۱۸ دی ۱۳۹۷، ۹:۳۱
کد خبر: 83162798
T T
۰ نفر
400 آواره سوری از اردن وارد كشورشان شدند

تهران -ایرنا - روند بازگشت آوارگان سوری از كشورهای مختلف به سوریه با بازگشت امنیت و ثبات به شهرها و روستاهای آزاد شده از اشغال تروریست ها ادامه داشته و به تازگی 400 نفر از اردن به كشورشان بازگشته اند.

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فرآیند بازگشت آوارگان سوریه در اردن و لبنان به روستاها و شهرهای خود در سوریه ادامه دارد.
«مازن غندور» رئیس مركز مهاجران در گذرگاه نصیب - جابر در همین باره گزارش داد كه 404 آواره طی هفت روز گذشته از اراضی اردن به سوریه بازگشته اند.
وی افزود كه روند بازگشت آوارگان هر روز با اجرای اقداماتی در راستای تسهیل بازگشت آنان به مناطقی كه از اشغال تروریست ها آزاد شده اند، رو به افزایش است.
طبق گزارش سانا بیش از 6 هزار آواره سوری از ابتدای بازگشایی گذرگاه النصیب - الجابر در ماه اكتبر گذشته (مهر- آبان ماه) تا كنون به كشورشان بازگشته اند.
یك نهاد روسی در زمینه كمك و استقبال از آوارگان سوریه ای روز دوشنبه اعلام كرد كه بیش از یك هزار نفر در 24 ساعت گذشته همان روز از مرزهای مشترك سوریه با لبنان و اردن به این كشور بازگشته اند.
در همین حال روند امنیت بخشی و خنثی سازی بمب ها و مین های به جا مانده از تروریست ها در مناطق آزاده شده از سوی یگان های مهندسی ارتش سوریه ادامه دارد.
دولت سوریه و همپیمانان آن خواهان بازگشت آوارگان سوریه به كشور هستند در حالی كه ائتلاف بین المللی به سركردگی آمریكا به منظور تداوم جنگ در سوریه در این روند كارشكنی می كنند.
گذرگاه راهبردی جابر - نصیب پس از توافق دولت سوریه و اردن در 15 اكتبر (23 مهر ماه) پس از سه سال بسته بودن به دلیل اشغال این مناطق مرزی توسط گروه های تروریستی مورد حمایت برخی كشورهای عربی ، غربی و رژیم صهیونیستی حاضر در سوریه، بازگشایی شد.
این گذرگاه از سمت سوریه با عنوان نصیب - جابر و از اردن با عنوان جابر - نصیب شناخته می شود.
آزادسازی گذرگاه نصیب - جابر ضمن اینكه می ‌تواند سبب ارسال كمك‌های بشردوستانه به سوریه شود به لحاظ انسانی نیز اهمیت برجسته‌ای دارد، زیرا صدها هزار آواره سوری در اردن و در كمپ‌های آوارگان مستقر هستند و می توانند از این معبر به كشورشان بازگردند.
پیشتر نیز سه دستگاه كامیون حامل محصولات صادراتی از كشورهای حاشیه خلیج فارس به مقصد لبنان با عبور از این گذرگاه و طی مسیر سوریه وارد لبنان شدند.
با آغاز بحران سوریه در 24 اسفند ماه 1389مشكلات مردم این كشور نیز آغاز شد، جمعیت سوریه پیش از آغاز بحران 23.5 میلیون اعلام شده بود كه با یورش گروه های تروریستی به این كشور و طی این سال ها نزدیك به 12 میلیون نفر از جمعیت آن آواره شهرهای مختلف این كشور و كشورهای تركیه، مصر، لبنان، اردن و همچنین اروپا شدند.
آژانس پناهندگان سازمان ملل سال نیز پیشتر اعلام كرد كه از آغاز بحران سوریه تاكنون تعداد آوارگان سوری كه به كشورهای تركیه، لبنان، اردن،‌ عراق و مصر پناه برده‌اند از 5 میلیون نفر فراتر رفته است.
بر این اساس،اكنون شمار زیادی از آوارگان سوری به صورت داوطلبانه خواستار بازگشت به كشورشان بوده و منتظر فراهم شدن ساز و كار قانونی این امر هستند.
تاكنون نزدیك به 4 و نیم میلیون آواره سوریه به دنبال بازگشت امنیت و نابودی تروریست ها از سوی ارتش سوریه و آزادی بیش از 80 درصد از خاك این كشور به خانه و كاشانه خود بازگشته اند.
اكنون برخی در كشورهای آواره پذیر برای نشان دادن ناامنی در سوریه در روند بازگشت آنان اخلال می كنند كه در این ارتباط می توان به برخی مقام های لبنانی از جمله سعد الحریری نخست وزیر این كشور اشاره كرد كه در طول هشت سال گذشته همواره از تروریست ها و اقدامات تروریستی در سوریه حمایت می كند.
خاورم**9366*1436*