۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83171983
T T
۰ نفر

توسعه فضاي آموزشي هرمزگان با تفاهم

۲۵ دی ۱۳۹۷، ۱۵:۳۷
کد خبر: 83171983
توسعه فضاي آموزشي هرمزگان با تفاهم

بندرعباس - ايرنا- توسعه فضاي آموزشي در هرمزگان به همت خيران نيكوكار، آموزش و پرورش و نوسازي مدارس از مهر امسال شتاب بيشتري در استان به خود گرفته و آينده درخشاني در اين زمينه نويد مي دهد.

به گزارش ايرنا، دراين مدت شاهد آغازعمليات اجرايي 30 واحد آموزشي با اعتبار افزون بر 100 ميليارد ريال در جاي جاي مناطق اين استان بوديم كه مي تواند حركتي جدي در بحث فضاي آموزشي در استان هرمزگان باشد.
هرچند پيش از اين نيز واحدهاي آموزشي زيادي با همت نوسازي مدارس و با مشاركت خيران در هرمزگان احداث و تحويل آموزش و پرورش شده است اما با روي كارآمدن مديريت جديد آموزش و پرورش استان روند توسعه فضاي آموزشي شتاب بيشتري به خود گرفته وهر روز شاهد آغاز عمليات احداث فضاهاي جديد آموزشي و برچيده شدن يكي پس از ديگري مدارس تخريبي و فرسوده در سطح استان هستيم.
استانداري هرمزگان و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز براي جذب بيشتر اعتبارات دولتي ملي و استاني به فضاي آموزشي هرمزگان و همچنين حذف مدارس تخريبي و ناامن در استان تلاش دارند و در اين راستا پيشقدم شده اند.

** تلاش آموزش و پرورش هرمزگان براي كاستن مدارس تخريبي
يكي از مطالبات به حق مردم و دغدغه جدي آموزش و پرورش هرمزگان، بحث مدارس تخريبي و سامان بخشي به زيرساخت هاي آموزشي است كه با بهره گيري از همه ي ظرفيت ها در دستور كار قرار گرفته است.
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان در اين راستا مي گويد: استاندارد سازي فضاي آموزشي در اولويت اين اداره كل است و همه تلاش اين مجموعه و نوسازي مدارس، بر اين است كه با حمايت خيران نيكوكار و تخصيص بيشتر اعتبارات دولتي، از شمار مدارس تخريبي در استان كاسته شود.
موسي دادي زاده سرخايي افزود: افزايش مشاركت خيران نيكوكار در ساخت و توسعه ي واحدهاي آموزشي نوساز، چشم انداز خوبي را براي نظام تعليم و تربيت در استان هرمزگان آغاز كرده است كه اميدواريم در سايه اين اقدامات بتوانيم شاخص هاي آموزشي و تربيتي را ارتقا دهيم.
وي با قدرداني از حركت خداپسندانه خيران، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان گفت: روند توسعه زيرساخت‌ هاي آموزشي با مشاركت خيران و نگاه ويژه دولت سرعت گرفته است و در آينده شاهد تداوم اين نهضت خواهيم بود.
اين مسوول اظهاراميدواري كرد: در 2 ماه اخير در استان هرمزگان روند اجراي طرح هاي آموزشي با مشاركت خيران شتاب گرفته است كه نشان از عمق نوع دوستي و خيرخواهي انسان هاي شريفي است كه با انفاق مال خود، دل در گرو آينده كشور دارند.
دادي زاده سرخايي ابراز داشت: مشاركت خيران هرمزگاني در توسعه زيرساخت ‌هاي آموزشي استان هرمزگان، در كشور زبانزد است و به اين حاميان نوع دوست و نيكوكار نظام تعليم و تربيت بايد افتخار كنيم.
وي ياد آورشد: وجود مدارس فرسوده و تخريبي از چالش هاي نظام تعليم و تربيت است و تلاش بر اين است بتوانيم با استفاده از همه ظرفيت ها در اين بخش اقدامات مهمي انجام دهيم.
مديركل آموزش و پرورش هرمزگان گفت: اميدواريم با اجراي برنامه هاي هدف گذاري شده در سالجاري تحصيلي بتوانيم در تامين فضاهاي آموزشي مناسب و استاندارد براي دانش آموزان اين استان گام هاي بلندي را برداريم و شاهد تحول چشمگيري در توسعه زيرساخت ها و اجراي مطلوب برنامه ‌هاي سند تحول بنيادين باشيم.

