۲:۴۰
کد خبر: 83161170
لطفي چراغ راه است، حتي اگر در بين ما نباشد

روزنامه ايران در شماره امروز يكشنبه به مناسبت هفتاد و دومين سالروز تولد محمدرضا لطفي، گزارشي از آيين گراميداشت نوازنده شهير و گلستاني موسيقي ايران نوشت.

در اين گزارش آمده است: چهارمين آيين گراميداشت محمدرضا لطفي، همزمان با سالروز تولد اين هنرمند با حضور تعدادي از هنرمندان كشور در تالار خليج فارس فرهنگسراي نياوران تهران برگزار شد.
شهرام صارمي، نوازنده و پژوهشگر موسيقي، از لطفي با عنوان بدعت‎گذاري در ترجمان هنر ياد كرد و تأسيس كانون چاوش، مكتب‎خانه ميرزا عبدالله و خانه شيدا را از جمله فعاليت‎هاي بسيار تأثيرگذار او دانست.
اين نوازنده با اشاره به تاسيس كانون چاوش پس از پيروزي انقلاب اسلامي توسط لطفي، ابتهاج و عليزاده افزود: اين كانون تاثيرات شگرفي بر موسيقي داشته كه امروز هم ادامه دارد.
نگاه نو و به روز به موسيقي ايران همراه با ديگر هنرها و همراهي با اتفاقات اجتماعي ايران از دستاوردهاي اين كانون است. به هر صورت لطفي در خارج از مرزهاي ايران بسيار تاثيرگذار بود و فعاليت‎هاي گسترده‎اي چه در محيط‎هاي عمومي و چه محيط‎هاي دانشگاهي داشت.
اين فعاليت‎ها منجر شد تا در خارج از ايران شناخت صحيحي از موسيقي ايران به وجود آيد.
اميرحسين رائي، نوازنده و مدرس موسيقي و از بنيانگذاران مكتب‌خانه شيدا نيز در اين مراسم ضمن برشمردن ويژگي‎هاي موسيقي دستگاهي، موسيقي را از جمله هنرهاي اجتماعي دانست كه چند وجهي است.
وي درباره چندوجهي بودن فعاليت‎هاي لطفي افزود: نخستين فعاليت لطفي تعليم و تعلم موسيقي است. اين هنرمند همواره تلاش داشت تا موسيقي دستگاهي را به نسل‎هاي بعد انتقال دهد. لطفي به حضور منظم هنرجويان در كلاس، كوك دقيق، تشريح گرامر رديف و موارد ديگر بسيار اهميت مي‎داد. وي همواره اصرار داشت تا تمام دانسته‎هايش را به نسل بعد انتقال دهد و در اين راه از هيچ كوششي فروگذار نمي‎كرد.
سيدعباس سجادي مديرعامل بنياد آفرينش‌هاي هنري نياوران هم دراين برنامه با طرح سؤالي بيان كرد: چرا بايد مقام لطفي را گرامي داشت؟ در دنيايي كه سلبريتي‎ها و فضاي مجازي خود را به ما تحميل مي‎كنند بزرگ داشتن بزرگان از واجبات است.
او افزود: لطفي چراغ راه است، حتي اگر در بين ما نباشد ما موظفيم قدر داشته ‏هايمان را در عرصه هنر و فرهنگ بدانيم.
بابك خضرايي استاد دانشگاه هم لطفي را نادره دوران دانست كه گستره فعاليت‎هايش از موسيقي فولكلوريك تا كار با اركستر سمفونيك است.
وي اظهار كرد: لطفي موسيقي كلاسيك تا موسيقي خانقاهي را مي‎شناخت و با شعر و انواع آن آشنا بود. او جانش را به اين فرهنگ پيوند مي‎داد. لطفي هيچ‌گاه كار پيش پا افتاده انجام نداد. اين روحيه‌اش با ابوالحسن صبا هماهنگ بود. مهم‎ترين وجه كار لطفي آشنا كردن نسل روشنفكر جامعه با موسيقي دستگاهي ايراني بود در حالي كه بسياري مي‎پنداشتند كه اين موسيقي محفلي است اما آثار لطفي تمام اين تفكرات را عوض كرد.
خضرايي ادامه داد: لطفي و ديگراني چون حسين عليزاده و پرويز مشكاتيان نشان دادند كه در دشتي و ماهور، با تار و سنتور هم مي‎شود سرودهايي پر شور ساخت. لطفي رموز نوازندگي را مي‎دانست و عارف و عامي را شيداي موسيقي‎اش كرد. لطفي گروه‎نوازي را هم دگرگون كرد و همچنان كه شجريان گفت خود هماورد يك گروه بود.
مجيد درخشاني نوازنده و آهنگساز موسيقي ايراني نيز در بخش پاياني مراسم بيان كرد: دوست داشتم امشب ساز بزنم ولي آمادگي جسمي ندارم. من در محضر لطفي آموزش ديدم و از اخلاق و منش او خاطرات بسياري دارم. لطفي در همه امور بويژه تدريس به شاگردانش بسيار دقت داشت و اين يك ويژگي بارز و برجسته او بود.
3091