۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83192083
T T
۰ نفر

بدعت بی سابقه در كنسرتهای اركستر سمفونیك

۱۲ بهمن ۱۳۹۷، ۹:۴۸
کد خبر: 83192083
بدعت بی سابقه در كنسرتهای اركستر سمفونیك

تهران- ایرنا- اركستر سمفونیك تهران به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت اولین كنسرت خود از سری برنامه های زمستانی اش را با بدعتی بی سابقه برگزار كرد.

**چهار هارپ برای یك كنسرت
به گزارش صبح جمعه 12بهمن خبرنگار موسیقی گروه فرهنگی ایرنا، دومین شب از اولین اجرای زمستانی اركستر سمفونیك تهران در تالار وحدت برگزار شد. در این كنسرت برای اولین بار چهار نوازنده هارپ حضور داشتند.
بخش اول این كنسرت كه به گفته روابط عمومی بنیاد رودكی هدیه اركستر سمفونیك به تیم ملی فوتبال بود، به اجرای قطعه «اورتور كارناوال» اثر آنتوان دورژاك اختصاص داشت.
در پایان قطعه اول این كنسرت رهبر اركستر سمفونیك ضمن خوشامد گویی به حاضران به زبان انگلیسی از مهمانان ویژه این اجرا از كشورهایی‌چون آلمان، تركیه، ایتالیا به واسطه حضور در این كنسرت تشكر كرد.

** یك بدعت بی سابقه
قطعه بعدی از اجرای اركستر سمفونیك، موومان سوم از سمفونی شماره دو اثر «سرگئی راخمانینف» كه ساده ترین موومان از لحاظ اجرایی این اثر بشمار میرود بود. گفتنی است گنجاندن اجرای یك موومان از یك اثر كلاسیك در رپرتوار اجرایی یك كنسرت تا كنون مرسوم نبوده و در نوع خود یك بدعت عجیب بود.
با حضور «طناز بیگی»،«شمیم مینو»،«رزا رضایی» و «مردیت موسیسیان» نوازندگان جوان هارپ با میانگین سنی 13 سال مقدمات اجرای قطعه بعدی رپرتوار كنسرت شب گذشته اركستر سمفونیك آماده شد.

**یك اثر و تنطیمی به مثابه یك ارجاع
شهرداد روحانی ضمن تجلیل از این نوازندگان جوان و‌تشكر از استاد این نوازندگان یعنی « فتانه شاهین» گفت سیاست ما در اذكستر سمفونیك حمایت از نوازندگان جوان و‌جذب حداكثری مخاطبان جوان به موسیقی كلاسیك است. این قطعه كه با همراهی چهار نوازنده هارپ جوان اجرا شد، باروك فلامنكو اثر دبورا هانسن بود كه توسط شهرداد روحانی برای اركستر سمفونیك تنظیم شده بود. این قطعه با تنظیم شهرداد روحانی بیش از یك قطعه موسیقی كلاسیك یادآوار حال و هوا و فضای زیبایی شناسی ذهنی رهبر اركستر سمفونیك بود كه مخاطب را به آثار تصنیفی او در سالهای گذشته ارجاع میداد.

**اثری برای خوشامد جوانان
پس از دقایقی تنفس قطعه « پیتر و گرگ» اثر سرگئی پروكفیف با روایت « ژرژ پطرسی» برای مخاطبان اجرا شد. ژرژ پطرسی در ابتدای این قطعه به توضیحاتی در باره این قطعه پرداخت و گفت در این قطعه فلوت نقش شخصیت پردازی پرنده كوچك، كلارینت نقش شخصیت پردازی گربه، ساز باسون نقش شخصیت پردازی پدر بزرگ، ساز هورن راوی شخصیت چند گرگ بدجنس، سازهای زهی راوایتگر شخصیت پیتر، و ساز تیمپانی تداعی كننده صدای تفنگ شكارچیان خواهد بود.

** ژرژ پطرسی در كنار «مایسترو» شهرداد روحانی
پطرسی قبل از آغاز این قطعه گفت: « باید اعتراف كنم از همكاری با « مایسترو شهردادروحانی» خوشحالم.
اجرای چند باره «پیتر و گرگ» در بازه زمانی نه چندان طولانی شاید حاكی از فقدان رپرتوار های مهم كلاسیك در چنته مدیر هنری این اركستر دارد یا اینكه گواهی است بر عزم جدی این مدیر هنری برای جذب مخاطب حداكثری برای اركستری كه در گذشته نه چندان دور آثار فاخری مانند « فانتاستیك» اثر برلیوز، یا « سمفونی نهم بتهوون» را با استانداردهای بالایی اجرا می كرد.

**نیاز اوژانسی جراحی برای اركستری كه كمی ناخوش است
احتمالا نیت رسیدن به استانداردهای بالاتر كیفی این اركستر است كه مدیران بنیاد رودكی را به برگزاری آزمون برای جذب نوازندگان جدید وادار كرده است. اقدامی كه به ناامیدی بسیاری از نوازندگان سطح بالای همین اركستر خواهد انجامید. اقدامی كه در هفته گذشته در رسانه ها بازتاب گسترده ای داشت.
عدم‌ هماهنگی سازهای زهی بخصوص ویولن اول با كنترباس ها و اصطلاحا خارج زدن ساز های بادی از جمله نقاط ضعف اجرایی این كنسرت بود.
قطعه آخر از اولین اجرای زمستانی اركستر سمفونیك دانزون شماره دو اثر « آرتورو ماركز» بود.
فراهنگ9494**1535
۰ نفر