** ساخت 200 مدرسه جديد در هرمزگان براي سال تحصيلي آينده
استاندار هرمزگان نيز گفت: با توجه به آمار بالاي مدارس تخريبي در استان، طبق برنامه ريزي صورت گرفته تا مهرماه سال آينده، 100 مدرسه جديد توسط نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و 100 مدرسه نيز توسط بنگاه هاي اقتصادي در اين استان ساخته و تحويل آموزش و پرورش مي شود.
فريدون همتي افزود: از سال 96 تاكنون با كسب رتبه هاي برتر علمي و همچنين كسب 2 رتبه تك رقمي كنكور در سالجاري توسط دانش آموزان هرمزگاني، جهش خوبي در آموزش و پرورش صورت گرفته كه مايه اميدواري است اما نمي توان با شاخص قبولي دانشگاه ها همه ابعاد را سنجيد.
وي بيان داشت: در جمهوري اسلامي ايران بدنبال يك نظام آموزشي و پرورشي هستيم كه انسان هاي باورمند، فكور، انديشمند و نخبه را تحويل جامعه دهد و مي طلبد فرهنگيان كه ارزشمند ترين سرمايه جامعه را در اختيار دارند، براي اين قشر (دانش آموز) بيشتر وقت بگذارند.
استاندار هرمزگان ادامه داد: در همه بخش ها و عرصه ها كمبود، نارسايي ها و مشكلات هست اما شايد در آموزش و پرورش كه آينده كشور به آن بستگي دارد، بيشتر از ساير دستگاه ها باشد كه نياز به توجه ويژه است.
وي گفت: نيروي انساني به عنوان سرمايه اصلي جامعه براي كشور مهم است و اگر جامعه بخواهد رشد و توسعه متوازن پيدا كند، بايد به آموزش و پرورش آن بها دهد.

** بازسازي مدارس تخريبي با فروش املاك بلااستفاده
عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي نيز گفت: مدارس تخريبي زنگ خطر جدي براي دانش آموزان اين سرزمين است و به دنبال آن هستيم تا آموزش و پرورش بتواند از طريق فروش املاك بلا استفاده اين مدارس را بازسازي و در ساير نقاط نيز كمبود فضاي آموزشي را جبران كند.
حسين هاشمي تختي، با اشاره به لايحه هاي مرتبط با مدرسه سازي در كميسيون عمران مجلس و ساير كميسيون ها، گفت: يكي از تصميم هاي اتخاذ شده، اجازه اختيار تصميم گيري پيرامون فروش املاك بلا استفاده و داراي ارزش افزوده به آموزش و پرورش است.
وي، آينده كشور را در گرو آموزش و تربيت صحيح نسل جديد دانست و بيان داشت: تلاش در امر مدرسه سازي يكي از ماندگارترين اعمال خيري است كه به واسطه آن فرزندان ايران زمين به بالاترين جايگاه هاي علمي دنيا دست خواهند يافت.
نماينده مردم شهرستان هاي بندرعباس، قشم، بندرخمير، حاجي آباد و بوموسي در مجلس شوراي اسلامي اظهار داشت: ايجاد فضاي مناسب براي تحصيل دانش آموزان بايد از مهم ترين دغدغه هاي همه ما باشد و در اين مسير نبايد از هيچ كوششي فروگذاري كرد.
هاشمي تختي بيان داشت: آموزش و پرورش نقش مهمي در توسعه و پويايي جامعه دارد و بايد تمام تلاش و تدبير خود را در جهت تقويت هرچه بيشتر اين نهاد مهم و آينده ساز انجام دهيم.

**آغاز نهضت مدرسه سازي در شرق و غرب هرمزگان
مديركل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان گفت: نهضت مدرسه سازي با سرعت بيشتري از مهرماه امسال در شرق و غرب استان كليد خورده است و اميدواريم تا مهرماه سال آينده بتوانيم بسياري از اين مدارس را ساخته و تحويل آموزش و پرورش دهيم.
نويد احمدي افزود: استاندار هرمزگان در نشست اخير شوراي آموزش و پرورش هرمزگان بر ساخت 100 مدرسه جديد تا مهرماه سال آينده با مشاركت بنگاه هاي اقتصادي تاكيد كرد كه اين فضاها با كيفيت خوبي زيرنظر اداره كل نوسازي مدارس ساخته شود.
وي بيان داشت: همچنين مديريت عالي استان جداي از فضاهاي يادشده، ساخت 100 مدرسه نيز تا سال تحصيلي آينده بر عهده نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس هرمزگان گذاشته كه اين اقدام شروع شده است.
اين مسوول اظهارداشت: مهرماه امسال نيز همزمان با آغاز سال تحصيلي، 222 كلاس درس جديد با هزينه 450 ميليارد ريال براي تحصيل دانش آموزان به آموزش و پرورش هرمزگان تحويل شد.
احمدي با اشاره به وجود 900 مدرسه تخريبي و151 مدرسه كپري و كانكسي در هرمزگان يادآورشد: به ناچار 100 هزار دانش آموز در مدارس تخريبي و 2 هزار دانش آموز در مدارس كپري و كانكسي درس مي خوانند.
وي گفت: مدل ساخت مدرسه در مناطق كوهستاني و مناطقي كه پراكندگي جمعيتي در آن ها بيشتر است و سبك كوچ نشيني دارند، تغيير مي كند و به همين دليل به دنبال طراحي سازه هاي سبك با استاندارد بومي براي ساخت مدرسه در اين مناطق هستيم.
اين مسوول ابراز داشت دولت تدبير و اميد جهت نوسازي و بهبود فضاهاي آموزشي فرسوده در هرمزگان تلاش هاي زيادي انجام داده است اما اعتبارات دولتي به تنهايي پاسخگو نيست بلكه بايد در اين مسير خيران نيز ياري رسان باشند.
احمدي ادامه داد: خيران سهم بسزايي در نهضت مدرسه سازي دارند و در اين رابطه استان هرمزگان جزو پنج استان برتر كشور است.

