۱۸ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 83162937
T T
۰ نفر
اوكراین از روسیه به دادگاه حقوق بشر اروپا شكایت كرد

مسكو - ایرنا - معاون وزیر دادگستری اوكراین اعلام كرد كه حقوق اتباع اوكراینی در روسیه به طور مستمر نقض می شود از این رو كشورش از مسكو به دادگاه حقوق بشر اروپا شكایت كرده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ایوان لیشینا در پیام ویدیویی كه در فیس بوك خود منتشر كرد، افزود: اوكراین در شكایت خود شواهدی برای اثبات ادعای خود ارایه كرده است.
لیشینا كه نماینده حقوق بشر اوكراین نیز است، اظهار داشت: كییف در شكایت خود به دستگیری 24 ملوان اوكراینی توسط روسیه در روز 25 ماه نوامبر سال 2018 (4 آذر سال 97) اشاره كرده و یادآور شده است كه روسیه مواد 2 ، 3، 5، 6 و 38 كنوانسیون حقوق بشر را نقض كرده است.
وی افزود: دولت اوكراین از دادگاه حقوق بشر اروپا می خواهد كه نقض حقوق 24 ملوان اوكراینی را كه توسط روسیه دستگیر شده اند به رسمیت بشناسد و از روسیه بخواهد كه پاسخگوی اقدامات غیرقانونی خود باشد.
گفتنی است در روسیه حدود 5 میلیون اوكراینی زندگی می كنند.
بخش عمده این افراد تابعیت روسیه دارند اما حدود 2 میلیون نفر از اوكراینی ها تابعیت اوكراینی دارند كه اكثرا برای كسب درآمد به روسیه می آیند.
24 ملوان اوكراینی روز چهارم آذر ماه هنگامی كه دو ناوچه و یك یدك كش اوكراینی در دریای سیاه توسط روسیه توقیف شد، دستگیر شدند.
مقام های روسیه می گویند این كشتی های نظامی به شكل غیرقانونی وارد آبهای روسیه شدند.
دولت اوكراین این اتهام را رد كرده و خواستار آزادی ملوانان خود شده است.
گفتنی است، اختلافات روسیه و اوكراین كه با یكدیگر پیوندهای تاریخی و مذهبی بی پایانی دارند از سال 2014 و پس از وقوع تغییرات در اوكراین كه كی یف از آن به عنوان «انقلاب» و روس ها «كودتا» یاد می كنند، آغاز شده است.
اروپام*391*1346