۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 84657775
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نقشه زمین‌شناسی زیست‌محیطی سنگر گیلان تهیه شد

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۵۸
کد خبر: 84657775
نقشه زمین‌شناسی زیست‌محیطی سنگر گیلان تهیه شد

رشت - ایرنا - سرپرست اداره‌کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری (گیلان) گفت: نقشه زمین شناسی زیست محیطی منطقه سنگر از توابع رشت را با مقیاس یک پنجاه هزارم با هدف معرفی آلاینده های زیست محیطی با منشا ژئوژنیک (عوامل طبیعی) و آنتروپوژنیک(عوامل انسانی) در خاک و آب تهیه شده است.

 مسلم امانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تهیه این نقشه با  نمونه برداری از خاک ، رسوبات و آب رودخانه صورت گرفته است، افزود: هدف از تهیه این نقشه تعیین غلظت عناصر اصلی و فرعی، تهیه و ترسیم نقشه های فراوانی عناصر، مدل‌سازی و تعیین محیط های با ریسک خطر بالا از لحاظ شاخص های زیست محیطی .

وی مقایسه نتایج با استانداردهای زیست محیطی در دنیا، نمایاندن هرگونه پیامد زیست محیطی زیان‌بار حاصل از غلظت عناصر سمی و فلزات سنگین و ارزیابی زیست محیطی اثرات مستقیم و غیرمستقیم وجود عناصر برریسک سلامت افراد را از دیگر اهداف تهیه این نقشه دانست و گفت: منطقه سنگر ، محل قرار گیری حوضه آبریز دو رودخانه مهم شهر رشت به نام های زرجوب و گوهررود است که  این رودخانه ها از شریان های اصلی شهر رشت بوده و به تالاب انزلی منتهی می شوند.

امانی اظهار داشت: این رود ها به دلیل وجود شهرک های صنعتی در منطقه، عدم توجه به محیط زیست و ورود انواع آلاینده ها در چند سال اخیر به شدت آلوده شده اند و این آلودگی آثار زیست محیطی بارزی بر منابع آب و خاک شهرستان رشت و اطراف آن گذاشته است.

رودخانه های زرجوب و گوهررود رشت ازشریان‌های اصلی شهر رشت هستند که به تالاب انزلی منتهی می‌شوند. این دو رود که در گذشته از رودهای زیبا، تفریحی و دیدنی این شهر بودند؛ امروز به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده‌ و غرق در آلودگی است و به عنوان معضلی زیست محیطی، نگرانی اجتماعی را دامن زده اند.

وی ادامه داد: این پروژه با هدف معرفی آلاینده های زیست محیطی با منشا ژئوژنیک و آنتروپوژنیک در خاک و آب منطقه اهمیت بسزایی در شناسایی عوامل خطر ساز برای سلامت محیط زیست و ساکنان منطقه داشته و نقش مهمی در برنامه ریزی های کوتاه مدت و دراز مدت استانی ایفا خواهد کرد.

وی گفت: فاز اول این پروژه با نمونه برداری از محیط های جنگلی( انبوه و متراکم)، کشاورزی( شالیزار و باغ چای)، مناطق شهری، مناطق صنعتی و بستر رودخانه انجام شده و به زودی فاز دوم آن آغاز خواهدشد.
 سرپرست اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی کاسپین باختری (گیلان) اما خواستار همکاری دستگاههای اجرایی و متولیان امر در استفاده از داده های تولید شده در پروژه های این اداره کل جهت حفظ و نگهداری محیط زیست علی الخصوص در استان گیلان به عنوان یکی از استان های سبز کشور شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha