۲۸ دی ۱۳۹۷، ۱۴:۱۴
کد خبر: 83175194
T T
۰ نفر
سازوكار تبادل اسیران یمنی در نشست اردن تدوین شد

تهران - ایرنا - نمایندگان سازمان ملل متحد، صلیب سرخ جهانی، دولت مستعفی یمن و جنبش انصار الله به سازوكار مشخصی برای تبادل اسیران در نشست فنی به میزبانی امان پایتخت اردن دست یافتند.

به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از خبرگزاری 'اسپوتنیك'، نمایندگان انصار الله و دولت مستعفی یمن گزارش های خود را درمورد اسیران به نمایندگان سازمان ملل و صلیب سرخ ارائه كردند.
در این نشست مقرر شد طرفین پس از سه روز نظرات خود را درمورد گزارش های ارائه شده اعلام كنند و پس از آن در یك بازه 7 تا 10 روزه فهرست اسیران برای تبادل نهایی شود.
نشست فنی تبادل اسرا در اردن از روز گذشته (پنجشنبه) با حضور نمایندگان انصارالله و دولت مستعفی یمن و تحت نظارت سازمان ملل متحد آغاز شد.
طرف های یمنی در 28 آذر ماه، فهرست 16 هزار اسیر را برای آزادی مبادله كردند.
در همین راستا هفته گذشته یك تیم از كمیته ملی امور اسیران انصار الله به ریاست «عبدالقادر المرتضی» عضو هیات مذاكره كننده و رییس این كمیته راهی اردن شد تا درباره موانع پیش روی اجرای توافق تبادل اسیران با دولت عبدربه منصور هادی بحث و رایرنی كند.
این كمیته به دنبال گفت و گوهای صلح سوئد تشكل شده است.
دور جدید مذاكرات صلح یمن در آذر سال میان هیات مذاكره كننده جنبش انصار الله و دولت مستعفی یمن در استكهلم سوئد با میانجیگری 'مارتین گریفیتس' نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برگزار شد.
عقب نشینی نیروهای نظامی دو طرف از بندر الحدیده، تبادل اسیران، بازگشایی فرودگاه صنعا، پرداخت حقوق كارمندان و ارسال كمك‌های بشردوستانه از دیگر محورهای اصلی مذاكرات بود.
جنگ یمن با حمله همه جانبه ائتلاف عربستان سعودی از ششم فروردین سال 1394 (ماه مارس 2015) آغاز شد.
این جنگ تاكنون موجب كشته یا زخمی شدن هزاران یمنی و تخریب بخش های زیادی از مناطق مسكونی این كشور شده است.
بیش از 16 هزار نفر یمنی در این جنگ كشته شده و میلیون‌ها انسان با بحران شدید گرسنگی و قحطی روبرو هستند، بونه ای كه سازمان ملل متحد در گزارشی، قحطی در این كشور را 'بزرگ‌ ترین فاجعه انسانی'نامید.
خاورم ** 9469 ** 1071
۰ نفر