** آغاز ساخت 30 طرح آموزشي در هرمزگان
مدير كل آموزش و پرورش هرمزگان يادآورشد: در راستاي برچيده شدن مدارس تخريبي و ناامن در استان، طي 2 ماه گذشته عمليات احداث 30 واحد جديد آموزشي با اعتباري افزون بر 100 ميليارد ريال به همت اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس و با مشاركت خيران در شهرستان ها و مناطق مختلف اين استان آغاز شد.
دادي زاده سرخايي افزود: اين طرح هاي آموزشي در شهرستان ها و مناطقي همچون بستك، جناح، ميناب، سندرك، رويدر بندرخمير، پارسيان و سيريك كليد خورده است كه در كمتر از يكسال به بهره برداري مي رسد و به زيرساخت هاي آموزشي استان اضافه مي شود.
وي بيان داشت: طرح هاي آموزشي ياد شده شامل مدرسه سه كلاسه متوسطه روستاي عماني، دبستان 6 كلاسه روستاي بوچير و توسعه دبستان هشنيز در پارسيان، مدرسه 3 كلاسه روستاي كرمون، مدرسه 2 كلاسه روستاي احمد آباد، مدرسه 12 كلاسه استثنايي و ساختمان نمايندگي آموزش و پرورش رويدر در بندرخمير و همچنين مدرسه 6 كلاسه و يك واحد آموزشي سه كلاسه در سيريك است.
اين مسوول ادامه داد: همچنين نوسازي سه طرح آموزشي تخريبي شامل مدرسه 6 كلاسه چاه اسماعيل و مدرسه 6 كلاسه اميركبير گوربند در مجموع با اعتبار 16 ميليارد ريال با مشاركت خيران و مدرسه 12 كلاسه خيام با اعتبار دولتي 50 ميليارد ريال در ميناب و همچنين دبستان 2 كلاسه روستاي شيوه اي در سندرك كليد خورد.
دادي زاده سرخايي ادامه داد: عمليات اجرايي پنج طرح آموزشي نيز شامل 2 مدرسه سه كلاسه در روستاي كوران و تخت گرو و سه سالن چند منظوره در مناطق هرنگ، هنگويه و كمشك در منطقه جناح بستك و سه طرح آموزشي شامل دبستان سه كلاسه حسين آباد، مدرسه راهنمايي زنگارد و دبستان 6 كلاسه انجيردان در بستك آغاز شد و هنرستان خوارزمي و نمازخانه مولوي كوخرد بستك نيز افتتاح و به زيرساخت هاي آموزشي منطقه افزوده شد.
وي گفت: آموزشگاه 12 كلاسه استثنايي ويژه تحصيل دانش آموزان داراي نيازهاي ويژه نيز از ديگر طرح هاي آموزشي است كه براي همه ي دوره هاي تحصيلي از پيش دبستاني تا پايان متوسطه در رويدر بندرخمير براي پوشش 54 نفر دانش آموز با هزينه يك خير آغاز شد.

**كلام آخر بسيج براي برچيدن مدارس تخريبي
طبق آمار اداره كل نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس، استان هرمزگان داراي 4 هزار و 25 كلاس درس تخريبي و نا امن است كه 100 هزار نفر از دانش آموزان اين استان معادل يك سوم جمعيت دانش آموزي در اين مدارس تحصيل مي كنند كه كوچك ترين حادثه از جمله زلزله و بارندگي امكان ريزش و آوار اين مدرسه بر سر دانش آموزان را دارد و اين زنگ خطر و بحران جدي در استان است.
با توجه به اين كه هرمزگان به عنوان يكي از مناطقي كه داراي بيشترين مدرسه هاي تخريبي و ناامن در كشور است لذا مي طلبد كه هرچه سريع تر دولت و مجلس و همه مسوولان و متوليان امر براي برچيدن اين مدارس بسيج شوند و با توسعه زيرساخت ها و تامين فضاهاي آموزشي استاندارد و مقام سازي اين مدارس را حذف كنند تا دانش آموزان در زير سقف هاي امن بتوانند رشد شاخص هاي آموزشي و تربيتي را براي استان و كشور رقم بزنند.
در اين ميان خيران نيز همواره نقش بسزايي در ساخت مدارس جديد و بهبود فضاي آموزشي دانش آموزان در استان هرمزگان دارند و در اين رابطه هرمزگان يكي از پنج استان برتر كشور است.
استان هرمزگان هم اكنون داراي 340 هزار دانش آموز و 15 هزار و 500 كلاس درس است.
7195/6048