۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83190270
T T
۰ نفر

مادورو: وابستگان آمریكا باید تا 2025 صبر كنند

۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۷:۰۰
کد خبر: 83190270
مادورو: وابستگان آمریكا باید تا 2025 صبر كنند

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری ونزوئلا كه این روزها با توطئه آمریكا و وابستگان داخلی این كشور دست و پنجه نرم می كند، تاكید كرد اگر طرفداران امپریالیسم خواستار برگزاری انتخابات هستند، باید تا سال 2025 صبر كنند.

به گزارش شبكه تلویزیونی فرانس 24، 'نیكلاس مادورو' ضمن رد برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری گفت: انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا به طور قانونی 10 ماه پیش برگزار شد و من به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم انتخاب شدم.
اگر امپریالیست ها خواستار انتخابات جدید هستند، عجله نكنند و تا سال 2025 میلادی صبر كنند اما انتخابات پارلمانی پیش از موعد می تواند برگزار شود و مانعی بر برگزاری آن نیست.
رئیس جمهوری ونزوئلا با این حال برای مذاكره با مخالفان دولت بار دیگر اعلام آمادگی كرد. مادورو تصریح كرد كه آماده است با مشاركت میانجی گران بین المللی رو در روی مخالفان بنیشیند و با آنها گفت وگو كند.
این در حالیست كه 'خوان گوایدو' رهبر مخالفان دولت ونزوئلا كه از سوی غرب حمایت می شود، هرگونه گفت و گو و مذاكره با دولت مادورو را رد كرده است.
در حالی كه مادورو بر تلاش خود برای ثبات اقتصادی در كشور سخن می گوید، فشارهای بین المللی به دولت ونزوئلا به خصوص اعلام موضع صریح واشنگتن برای كنار رفتن دولت مادورو از قدرت، گمانه زنی ها در خصوص احتمال مداخله نظامی در این كشور را افزایش داده است.
با این وجود، كشورهای آمریكای لاتین كه اغلب آنها مخالف دولت مادورو هستند اعلام كرده‌اند كه به هیچ وجه با مداخله نظامی در ونزوئلا موافق نیستند.
گروه منطقه ای «لیما» در آمریكای لاتین نیز بطور ضمنی اعلام كرده است كه با هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا برای سرنگون كردن دولت نیكلاس مادورو مخالف است.
لیما متشكل از چهارده كشور آمریكایی لاتین به اضافه كانادا ماه اوت 2017 برای مشاركت در یافتن راه حلی صلح آمیز برای بحران داخلی در ونزوئلا تشكیل شد.
موضع گروه لیما در مخالفت با هرگونه مداخله نظامی در ونزوئلا در حالی مطرح می شود كه واشنگتن اعلام كرده است كه همه گزینه ها برای بركناری دولت مادورو روی میز است.
به گزارش ایرنا، ونزوئلا از 23 ژانویه گذشته (سوم بهمن ماه) صحنه ناآرامی است. ماجرا از آن جا آغاز شد كه «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس مجلس ملی، سوگند ریاست جمهوری خورد و خود را به عنوان رئیس جمهوری دولت موقت این كشور معرفی كرد.
پس از آن، آمریكا در یك اقدام سراسر مداخله جویانه، گوایدو را به رسمیت شناخت و ریاست جمهوری نیكلاس مادورو را غیرقانونی اعلام كرد.
برخی از كشورهای آمریكای جنوبی مانند آرژانتین، برزیل و كلمبیا و نیز برخی كشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان به تبعیت از واشنگتن، گوایدو را به رسمیت شناختند و خواستار برگزاری انتخابات شفاف و بیطرف در ونزوئلا شدند.
این درحالی است كه كشورهایی چون ایران، روسیه، بولیوی، كوبا، نیكاراگوئه، السالوادور و تركیه همچنان با حمایت كامل از مادورو، اقدام گوایدو را كودتا علیه دولت قانونی ونزوئلا خواندند.
در آخرین تحولات ونزوئلا، دیوان عالی این كشور، گوایدو را ممنوع الخروج و انسداد حساب های بانكی او را صادر كرده است.
این اقدام پس از درخواست دادستان كل ونزوئلا (وابسته به مادورو) از دیوان عالی این كشور برای ممنوعیت خروج گوایدو از كشور و بسته شدن حساب های بانكی اش انجام می گیرد.

اروپام**9041**2040