سيدمصطفي داوودي عصر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: قطارهاي ترنست (سريع السير) قطارهاي وارداتي و داراي سيستم هاي پيشرفته ريلي است به گونه اي كه تعمير 70 درصد قطعات آن نيازمند ارز براي خريد از خارج كشور است.
وي با بيان اينكه قطارهاي سريع السير زير نظر شركت رجا زيرمجموعه سازمان تأمين اجتماعي و وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي است ، افزود: با توجه به اينكه سه ماه پاياني سال زمان اوج مسافرت در مجموعه ريلي است قبل از آن ، زماني براي تعميرات در نظر گرفته مي شود.
مديركل راه آهن يزد خاطرنشان كرد: امسال نيز حركت اين قطارها براي اورهال كردن ( تعمير و نگهداري ) متوقف شده بود ولي شركت رجا از وقتي ارز افزايش قيمت داشت اعلام كرد كه نمي تواند با قيمت فعلي بليت ها ، تعميرات را انجام دهد به همين دليل تقاضاي استفاده از نرخ ارز پايه براي تأمين قطعات و انجام تعميرات را داده بود.
داوودي اضافه كرد: بعد از چند ماه ناتواني در تأمين ارز ، حركت قطارهاي ترنست كه در برخي مسيرها از جمله ، يزد ، تهران ، مشهد و قزوين فعال بود متوقف شد تا بعد از تأمين قطعات و ايمني لازم ، دوباره سير آنها آغاز شود.
وي با اشاره به اينكه در استان يزد نيز چهار رام قطار به صورت رفت برگشت از يزد به تهران و بالعكس فعال است ، يادآور شد: اين قطارهاي به دليل ايمني ، سرعت (160 كيلومتر در ساعت) و امكانات بالا به شدت مورد استقبال اقشار مختلف مردم استان يزد قرار گرفته است به همين دليل براي حل مشكل توقف اين قطارها دو تلاش عمده انجام شد.
اين مسئول ادامه داد: در مرحله نخست ، با هماهنگي تهران ، سريعا واگن هايي را روي قطارهاي ديگر اضافه شد و سهميه يزد در ساير قطارها افزايش يافت تا سهميه استان از نظر تعداد صندلي با مشكل مواجه نشود .
رئيس مركز هماهنگي استان هاي راه آهن با بيان اينكه با اين وجود ، مشكل استفاده از قطارهاي سريع السير در زمان هاي خاص باقي مانده بود ، گفت: به همين دليل راهكار دوم و در واقع راه اندازي دوباره قطارهاي ترنست را با رايزني با مجموعه هاي سياسي از جمله استاندار و معاون عمراني و نيز نمايندگان استان در مجلس شوراي اسلامي پيگيري كرديم.
داوودي انتقاد شركت رجا را در لزوم تخصيص ارز پايه ، صحيح دانست و اظهار داشت : با اين حال توقف قطارها كار درستي نبود ولي معتقديم ايمني در اولويت است و بايد قطعات تأمين و تعميرات نيز انجام شود تا بتوانيم شاهد حركت دوباره قطارهاي ترنست باشيم.
وي با تقدير از همدلي بسيار خوب ايجاد شده در ميان مسئولان استان يزد در اين خصوص يادآور شد: در جلسه نمايندگان استان با مديرعامل شركت رجا در ساختمان مجلس شوراي اسلامي ، اين شركت قول هايي براي تخصيص ارز به منظور تأمين قطعات دريافت كرد به همين دليل از امروز فروش بليت اين قطارها شروع شده است.
به گفته مديركل راه آهن منطقه يزد ، فعاليت قطارهاي سريع السير يزد - تهران و بالعكس از فردا صبح از مقصد تهران آغاز مي شود و از روز جمعه نيز حركت اين قطارها همچون گذشته به روال عادي بازخواهد گشت .
ترنستهايي كه از روز 16 دي ماه از شبكه سير حذف شدند در مسيرهاي پرتقاضاي يزد و مشهد تردد داشت و ضريب اشغال اين قطارهاي سالني حدود 100 درصد بود.
از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از چهار ميليون مسافر از راهآهن منطقه يزد خدمات گرفتهاند كه مبدأ يا مقصد يكميليون نفر از آنها يزد بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد رشد دارد.
با وجودي كه تنها حدود هزار كيلومتر خط آهن شامل هفت درصد مجموع خطوط ريلي كشور در اين استان قرار دارد ، بيش از 30 درصد عمليات معادل چهار برابر بازدهي و بهرهوري اين بخش به نسبت ديگر نواحي مربوط به اين منطقه است.
راهآهن يزد به دليل انطباق مركز ثقل راهآهن بر مركز جغرافيايي كشور ، پرترافيكترين منطقه ريلي كشور است به طوري كه در هر شبانهروز 120 رام قطار از اين محدوده تردد ميكند كه 30 مورد آن مسافربري است.
هماكنون 42 ايستگاه زير نظر اين اداره كل راه آهن منطقه يزد قرار دارد و مهمترين ايستگاههاي استان شامل نايين، ميبد، اردكان، يزد و بافق است.
1968/ 2047
يزد - ايرنا - مديركل راه آهن منطقه يزد گفت: حركت قطارهاي سريع السير مسير يزد - تهران و بالعكس كه از چندي قبل متوقف شده بود از فردا ( چهارشنبه ) دوباره از سرگرفته مي شود.