۲۴ دی ۱۳۹۷، ۷:۴۶
کد خبر: 83169564
T T
۰ نفر
مديريت مصرف راهكار پايداري منابع آب شرب در قم

قم - ايرنا - به گفته مسئولان حوزه تامين آب استان، هر شهروند قمي در طول شبانه روز به طور ميانگين 154 ليتر آب مصرف مي كند كه براي پايداري منابع محدود اين پديده حيات بخش به خصوص در بخش شرب لازم است شهروندان مديريت مصرف و رساندن ميزان استفاده به 80 ليتر را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش ايرنا،در شرايط كنوني تامين آب شرب، يكي از مهمترين دغدغه هاي مسئولان استان و پيش نياز اصلي حفظ حيات در شهر گرمسيري قم است كه جمعيت آن بيش از يك ميليون و 200 هزار تن مي باشد.
درسال هاي گذشته براي تامين مطلوب آب شرب مورد نياز مردم قم، طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه هاي دز به اين استان انجام شد و امروز حجم زيادي از آب شرب بدين وسيله تامين مي شود.
به گفته مسئولان استان حتي با وجود اجراي طرح انتقال آب از سرشاخه هاي دز و برداشت از چاه هاي دشت علي آباد، اگر روند مصرف به همين ميزان ادامه يابد، قم در آينده در چندان دور با چالش جدي كاهش منابع آب شرب مواجه مي شود كه اثر مستقيم در مسير رشد و پيشرفت آن دارد.
براي آشنايي بيشتر با اهميت اين موضوع، خبرنگار ايرنا نظرات شماري از مسئولان حوزه تامين آب استان را مورد بررسي قرار داد.

** كم بودن منابع آبي در قم
مديرعامل شركت آب منطقه اي قم در اين رابطه گفت: ميزان آب انتقالي از سرشاخه هاي دز 181 ميليون مترمكعب در سال است كه سهميه قم از اين آب 144 ميليون مترمكعب مي باشد و سياست استان اين است تا جايي كه امكان دارد آب سرشاخه هاي دز را به مصرف شرب اختصاص دهد و از پساب آن براي بخش صنعت استفاده شود.
سد كوچري در هشت كيلومتري جنوب غرب شهرستان گلپايگان شهريورماه 1395با هدف تامين آب شرب درازمدت شهرهاي دليجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمين، گلپايگان، محلات، نيمور، سلفچگان وشهرك پرديسان قم به طور رسمي به بهره برداري رسيد.
براي تنظيم آب انتقال يافته از حوضه دز، در پايين دست سد گلپايگان، سد كوچري با ارتفاع 73 متر از كف و 96.5 متر از پي، با حجم بدنه 5.2 ميليون مترمكعب و با حجم مخزن 207 ميليون مترمكعب ساخته شد.آب ذخيره شده در سد كوچري توسط خط لوله اي به طول 108 كيلومتر به تصفيه خانه «دودهك» و از آنجا توسط خط لوله اي به طول 72 كيلومتر به شهر قم مي رسد.
احمد حاج حسيني مسگر افزود: با توجه به رشد جمعيت، پيش بيني ما بر اساس آمار مصرف و نرخ رشد در قم اين است كه در سال 1405 حتي با وجود برداشت 144 ميليون مترمكعب آب از سرشاخه هاي دز، سالانه هشت ميليون مترمكعب كمبود آب خواهيم داشت.
وي در ادامه به ساماندهي چاه هاي شرب دشت علي آباد اشاره و بيان كرد: در طول سه دهه گذشته كه هنوز آب شرب سرشاخه هاي دز به قم منتقل نشده بود، از منابع آب زيرزميني دشت علي آباد به عنوان يكي از منابع آب باكيفيت استفاده مي شد.
حاج حسيني مسگر افزود: بعد از انتقال آب سرشاخه هاي دز، مقرر شد آب زيرزميني و آب چاه هاي دشت علي آباد به عنوان چاه هاي ذخيره براي مواقع بحران در نظر گرفته شود.
وي با اشاره به فرونشست زمين در دشت علي آباد، گفت: براي جلوگيري از فرونشست هاي بيشتر، بخش هاي كشاورزي، شرب و ساير بخش ها بايد در ميزان برداشت از منابع آب زيرزميني صرفه جويي كنند تا بيش از اين، منطقه علي آباد دچار بحران نشود.
وي افزود: در گذشته برداشت 500 ليتر بر ثانيه از آب هاي دشت علي آباد براي مصارف صنعتي كه اشتغال خوبي دارد، مصوب شده است و اين ميزان افزايش پيدا نخواهد كرد تا افت سطح آب زيرزميني در منطقه كنترل شود.

