۷ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83185721
T T
۰ نفر
420 هزار نفر درخراسان رضوی نسبت به سرطان پستان غربالگری شدند

مشهد- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: تاكنون بیش از 420 هزار نفر در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی مورد غربالگری سرطان پستان قرار گرفتند.

دكتر محمدرضا دارابی روز یكشنبه در حاشیه افتتاح پنج مركز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشكی مشهد افزود: در این غربالگری بیش از 2 هزار و 790 نفر مشكوك به سرطان برای بررسی بیشتر به مراكز درمانی ارجاع داده شدند.
وی اظهار داشت: برنامه غربالگری و شناسایی زودهنگام سرطان های شایع در مراكز خدمات جامع سلامت دانشگاه از سال 1395 آغاز شده و تاكنون بیش از یك میلیون نفر زیر پوشش قرار گرفتند.
وی با اشاره غربالگری سه سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ در خراسان رضوی گفت: سالانه بیش از 10 هزار مورد جدید سرطان در استان خراسان رضوی شناسایی می شود.
دارابی افزود: در برنامه غربالگری سرطان كلوركتال (روده بزرگ) نیز 61 هزار نفر زیرپوشش قرار گرفتند كه از این تعداد 715 نفر برای ادامه درمان به سطح 2 ارجاع داده شدند.
وی اظهار داشت: حدود 555 نفر نیز دارای سابقه فامیلی این بیماری بودند كه شناسایی شدند.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: در غربالگری سرطان سرویكس (دهانه رحم) نیز حدود 553 هزار نفر در مناطق زیر پوشش این دانشگاه زیرپوشش قرار گرفتند كه از این تعداد 138 هزار و 500 نفر برای بررسی بیشتر به مراكز سطح 2 ارجاع داده شدند.
در این مراسم 75 مركز پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان در كشور به طور همزمان با حضور سرپرست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی افتتاح شد كه پنج مركز از این تعداد متعلق به دانشگاه علوم پزشكی مشهد است.
3027 / 6053