۱۹ دی ۱۳۹۷، ۱۳:۳۷
کد خبر: 83164628
T T
۰ نفر
تامين منابع مالي مشكل احياء زرجوب و گوهررود رشت است

رشت - ايرنا- رييس كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي رشت گفت: تامين منابع مالي مشكل سد راه در احياء و ساماندهي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود رشت است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، فاطمه شيرزاد روز چهارشنبه در جلسه كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي كلانشهر رشت با موضوع ساماندهي و احياي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود و تالاب عينك و فرصت هاي سرمايه گذاري در صحن شورا اظهار داشت: احياء و ساماندهي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود يك مطالبه عمومي است كه براي تامين منابع مالي براي تحقق اين مهم بايستي اهتمام ويژه شود.
وي ابراز اميدواري كرد تا در بودجه 98 جهت اختصاص اعتبار براي احياء رودخانه هاي زرجوب و گوهررود توجه شود و در سه ماه آينده نيز از باقيمانده بودجه در حوزه تالاب عينك و ساماندهي رودخانه هاي ياد شده، استفاده بهينه اي شود.
رئيس كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي رشت از نمايندگان مردم اين كلانشهر در مجلس شوراي اسلامي نيز خواست تا در تخصيص اعتبار براي احياء رودخانه هاي زرجوب و گوهررود كمك كنند.
وي در ادامه سخنانش اظهار داشت: با همه مشكلات مالي طي سال هاي اخير در لايروبي و پاكسازي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود رشت اقدامات خوبي از سوي شهرداري اين كلانشهر و با همكاري دستگاه هاي مربوطه انجام شده است.
رئيس كميسيون بهداشت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي كلانشهر رشت بيان داشت: لايروبي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود و تملك بخشي از حاشيه اين رودخانه ها و آزادسازي حريم كنار آنها و احداث پارك هاي محلي از جمله اقدامات شهرداري رشت در سال هاي اخير است.
وي در بخش ديگري از سخنانش، تفكيك زباله از مبدا را براي كاهش آلودگي هاي زيست محيطي بسيار مهم عنوان و خاطر نشان كرد: در اين حوزه بايستي فرهنگ سازي بيشتري داشته باشيم، در زمان حاضر در مبحث تفكيك زباله از مبداء 16 كانكس در سطح و محلات رشت فعال است.
رودخانه هاي زرجوب و گوهررود رشت كه در گذشته از رودهاي زيبا، تفريحي و ديدني اين شهر بودند؛ امروز غرق در آلودگي و به عنوان معضلي زيست محيطي و نگراني اجتماعي شناخته مي شوند و در انتظار نگاه ويژه دستگاه هاي متولي و البته مشاركت مردم براي رهايي از اين نابساماني هستند.
زرجوب و گوهررود از رودخانه هاي روگذر رشت هستند، به گفته قديمي ها؛ اين رودخانه ها در گذشته از مكان هاي ديدني و تفريحي به شمار مي رفتند، در آنها ماهي گيري انجام مي شد و مردم براي تفريح به كنار آنها مي آمدند اما امروز جزو آلوده ترين رودخانه ها ناميده مي شوند تا جايي كه توقف در كنار اين رودخانه ها به دليل بوي نامناسب بويژه در فصل تابستان، بسيار دشوار است.
هفتاد و يكمين جلسه شوراي اسلامي كلانشهر رشت با موضوع ساماندهي و احياي رودخانه هاي زرجوب و گوهررود و تالاب عينك و فرصت هاي سرمايه گذاري امروز (چهارشنبه) با حضور اعضاي كميسيون، سمن ها، نمايندگان دستگاه هايي آب و فاضلاب، آب منطقه اي در صحن شورا برگزار شد.
رشت حدود 700 هزار نفر جمعيت ثابت دارد كه در طول روز به يك ميليون و 200 هزار نفر مي رسد.
7286 /6030