۲۷ دی ۱۳۹۷، ۹:۴۰
کد خبر: 83174001
T T
۰ نفر
توسعه سطوح پروازي و تكيه بر توان داخلي دستاورد انقلاب است

رشت - ايرنا - مديركل فرودگاه گيلان همزمان با پنجاهمين سال تاسيس فرودگاه سردارجنگل رشت و در آستانه چهلمين سال پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي گفت : توسعه سطوح پروازي و تكيه بر توان داخلي دستاورد انقلاب است.

غلامرضا كريم آقايي روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: دستاورد انقلاب اسلامي براي صنعت حمل و نقل هوايي گيلان را مي توان در دو بخش منابع نيروي انساني و تجهيزات و سامانه هاي كمك ناوبري دسته بندي كرد.
وي اظهار داشت: اگر تا سال 1357 كارشناسان خارجي در واحدهاي مراقبت پرواز فرودگاه هاي كشور مشغول بكار بودند ولي امروز به بركت نظام جمهوري اسلامي ايران ، شاهد حضور كارشناسان داخلي در واحدهاي عمليات هوانوردي فرودگاه ها از جمله فرودگاه سردار جنگل رشت هستيم .
وي اضافه كرد: همچنين توسعه سطوح پروازي، احداث ترمينال پروازهاي داخلي، ساختمان عملياتي و اداري و داشتن تجهيزات و سامانه هاي كمك ناوبري براي نشست و برخاست پروازها همچون DVOR, ILS و DME كه از پيشرفته ترين دستگاه هاي كمك ناوبري هستند در زمره دستاوردهاي انقلاب اسلامي است.
كريم آقايي در بخش ديگري از سخنانش از تكميل و بهره برداري سه پروژه زيرساختي با اعتبار 200 ميليارد ريال در ماه هاي آتي خبر داد.
وي اظهار داشت: در زمان حاضر سه پروژه شامل 45 هزار متر مربع محوطه سازي روبروي ترمينال داخلي، احداث مخزن 500 متر مكعبي آب شرب و نصب سيستم كمك ناوبري DVOR/DME و چراغ هاي روشنايي تقرب دقيق پرواز در دست اجراست كه حدود 70 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و تلاش مي شود تا چهار ماه ديگر به بهره برداري برسد.
كريم آقايي فرصت هاي سرمايه گذاري در فرودگاه هاي كشور را در دو بخش هوانوردي و غير هوانوردي دسته بندي كرد و گفت: در بخش هوانوردي مي توان به افزايش پروازهاي داخلي و خارجي توسط شركت هاي هواپيمايي مختلف و تاسيس باشگاه خلباني و راه اندازي تاكسي هوايي اشاره كرد.
كريم آقايي راه اندازي ترمينال تشريفاتي( CIP)، اجاره غرفه ها و فضاهاي تبليغاتي، برگزاري نمايشگاه در سالن پشتيباني پروازهاي خارجي، احداث مجتمع تفريحي، تجاري و فرهنگي را بخشي از امكان سرمايه گذاري غيرهوانوردي عنوان كرد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: فرودگاه سردار جنگل رشت به منظور توسعه حمل و نقل هوايي در استان گيلان و متناسب با طرح جامع خود پيشنهاد 160 هكتار از اراضي اطراف فرودگاه سردار جنگل رشت را به استانداري داده كه پس از بحث و بررسي در معاونت عمراني استانداري گيلان و كميسيون ماده 5 شهرداري رشت مورد تصويب قرار گرفت و تملك آن مستلزم تخصيص اعتبار است.
كريم آقايي افزود: از آنجاييكه شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران بصورت درآمد هزينه اي مديريت مي شود و وظيفه ذاتي شركت در خصوص توسعه فرودگاه صرفا در اراضي تملكي صورت مي پذيرد كه اين موضوع در فرودگاه سردار جنگل رشت در 10 سال گذشته بالغ بر 100 ميليارد تومان سرمايه گذاري در راستاي توسعه و بهسازي فرودگاه انجام گرفته و مي طلبد نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تعيين رديف اعتباري، در چند سال بتوانند نسبت به تملك اين اراضي مساعدت كنند.
در حال حاضر فرودگاه سردار جنگل رشت با داشتن حدود 100 سورتي پرواز برنامه اي در هفته به مقاصد داخلي مشهد،اهواز، عسلويه، تهران، شيراز، بندرعباس، كيش، اصفهان و تبريز و پروازهاي عتبات، حج، تركيه، گرجستان بصورت فصلي و غيربرنامه اي خدمات فرودگاهي ارائه مي دهد و با توجه به زيرساخت هاي موجود، ظرفيت پذيرش حداقل روزانه 40 سورتي پرواز در مسيرهاي داخلي و خارجي وجود دارد كه در صورت درخواست شركت هاي هواپيمايي براي پذيرش پرواز آمادگي دارد.
فرودگاه بين المللي سردار جنگل رشت با علامت اختصاري ( OIGG) در كتاب هوانوردي دنيا به ثبت رسيده؛ تأسيس فرودگاه رشت به سال 1347 خورشيدي بازمي‌گردد؛ اين فرودگاه از لحاظ دسترسي شهري در شهر رشت يكي از برترين فرودگاه‌هاي ايران است و در رتبه 12 از نظر آمار پروازي مي باشد.
فرودگاه رشت داراي موقعيت ارتباطي ممتاز حاشيه درياي كاسپين و در مسير كريدور شمال - جنوب و در سومين شهر گردشگرپذير ايران (رشت) واقع شده است. اين فرودگاه در هفت كيلومتري جاده رشت به انزلي و 15 كيلومتري منطقه آزاد انزلي واقع شده و مساحت كل آن به 220 هكتار مي رسد؛ ارتفاع آن 40 پا پايين تر از آب هاي آزاد است و به سيستم هاي كمك ناوبري دقيق و ارتباطي با هفت طرح تقرب و آماده ارائه خدمات فرودگاهي بصورت شبانه روزي است.
1881 / 2007