بسته تحولی مشارکتهای مردمی(آجربه آجر) با هدف تقویت مشارکت مردم در امر مدرسهسازی از ابتدای سال ۹۹ پیگیری و دنبال شده است و براساس این طرح هرشخص میتواند حتی با یک آجر در ساخت مدرسه مشارکت کند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان و مدیرعامل مجمع خیران استان روز سهشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) هرمزگان در نشست اختصاصی به تشریح پروژههای خیری طرح تحولی و اجرایی مشارکتهای مردمی (آجربه آجر) در سال جهش تولید پرداختند.
سید فخرالدین هاشمی افزود: هدف اصلی این طرح نهادینه شدن فرهنگ کار خیر و مدرسهسازی و اینکه کمکهای خرد مردم منجر به کارهای بزرگ در سطح استان میشود، با جدیت دنبال شده است.
وی با بیان اینکه در سطح استان هرمزگان بیشترین میزان اعتبار، اعتماد و مشارکت مردم به اداره کل نوسازی وجود دارد، ادامه داد: طرح آجر به آجر به دنبال این است که یک تحول بزرگ در فضاهای آموزشی و حمایت از کمکهای خرد تا کلان مردمی ایجاد شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان خرید کامپیوتر، میز و نیمکت دانشآموزان و غیره را از زمینههای مشارکت در مدرسهسازی و کمکهای خرد در تکمیل تجهیزات و امکانات مدارس برشمرد و بیان داشت: تمامی کمکها به صورت جزیی میتواند در تکمیل مدارس نقش مهمی داشته باشد.
هاشمی درعین حال اجرایی شدن این بسته تحولی را مستلزم همراهی و همکاری همه نهادهای اجرایی استان دانست و بیان داشت: طرح «آجر به آجر» با چند سیاست مهم "حفظ ظرفیتهای موجود به ویژه خیران، ایجاد تنوع در بسترسازی برای مشارکت مردم، اهمیت دادن مردم به حوزه مدرسهسازی و توسعه فضاهای آموزشی باهم دنبال میشود.
هاشمی تکمیل و تجهیز مدارس غیراستاندارد از دیگر اولویتهای طرح «آجر به آجر» عنوان کرد و ادامه داد: شهرستانهای بندرعباس، میناب و رودان به ترتیب دارای بیشترین مدارس غیراستاندارد در هرمزگان هستند.
ساخت فضای آموزشی ماندگارترین اثر خیران
وی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات مهمی که در اجرایی شدن این بسته تحولی بسیار ویژه به آن نگاه شده توجه به حوزه اطلاعرسانی ونقش رسانههاست، لذا در کالبد این طرح نقش رسانه و ضرورت مشارکت رسانهها در به سرانجام رسیدن آن بسیار مهم است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در این باره گفت: کتمان نمیکنیم که بیش از۵۰۰ فضای آموزشی استان غیراستاندارد است اما در کنار ضعفها معتقدیم برای رفع محرومیتها باید طرحها و اقدامات انجام شده نیز برای مردم پررنگ و بازگو شود.
هاشمی گفت: با وجود شرایط موجود اقتصادی کشور و کمبود اعتبارات ارگانها اما اعتبارات مربوط به حوزه نوسازی مدارس هرساله بیشتر میشود و مردم نیز آثار و برکات و طرحهای شاخص آن را در مناسبتهای مختلف میبینند.
این مسوول گفت: رشد قابل ملاحظه ساخت وساز و ایمنسازی مدارس در سه ساله اخیر نشان داده که دولت در بخش استانداردسازی فضاهای آموزشی جدی عمل میکند.
۳۰۰طرح فعال مدرسهسازی در سراسر هرمزگان وجود دارد
وی در خصوص اهمیت کار اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان هرمزگان نیز گفت: برآیند کار در این مجموعه منجر به تقویت نیروی انسانی سالم و کارآمد برای استان خواهد بود، لذا تربیت نیروی انسانی مستلزم تهمیداتی است که یکی از آنها احداث فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد است.
