۱۰ بهمن ۱۳۹۷، ۱۸:۵۸
کد خبر: 83190435
T T
۰ نفر
75 درصد منابع آب آشامیدنی سمنان از چاه است

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: 75 درصد منابع تولید آب آشامیدنی استان به حجم 61 میلیون متر مكعب از چاه ها تامین می شود.

به گزارش ایرنا، محمد طاهری روز چهارشنبه در نشست خبری به مناسبت تبیین دستاوردهای انقلاب در سالن اجتماعات شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان، افزود: اكنون 130 حلقه چاه در استان سمنان برای تامین آب آشامیدنی مردم این استان حفر شده است.
وی با بیان این كه خشكسالی و كاهش بارندگی سطح سفره های آب زیرزمینی را به شدت كاهش داده است، ادامه داد: دهه 80 در عمق 180 متری، آب در دسترس بود اما در دهه 90 سطح دسترسی به سفره آب های زیرزمینی به عمق 259 متر رسیده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ابراز داشت: بر اساس شواهد عمق دسترسی به سطح سفره های آب زیر زمینی بین 80 تا 100 متر افزایش یافته است و ضرورت دارد مصرف بهینه از منابع آبی بیش از پیش فرهنگ سازی شود.
طاهری تصریح كرد: اطلاع رسانی و آموزش از طریق رسانه و مدارس نقش مهم و موثری در فرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب دارد و آمار بیانگر این تاثیر است.
وی اظهار داشت: سرانه مصرف آب در بخش خانگی در استان سمنان به ازای هر نفر 163 لیتر بر ثانیه بود و امسال با كمك رسانه و فرهنگ سازی میزان مصرف با هشت لیتر كاهش به 155 لیتر بر ثانیه رسیده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان یادآور شد: به منظور مدیریت منابع آبی جمع آوری فاضلاب در اولویت كاری شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان قرار دارد و اكنون 25 درصد مردم سمنان از خدمات فاضلاب برخوردار هستند.
طاهری اضافه كرد: میانگین پوشش خدمات فاضلاب شهری در به طور میانگین 50 درصد است و آمار پوشش فاضلاب در استان سمنان از میانگین كشور كمتر است و پیش بینی می شود تا پایان برنامه ششم خدمات فاضلاب شهری در این استان به 60 درصد برسد.
به گفته وی، انتقال پساب شهر سمنان به شهرك صنعتی این شهر برای استفاده در مصارف صنعتی در دستور كار قرار دارد.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان خاطرنشان كرد: قیمت فروش آب در كشور چهار هزار و 800 ریال و در استان سمنان چهار هزار و 100 ریال است و این در حالی است كه قیمت هر متر مكعب تامین منابع آب آشامیدنی در این استان 13 هزار و 230 ریال و در كشور هشت هزار و 920ریال است.

**افت شدید منابع آبی
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: حجم منابع تامین آب سطحی این استان به شدت كاهش یافته است.
وی ادامه داد: 50 درصد تامین آب آشامیدنی سمنان چشمه روزیه است كه میزان خروجی آب این چشمه در سال گذشته 450 لیتر بر ثانیه، تابستان امسال 270 لیتر بر ثانیه بوده و اكنون این میزان به 190 لیتر بر ثانیه رسیده است.
طاهری افزود: میزان خروجی چشمه آب گل رودبار سال گذشته 160 لیتر بر ثانیه، تابستان امسال 110 لیتر بر ثانیه و اكنون این میزان به 60 لیتر بر ثانیه كاهش یافته است.

** سمنان و شاهرود تنش تامین آب آشامیدنی دارند
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان ادامه داد: 2 شهر سمنان و شاهرود با تنش آبی مواجه هستند برای جبران 50 میلیون مترمكعب كمبود آب این 2 شهرستان مجوز حفر پنج حلقه چاه در سمنان و سه حلقه چاه در شاهرود گرفته شده است.
طاهری بیان كرد: میزان بارندگی امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است اما هنوز تغییر در میزان خروجی آب چشمه ها ایجاد نشده است.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: سرانه مخازن ذخیره آب در كشور 750 لیتر است و سرانه مخزن آب این استان با استاندارد كشوری برابری می كند و اكنون سرانه ذخیره آب این استان 759 لیتر است.

** 48 طرح آبرسانی دهه فجر افتتاح و آغاز می شود
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان گفت: 48 طرح آبرسانی به مناسبت بزرگداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دهه فجر امسال در این استان افتتاح و كلنگ زنی می شود.
طاهری افزود: 505 هزار و 139 میلیون ریال اعتبار برای افتتاح و شروع عملیات اجرایی طرح ها صرف شده است.
وی ادامه داد: از 48 طرح آماده بهره برداری و كلنگ زنی در دهه فجر امسال 40 طرح آبفا با اعتبار 222هزار 600 میلیون ریال افتتاح و هشت طرح با اعتبار 282 هزار و 600 میلیون ریال عملیات اجرایی آن شروع می شود.
طاهری با اشاره به اینكه 6 طرح استانی همزمان با چهل سالگی انقلاب بهره برداری می شود، تصریح كرد: سه طرح در میامی، 6 طرح در دامغان، سه طرح در گرمسار، چهار طرح در مهدیشهر، سه طرح در آرادان، 6 طرح در شاهرود، 6 طرح در سمنان و سه طرح در سرخه دهه فجر امسال افتتاح می شود.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری استان سمنان خاطرنشان كرد: توسعه بیش از چهار هزار كیلومتر شبكه فاضلاب، توسعه شبكه آب آشامیدنی، سه هزار و 100 نصب انشعاب آب، یك هزار و 600 نصب انشعاب فاضلاب، یك هزار و 960 تعویض كنتورهای خراب و تهیه و نصب شیرهای فشارشكن با عملكرد هوشمند از جمله طرح هایی است كه در این ایام به بهره برداری می رسد.
مدیرعامل شركت آب و فاضلاب شهری سمنان، حفر و تجهیز و جا به جایی پنج حلقه چاه و اجرای سه كیلومتر خط انتقال، ساخت مخزن 2 هزار متر مكعبی شاهرود، بازسازی و ارتقای تصفیه خانه آب گرمسار و مطالعات فاضلاب شهر سرخه با تامین اعتبارات استانی و ملی را بخشی از مهمترین طرح های كلنگ زنی در دهه فجر امسال عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، در اوایل انقلاب 75 هزار انشعاب آب در استان سمنان وجود داشت اما اكنون بیش 262 هزار انشعاب آب وجود دارد و 100 درصد جمعیت شهری این استان از آب باكیفیت بهره مند هستند.
براساس آمار 1.5 درصد مشتركان كل كشور مختص سمنان هستند .
7342/6103