۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۴۸
کد خبر: 83161940
T T
۰ نفر
آذربايجان غربي رتبه ششم جذب سواد آموز را در كشور دارد

مهاباد - ايرنا - معاون سوادآموزي اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي با اشاره به شناسايي بيش از 194 هزار بيسواد گفت: اين استان از لحاظ جذب سواد آموز رتبه ششم كشور را در اختيار دارد.

علي اكبر صميمي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: از 300 مركز يادگيري تشكيل شده در راستاي آموزش سواد خواندن و نوشتن به افراد محروم و بي سواد در كشور، 49 مركز متعلق به آذربايجان غربي است كه به صورت مشاركتي و دولتي فعاليت مي كنند.
وي با اشاره به واجب بودن علم آموزي براي همه اقشار جامعه بيان كرد: يكي از دلايل عقب ماندگي و نبود توسعه جوامع پايين بودن سطح آگاهي مردم است.
صميمي هدف از تاسيس نهضت سوادآموزي را پيگيري و رفع مطالبات مردم دانست و اضافه كرد: ميزان باسوادي آذربايجان غربي (سن هاي بين 10 تا 49) در سال 1355 حدود 37.1 درصد بود كه اين آمار بعد از گذشت 40 سال به 90.7 درصد در اين استان رسيده است.
معاون سواد آموزي اداره كل آموزش و پرورش آذربايجان غربي اظهار داشت: امام خميني (ره) نهضت سواد آموزي را بر پايه 2 مقطع كوتاه مدت و بلندمدت پايه گذاري كرد كه آموزش سوادخواندن و نوشتن به افراد محروم هدف اول و كسب مدارك علمي بالا توسط افرادي كه سواد آموزي خود را از نهضت شروع كردند به عنوان هدف دوم است كه امروزه اين نهضت توانسته به اين موفقيت بزرگ نايل شود.
صميمي همچنين بيان كرد: قبل از انقلاب بنا به برخي علل فرهنگي علاقه اي به حضور بانوان در عرصه سواد آموزي نبود اما بعد از آن تلاش شد تا در اين زمينه تحولي ايجاد شود و 80 درصد فعاليت ها و تلاش هاي انجام شده در راستاي باسوادي بانوان و دختران به ويژه دختران و بانوان عشايري و روستايي بوده است.
وي يادآور شد: در آذربايجان غربي نيز فاصله بين باسوادي زنان و مردان از 25.4 درصد به 12.6 درصد كاهش يافته است.
به گزارش ايرنا، طبق آخرين سرشماري در سال 1395 تعداد جمعيت آذربايجان غربي 2 ميليون و 112 هزار نفر بود كه يك ميليون و 916 هزار نفر طبق خود اظهاري باسواد شناخته شده اند و 195 هزار نفر خود را بي سواد اعلام كرده اند.
هفتم دي سالروز تشكيل نهضت سواد آموزي به فرمان امام خميني (ره) بنيانگذار كبير جمهوري اسلامي ايران در سال 1358 است به همين مناسبت از دوم تا هشتم دي به عنوان هفته نهضت سواد آموزي نامگذاري شده است.
9903/6185/7129