هاشمی با بیان اینکه سازمان نوسازی مدارس کشور موضوع احداث فضاهای آموزشی ایمن و استاندارد را در سرلوحه برنامههای خود قرار داده و کیفیت ساخت و ساز مدارس در زمان حوادث خود را نشان میدهد، ابرازداشت: در زمان سیل و زلزله بسیاری از ساختمانها دچار آسیب میشوند، اما ساختمانهای مدارس ما سرپا و سالم هستند و در زمان حوادث به عنوان یک واحد پشتیبان و محل اسکان در اختیار سایر ارگانهای دیگر قرار میگیرند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان اضافه کرد: در راستای تحول در توسعه فضاهای آموزشی کشور، بخش قابل توجهی از محرومیتهای منطقه جاسک در حوزه کپرزدایی با طرحهای سازمان نوسازی مدارس کشور برچیده شده است.
هاشمی اعتبار خدماترسانی سازمان نوسازی مدارس را به کیفیت ساخت و ساز و تجهیز فضاهای آموزشی دانست و ابراز داشت: هماکنون ۳۰۰طرح فعال در سراسر استان وجود دارد و کارشناسان و ناظران به طور مرتب روند فنی و اجرایی کار رصد میشود.
۳۰سال آینده هرمزگان درگرو تحول در مدرسهسازی است
وی در بخش دیگری اظهارداشت: اگر بخواهیم شرایط استان هرمزگان را به سمت کیفیت بخشی فضاهای آموزشی تغییر دهیم چارهای نداریم جز اینکه مشارکت بین خیران و سازمان نوسازی مدارس و همچنین همکاری صنایع، اتاق بازرگانی، شرکتها و مردم عمومی را به امر ساخت، توسعه و تجهیز مدارس سوق بدهیم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان گفت: ۳۰سال آینده هرمزگان درگرو اتفاقاتی است که امروز در مدارس ما رقم میخورد؛ اگر مدرسهای ایمن و استاندارد با بسترهای علمی و آموزشی پیشرفته و صنایع دیجیتال ساخته شود قطع یقین از دل این فضای آموزشی دانشآموزانی کارآمد و متخصص بیرون میآید.
هاشمی بیان داشت: مشارکت صنایع و بنگاههای اقتصادی از محل مسوولیتهای اجتماعی آنها در احداث فضاهای آموزشی استان موضوعی است که مورد مطالبه مسوولان ارشد استان بهویژه استاندارهرمزگان از یکسال پیش به صورت جدی و ویژه مطرح شد.
وی عنوان کرد: این طرح باعث شده در یکسال گذشته تا کنون پنج فضای آموزشی شامل ۷۵ کلاس درس با اعتباری افزون بر۳۷۰ میلیارد ریال توسط صنایع به اتمام رساندهاند و علاوه براین حدود هشت طرح دیگر توسط صنایع استان در حال اجرا دارند که برخی از آنها شاخص و با هزینههایی بالایی به سرانجام میرسد.
خبرگزاری ایرنا بازوی توانمند در کنار نوسازی مدارس است
مدیرکل نوسازی هرمزگان از این استان به عنوان یکی از استانهای پیشتاز در حوزه مدرسهسازی نام برد و بیان داشت: اگر همه ارگانها باهم همکاری داشته باشند به سرعت میتوان به چشمانداز ترسیم شده در طرحهای عمرانی نوسازی مدارس دست یافت.
هاشمی از برنامههای مهم و جدی نوسازی مدارس این استان در سال جاری به تکمیل طرحهای نیمه تمام خیران اشاره کرد و افزود: درحال حاضر درهیچ یک از شهرستانها هیچ طرح خیرساز نیمه کاره و بلاتکلیف نداریم.
وی در پایان صحبتهای خود با بیان اینکه رسانهها در ایجاد این بستر و فرهنگ کار خیر مدرسهسازی سهم قابل توجهی دارند، از حضور فعال و نقش مشارکتی خبرگزاری ایرنا هرمزگان به عنوان یک بازوی توانمند و پرتلاش در کنار مجموعههای استانی از جمله نوسازی مدارس قدردانی کرد.
مدرسهسازی بزرگترین صدقه جاریه است
مدیرعامل خیران مجمع خیران هرمزگان نیز در این نشست گفت: رسانه زبان گویا و بهترین تریبون مطالبهگری مردم است، زیرا با زبان رسانه میتوان در راستای هدفگذاریهای سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور کارهای ماندگار و بزرگی برای این استان و خدماترسانی بهتر به مردم انجام داد.
