به گزارش ايرنا، صنعتي كه در همه ادوار موجب رشد و بالندگي استان بوده، دير وقتي است كه مغلوب تنوع و زرق و برق كالاهاي خارجي مشابه شده است.
چه كيفيت هايي كه فداي كميت شده و چه ظرفيت هايي كه بنا به دلايلي از جمله وفور كالاهاي بي كيفيت و ارزان قيمت خارجي مورد چشم پوشي قرار گرفته است و اين توليد بومي است شكست خورده، بيشتر از هر زمان نيازمند توجه و تدبير است.
با عنايت به لزوم توجه به مبحث برند سازي محصولات فاخر استاني، سرفصل هايي براي زمينه سازي و شروع اين پروسه مهم و چاره ساز در استان براي استحضار و بهره برداري مديران واحد هاي نساجي مورد اشاره قرار مي گيرد:
** شناسايي مخاطبان محصولات
مبناي اصلي ساخت برند اين است كه هدف مخاطبان خود را مشخص كنيم تا در اين فرآيند روي آنها تمركز بيشتري داشته باشيم، در اين پروسه بايد اين نكته را مدنظر داشت كه دقيقا قصد داريم برند خود را به چه افرادي معرفي كنيم.
** هدف برند:
بيانيه ماموريت برند سازي به شكل ساده، هدف از به وجود آمدن و فعاليت كسب وكار راتشريح مي كند.
** شناسايي و بررسي ساير برندهاي موجود در حوزه كاري:
صرفا آگاهي از سياست رقبا در مقوله برند سازي و نه لزوما تقليد از عملكرد آنها حائز اهميت است، اينكه رقباي ما چگونه و به چه شكلي(خواه موثر يا غير موثر) توانسته اند برند سازي كنند، مهم است.
** نقاط قوت برند خود را تبليغ كنيم:
هميشه برندهاي بزرگتر با بودجه تبليغاتي و منابعي بيشتر، حوزه هاي كاري مشترك را رهبري مي كنند، در طرف مقابل بايد ديد كه محصول مدنظر ما چه نقاط قوت و مثبتي دارد كه ديگر برند ها آن را ندارند، بايد يك دليل قانعكننده وجود داشته باشد كه مشتريان، ما را به رقبايمان ترجيح بدهند.
** ساخت لوگو و شعار مناسب:
اساسيترين و مهمترين بخش برندسازي، ساخت يك لوگو و شعار مناسب براي كسب و كار است، اين تصوير گرافيكي تقريبا روي هرچيزي كه مرتبط به كسب و كار و محصول ما مي باشد نقش ميبندد و قطعا نماد و معرف محصول ما خواهد بود، محصولات با لوگوهاي چشم نواز معمولا مورد اقبال مشتريان قرار مي گيرند.
** مشخص كردن پيام برند:
در پروسه برند سازي در قالب پيام بايد به مشتريان به شكل اختصار خود را معرفي كنيم اين پيام شما بايد به شكل پيچيدهاي به برند مدنظر ما مرتبط بوده و در يك الي 2 جمله منتقل شود تا بتواند جنبههاي كليدي كاري و محصول توليدي آماده شده و اينكه چرا بايد مشتري آن را انتخاب كند شامل شود.
پيام يك برند بايد فرصتي براي ارتباط انساني با مشتريان فراهم كند و بتواند مستقيما روي احساسات مشتريان تاثير بگذارد بدين معني كه زبان ما بايد سريع قابل فهم باشد و در عين حال احساسات خواننده را تحت تاثير قرار دهد.
** شخصيت برند خود را تلالو بخشيم:
مصرف كننده به دنبال محصولات تكراري كه توسط ديگر شركتها توليد ميشود نيست، او به دنبال تجربه جديدي است كه همگام با نيازهايش بوده و در عين حال حس جان بخشي در آن وجود داشته باشد بنابراين بايد شخصيت برند خود را در تمام جنبههاي اين پروسه رعايت و حفظ كنيم.
** اجازه رسوخ به برند مد نظر در تمام جنبه هاي كسب و كار:
برندسازي هرگز متوقف نميشود، هرچيز محسوسي (از كارت ويزيت گرفته تا پكيج محصولات و تبليغات) بايد شامل لوگو و حتي شعار كسب و كار ما باشد، حتي در طراحي وبسايت معرفي كننده برند هم بايد اين موارد قابل لمس باشد، در صدايي كه براي ايجاد ارتباط با مشتريان در شبكههاي اجتماعي نيز داريم همچنان مشهود و قابل لمس باشد.
** ثبات در برندسازي :
پايداري و ثبات در برند سازي از اهميت ويژه اي برخوردار است.
جمع بندي:
برندسازي موفق يك پروسه است كه به كسب و كار اجازه ميدهد از يك بازيكن كوچك به يك رقيب جدي در حوزه فعاليتي كسب و كار تبديل شويم.
در اين فرآيند خواهيم ديد كه چطور مشتريان روز به روز بيشتر در برند مدنظر ما كندوكاو ميكنند و اعتمادشان بيشتر و بيشتر ميشود، با اين روند علاقه مشتريان براي سفارش محصولات يا سرويس نيز بيشتر ميشود.
بايد يك پيام عالي و يك هويت بصري براي انعكاس اهداف طراحي شود تا برند بيش از پيش در جامعه جاي خود را باز كند، همچنين بايد برند را در همه جنبههاي كسب و كار دخالت دهيم.
از محل عرضه گرفته تا وبسايت معرفي محصول و ...، همه و همه بايد حاوي برند و پيام برندينگ باشند، در نهايت اين جمله را فراموش نكنيم كه «برند يك داستان است كه هميشه تعريف خواهدشد.»
نگارنده:سيدعباس رستگاري، كارشناس امور بازرگاني كميسيون مبارزه با قاچاق كالا و ارز يزد
7536/ 2047
يزد - ايرنا - سرچشمه قريب به اتفاق مشكلات و مسائلي كه واحد هاي توليدي محصولات نساجي يزد با آن دست به گريبان هستند ، تغافل از مقوله مهم و سرنوشت ساز برندينگ محصول است.