۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83193077
T T
۰ نفر

چهار راس گورخر به سایت تنگ حنای مهریز منتقل شد

۱۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۶
کد خبر: 83193077
چهار راس گورخر به سایت تنگ حنای مهریز منتقل شد

یزد- ایرنا- مدیركل حفاظت محیط زیست یزد گفت: در نخستین مرحله از ساماندهی مراكز تكثیر و پرورش گورخر در استان، چهار راس گورخر (با تركیب جنسی یك راس نر و سه راس ماده) به سایت نیمه محصور تنگ حنا در مهریز منتقل شد.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره كل، نیره پور ملایی افزود: این تعداد گورخر در سایت تكثیر گوراب مهریز واقع در منطقه حفاظت شده كالمند بهادران تكثیر شده بودند، این سایت، شرایط كاملا محصوری دارد و گورها به صورت captive (اسارت) در شرایط كاملا مدیریت شده تكثیر می شوند.
به گفته وی سایت نیمه محصور تنگ حنا كه این گورها در چند مرحله به آن منتقل شدند به گونه ایست كه 2 ضلع موازی سایت به وسیله فنس و 2 ضلع موازی دیگر به وسیله كوه محصور شده است.
وی اظهار داشت: به عبارتی گورها از شرایط captive (اسارت) به شرایط semi-captive (نیمه اسارت) منتقل می شوند تا زنجیره معرفی گونه به طبیعت به تدریج تكمیل شده و گورها آمادگی لازم برای زندگی در طبیعت را پیدا كنند.
منطقه كالمند – بهادران مهریز در سال 1355 به عنوان نخستین منطقه تحت حمایت سازمان حفاظت محیط زیست استان یزد انتخاب شد، محدوده مورد اشاره به لحاظ تخم گذاری پرنده با ارزش « هوبره » و همچنین برخورداری از وضعیت اكولوژیكی مناسب برای ادامه حیات گونه های ارزشمند جانوری و گیاهی به عنوان منطقه شكار ممنوع اعلام شد.
با سپری شدن 15 سال از سوابق حفاظتی منطقه از سوی شورای عالی محیط زیست درسال 1369 محدوده یادشده به منطقه حفاظت شده كالمند – بهادران ارتقا یافت.
در سالهای 87 - 55 بسیاری از زیستگاه های مطلوب استان یزد و اكوسیستم های طبیعی شاخص شناسایی و پس از ارائه گزارش لازم به سازمان مركزی و سیرمراحل قانونی یك اثر طبیعی – ملی، یك پارك ملی، 2 پناهگاه حیات وحش و چهار منطقه حفاظت شده از طریق شورای عالی حفاظت محیط زیست مصوب شد.
این مناطق هفت تا هشت درصد خاك استان را پوشش داده اند این در حالی است كه متوسط نرم كشوری 10 درصد است.
از مناطق حفاظت شده یزد می توان به جنگل باغ شادی ، كوه بافق، سیاهكوه و كالمند بهادران اشاره كرد.
تاكنون بیش از 800 گونه گیاهی، 160 نوع پرنده، 60 نوع پستاندار وحشی و بیش از 40 نوع خزنده در مناطق حفاظت شده استان یزد شناسایی شده است.
60 نیروی محیط بان، یك میلیون و 270 هزار هكتار مناطق حفاظت شده استان یزد را محافظت می كنند.
مركز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 كیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.
7541/ 6197