علی مرادی افزود: استان هرمزگان دارای ظرفیت بسیار زیادی است و امسال وارد بیست و دومین سال جشنواره خیران مدرسه ساز میشویم که اگر وضعیت کرونا برطرف شود و بتوان این جشنواره را مانند سالهای قبل برگزار کرد امسال کارنامه و نقش هرمزگان در حوزه مدرسهسازی کارنامه پررنگی خواهد بود.
وی در اهمیت برگزاری جشنواره خیران مدرسهساز همچنین به نقش معلمان خیربازنشسته آموزش و پرورش در حوزه مدرسهسازی در دورترین نقاط هرمزگان اشاره کرد که با وجود مشکلات اقتصادی فراوان برای معلمان بازنشسته از ظرفیت در کارهای خیر بهترین استفاده را میبرند.
مدیرعامل خیران مجمع خیران هرمزگان بیان داشت: حضور این دسته از انسانها در حوزه مدرسهسازی نشان میدهد که مدرسهسازی قلب بزرگ میخواهد نه فقط پول زیاد.
"مهر مدرسه" سامانه ورود برای طرح «آجر به آجر»
وی گفت: کار خیر همیشه ساری و جاری است و مدرسهسازی بزرگترین صدقه جاریه است که سالیان سال این بنا ماندگار میماند و هرمطلبی که یک دانش آموز فرا میگیرد برای بانیان خیر آن مدرسه صدقه جاریه و باقیات صالحات است.
مرادی در ادامه در خصوص نحوه مشارکت مردم در طرح آجر به آجر اشاره کرد و بیان داشت: برای مشارکت مردم در این طرح، سامانه "مهر مدرسه" که یک سامانه کشوری است طراحی شده و هرفردی از هر نقطه از این کشور و دنیا که باشد، میتواند وارد سامانه شده و نوع مشارکت خود را در امر مدرسهسازی مشخص کند.
مدیرعامل خیران مجمع خیران هرمزگان ادامه داد: با توجه به اینکه شماره حساب جامعه خیران مدرسهساز کشور در هر استانی مشخص است پول به همان استان واریز میشود و برای کمک به ساخت آن مدرسه در هر استانی که تمایل داشته باشند، اقدام میکنند.
به گفته وی، بیشتر خیران استان هرمزگان به طور معمول با هماهنگی نماینده خود و انتخاب پیمانکار اقدام به کار مدرسهسازی میکنند و فقط خیران خارج از استان کمکهای خود را به حساب مجمع خیران واریز میکنند که پس از برآورد کمکها و انتخاب پیمانکار با نظارت اداره کل نوسازی مدارس کار به طور عملی دنبال میشود.
مرادی تعداد خیران این مجمع را حدود ۸۰۰ نفر اعلام کرد و ابرازداشت: با وجود مشکلات عدیده و نرخ جمعیتی این استان، مجمع خیرین مدرسهساز استان هرمزگان در واقع جزء پنج استان اول کشور در جذب خیران است.
وی افزود: ظرفیتهای زیادی در حوزه خیران از جمله خیران خارج از کشور وجود دارد که درحال رایزنی با آنها هستیم.
مدیرعامل خیران مجمع خیران هرمزگان ابرازداشت: اعتماد و صداقت زبان مشترک تمام اقوام جهان است که می تواند یک فردی ایرانی را که در کشور کانادا زندگی میکند را حتی برای طرحهای مدرسهسازی در روستای شمیل بندرعباس ترغیب و تشویق کند که سهم رسانه در این اعتمادسازی و اطلاعرسانی بسیار مهم و ارزشمند است.
سامانه مهر مدرسه به آدرس اینترنتی khayerin.dres.ir در سازمان نوسازی و تجهیز مدارس آماده شده است. این سامانه بر اساس چارچوب مشارکت هرچه بیشتر خانوادهها در امر مدرسه سازی و بر اساس آموزههای سند تحول طراحی شده و به جلب مشارکت بیشتر مردم در امر مدرسهسازی منجر میشود.
مردم و خیران از طریق این سامانه میتوانند طرحهای مدرسهسازی که در آن مشارکت کردهاند، پیشرفت پروژهها را مشاهده کنند، به اهدای زمین اقدام کرده و یا با مشاهده طرحهای در حال کار مدرسه سازی در هر پروژهای که تمایل دارند، مشارکت کنند.
نظر شما