۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83161514
T T
۰ نفر

حركت بومرنگي مجتمع سابق فرهنگي و هنري فاروج

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۳۵
کد خبر: 83161514
حركت بومرنگي مجتمع سابق فرهنگي و هنري فاروج

بجنورد- ايرنا- مجتمع ناتمام فرهنگي و هنري شهرستان فاروج كه چند سال پيش از دست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خارج شده بود، بر اساس توافقي كه پنجشنبه پيش با حضور استاندار خراسان شمالي در شوراي اداري اين شهرستان صورت گرفت، به اين اداره بازگردانده شد.

به گزارش ايرنا، فقر فضاي فرهنگي در فاروج، وضعيت اين مجتمع فرهنگي را به يكي از دغدغه هاي جدي اهل فرهنگ و هنر اين شهرستان تبديل كرده كه سرپرست فرمانداري فاروج در نشست با استاندار و مديران استاني، خواستار تعيين تكليف آن شد.
مجتمع ناتمام فرهنگي و هنري فاروج، از مصوبات دور اول سفر هيات دولت نهم به اين شهرستان بود كه در سال 85 اجرايي شد اما در سال 91 و پس از صرف 8 ميليارد ريال، ساخت آن به علت آنچه كه جانمايي غلط عنوان شده بود، متوقف شد.
در آن مقطع قرار شد اين مجتمع براي تغيير كاربري به دستگاهي ديگر واگذار و به هنرمندان وعده داده شد كه با تحويل زميني ديگر و اختصاص اعتبار، ساخت مجتمع در فضايي بهتر پي گرفته شود.
پس از كش و قوس هاي چندساله در خصوص واگذاري اين مجتمع نيمه كاره به جهاد كشاورزي، آموزش و پرورش، دانشگاه علوم پزشكي، بيمارستان و يا بخش خصوصي، هيچ يك از اين موارد محقق نشد.
در عين حال و عليرغم تعيين تكليف نشدن بناي ناتمام مجتمع قبلي، ساخت مجتمع جديد، سال 93، در مجاورت سايت مسكن مهر فاروج آغاز شد.
مجتمع جديد در زميني به مساحت يكهزار و 500 متر مربع آغاز شد و در حالي كه زمان بهره برداري از آن سال 95 تعيين شده بود، تا كنون همچنان ناتمام مانده است.

* مجتمع جديد از نظر مكاني بهتر از مجتمع قبلي نيست
سرپرست فرمانداري فاروج گفت: عليرغم توقف عمليات عمراني مجتمع قبلي، كه به بهانه مناسب نبودن جانمايي صورت گرفت، ساخت مركز جايگزين نيز در مكاني آغاز شد كه به لحاظ بعد مسافت با فضاي قبلي تفاوت چنداني ندارد.
مسعود صادق تيتكانلو با اشاره به اشاره به مجتمع قبلي فرهنگي و هنري فاروج افزود: با توجه به مجاورت اين بنا با بيمارستان، اميد به واگذاري آن به دانشگاه علوم پزشكي هستيم.
صادق گفت: بناي مجتمع يك ميليارد ريال بدهي دارد كه اعتبار لازم براي پرداخت بدهي پيش بيني شده است.

* نياز 7 ميليارد ريالي مجتمع جديد فاروج
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي گفت: در سال 93 در شوراي برنامه ريزي، بناي سابق مجتمع فاروج به عنوان فضاي فرهنگي مازاد تلقي و واگذاري آن به بهزيستي يا دانشگاه علوم پزشكي و ساخت جايگزين آن در فضاي مناسب مصوب شد.
حسين فرخنده با اشاره به تعيين تكليف نشدن اين پروژه، افزود: ساخت مجتمع فرهنگي و هنري جديد فاروج در سال 93 آغاز شد و تاكنون براي اين طرح 9 ميليارد ريال هزينه شده است.
وي به نياز 7 ميليارد ريالي براي تكميل اين طرح اشاره و بيان كرد: تخصيصي امسال اين طرح 4 ميليارد ريال بوده كه ناكافي است و در صورت تخصيص كامل اعتبار تا سال 98 قابل بهره برداري است.
وي مساحت كنوني فضاهاي فرهنگي شهر فاروج را 720 متر مربع عنوان كرد و افزود: با بهره برداري از مجتمع مزبور اين رقم به 1050 متر مي رسد.
وي افزود: فاروج با رسيدن به 32 متر به ازاي هر هزار نفر، باز هم تا ميانگين 80 متر مربعي سرانه كشور فاصله بسياري خواهد داشت.

* مجتمع را هبه مي پذيريم
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني خراسان شمالي گفت: اكنون بيمارستان فاروج به فضاي مجتمع فرهنگي موصوف در مجاورت خود نياز ندارد و شايد در آينده براي توسعه فعاليت ها به آن نياز شود.
علي حق بين افزود: اكنون اين دانشگاه 60 طرح درماني ناتمام با 70 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و اولويت نخست ما نيز تكميل و بهره برداري از اين طرح هاست.
وي افزود: هم اكنون 4 پانسيون در بيمارستان فاروج داير است و تنها در صورت واگذاري مجتمع فرهنگي نيمه تمام به صورت هبه، اين فضا را كه در آستانه تخريب است، قبول مي كنيم.

* بازگشت مجتمع فرهنگي، هنري فاروج به ارشاد
استاندار خراسان شمالي در نشست شوراي اداري فاروج گفت: با توجه به پايين بودن شاخص فاروج در برخورداري از فضاهاي فرهنگي، بناي ناتمام مجتمع فرهنگي و هنري به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي بازمي گردد.
ساخت مجتمع فرهنگي و هنري فاروج، يكي از مصوبات دور نخست سفر هيات دولت نهم به اين شهرستان است، كه ساخت آن در سال 85 آغاز و در سال 93 متوقف شد.
شهرستان 52 هزار نفري فاروج در 90 كيلومتري شرق بجنورد قرار دارد.
7187/5132