ميزان مطلوب مصرف آب در قم 80 ليتر است
همچنين مديرعامل شركت آب و فاضلاب قم پيرامون اين موضوع گفت: با توجه به هزينه زياد تامين منابع آبي در قم، ميزان مطلوب مصرف آب براي هر نفر از مردم استان در طول شبانه روز، 80 ليتر است.
علي جان صادق پور بيان كرد: هم اكنون شيب مصرف آب در استان قم شكسته شده و سرانه مصرف به 154 ليتر به ازاي هر نفر در شبانه روز رسيده كه اين ميزان بايد به 80 ليتر برسد.
وي افزود: براي رسيدن به اين نقطه مطلوب مصرف كه پاسخگوي همه نيازهاي شهروندان است، نيازمند حمايت رسانه هاي استان و همكاري قشرهاي مختلف مردم هستيم.
وي گفت: هم اكنون 100 درصد جمعيت شهري قم از آب شرب سالم و بهداشتي برخوردارند، در حالي كه قبل از تشكيل اين شركت تنها بخش محدودي از مردم قم به آب شرب دسترسي داشتند.
صادق پور گفت: افزايش كيفيت خدمات براي ارتقاي مشتري مداري، استفاده از سامانه هاي هوشمند نظارتي، بهره گيري از آزمايشگاه هاي پيشرفته براي بررسي كيفيت آب، ارتقاي خطوط انتقال آب، خدمت رساني مداوم به 318 هزار مشترك به صورت حضوري و الكترونيكي و مرمت چاه هاي آب شرب از جمله اقدام هاي شركت آب و فاضلاب قم براي خدمت رساني مطلوب به مردم استان است.
وي ادامه داد: در مجموع از ابتداي دولت يازدهم تاكنون يك هزار و 720 ميليارد ريال در بخش آب و فاضلاب قم براي خدمت رساني بيشتر به مردم هزينه شده است.
وي، 154 ليتر سرانه مصرف براي هر تن را بالاتر از استانداردهاي جهاني دانست و تاكيد كرد: با تغيير نگرش نسبت به استفاده از آب و استفاده از تجهيزات كاهنده مصرف مي‌توان به هدف سرانه مصرف آب به كمتر از 80 ليتر در روز رسيد.
صادق پور با اشاره به اينكه باورها و رفتارهاي افراد از سنين كودكي و نوجواني شكل مي‌گيرد، اظهار داشت: مصرف‌گرايي از معايب بزرگ جامعه ما در بخش‌هاي مختلف به شمار مي آيد كه با ارائه آموزش‌هاي لازم به دانش آموزان، مي توان نسلي صرفه‌جو تربيت كرد.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب قم با اشاره به برنامه‌هاي فرهنگي، ترويجي و آموزشي شركت آب و فاضلاب استان در مدارس، ضمن قدرداني از همكاري صميمانه آموزش و پرورش گفت: در تلاش هستيم با استمرار اين برنامه‌ها، فرهنگ استفاده صحيح از آب را در ابتدا در بين دانش آموزان و به دنبال آن در جامعه نهادينه كنيم.
صادق پور با تاكيد بر ضرورت صرفه‌جويي در مصرف آب اظهار داشت: با كاهش مصرف مي‌توان بسياري از هزينه‌هايي كه براي تامين آب از جمله احداث سد و خط انتقال و غيره به كشور تحميل مي‌شود جلوگيري كرد.
وي با هشدار نسبت به روند افزايش مصرف گفت: بايد سياست‌هايي كه در استان اتخاذ مي‌شود در راستاي كاهش استفاده از آب باشد و صنايع كم آب بر در استان مستقر شوند.
وي بر ضرورت صرفه‌جويي و اصلاح الگوي مصرف آب در استان تاكيد كرد و ادامه داد: امروز بهترين راه براي حفظ منابع آبي استفاده از پساب فاضلاب است كه متأسفانه اقدام مؤثري هنوز در استان در اين خصوص انجام نشده است.
مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم با بيان اينكه صنعت تمايلي به استفاده از پساب نشان نمي‌دهد گفت: به دليل اينكه آبي كه در اختيار صاحبان صنايع قرار مي گيرد آب ارزان و باكيفيتي است به همين دليل صنعتگران دغدغه‌اي براي استفاده از پساب ندارند.

** شناسايي مشتركين پرمصرف آب در قم
معاون خدمات مشتركين و درآمد شركت آب و فاضلاب قم نيز از اجراي طرح پيمايش مشتركين پرمصرف خبر داد و گفت: از ابتداي سال جاري تا آذرماه بيش از 2 هزار و 100 مشترك پرمصرف شناسايي شده و مصارف آن‌ها به صورت دوره‌اي كنترل مي‌شود.
جواد پيرحاجاتي افزود: در صورت نياز اخطارهاي لازم به اين مشتركين پرمصرف داده مي شود.
وي از پيمايش و به ‌روز رساني اطلاعات سامانه اطلاعات جغرافيايي(GIS) به منظور شناسايي انشعابات غيرمجاز نيز خبر داد و افزود: پيمايش و به ‌روزرساني اطلاعات 50 هزار مشترك براي سال جاري در دستور كار قرار دارد.
وي در ادامه به تشريح برخي از اقدام هاي معاونت خدمات مشتركين آبفاي قم از ابتداي سال جاري تاكنون اشاره كرد و از تعويض 2 هزار و 631 فقره كنتورهاي معيوب مشتركين خبر داد.
پيرحاجاتي، آزمايش دوره‌اي كنتورهاي مشتركين با ميانگين مصرف كمتر از 10 متر مكعب در ماه با هدف راستي آزمايي عملكرد و مقياس اندازه گيري و كنترل و شناسايي برداشت هاي غير مجاز را از ديگر اقدام هاي انجام شده در سال جاري عنوان كرد و يادآور شد: در حال حاضر آزمايش چهار هزار فقره كنتور مشتركين با اعتباري بالغ بر 85 ميليون ريال در دست اقدام است.
وي با اشاره به ارزيابي 2 ماهه عملكرد متصديان دفاتر پيشخوان به منظور ارائه هر چه بهتر خدمات آبفا به مردم گفت: در 6 ماه نخست سال جاري طي 2 مرحله از تمام دفاتر پيشخوان بازديد به عمل آمد و ضمن ابلاغ نواقص و مشكلات به دفاتر، ارزيابي آن‌ها نيز به صورت مستمر تا پايان سال جاري با هدف كنترل عملكردشان انجام خواهد شد.
وي از تهيه بانك اطلاعاتي اشتراك‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي نيز خبر داد و گفت: 18 هزار اشتراك در اين زمينه شناسايي و نرم‌افزار مربوطه جهت ارسال صورت حساب هاي آن ها به صورت الكترونيك در حال تهيه است.
7405/ 6133/