۱۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۲۳
کد خبر: 83195108
T T
۰ نفر
معتادان كارتن ‌خواب شیراز، از گرمخانه روی گردان هستند

شیراز-ایرنا- رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز گفت:معتادان كارتن خواب شیراز از گرمخانه‌های این شهر استقبال نمی كنند و این اماكن اكنون تنها با 20 درصد ظرفیت خود در حال ارائه خدمات است.

یوسف آفرینی، یكشنبه در گفت ‌و ‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: معتادان متجاهر( بی پروا و بی قید) از روی قصد با تاریكی شب ترجیح می‌دهند در شهر، كوچه‌ و خیابان بمانند و مواد مخدر مصرف كنند تا اینكه به گرمخانه‌ بروند.
آفرینی ادامه داد: از اواسط دی 97 دو محل در شهر شیراز برای اسكان شبانه آسیب دیدگان اجتماعی در شیراز با ظرفیت بیش از صد نفر راه اندازی شد كه در این گرمخانه‌ها علاوه بر توزیع یك وعده غذای گرم، امكانات لازم برای استحمام و استراحت این افراد نیز تامین شده است.
وی اظهار داشت: از 15 دی 97 هر شب دو دستگاه مینی‌بوس از چند نقطه شهر شیراز كه اغلب محل تجمع آسیب‌دیدگان اجتماعی است اقدام به انتقال این افراد به محل گرمخانه‌ها می كند اما متاسفانه ظرفیت های ایجاد شده كمتر مورد استقبال جامعه هدف قرار می‌گیرد.

** افزایش ظرفیت كمپ ماده 16 تنها راه حل
رئیس اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهرداری شیراز در بخش دیگری از صحبت‌های خود،تنها راه حل ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی و معتادان متجاهر و كارتن خواب ها در شیراز را افزایش ظرفیت كمپ ماده 16 دانست و گفت: در حال حاضر ظرفیت كمپ ماده 16 شیراز 240 نفر است در صورتی كه حدود هزار و 500 نفر معتاد متجاهر در سطح این كلانشهر وجود دارد.
وی اضافه كرد: به دلیل نبود ظرفیت كافی برای نگهداری و ترك آسیب دیدگان اجتماعی در كمپ ماده 16 شیراز ،اكنون تلاش های كاركنان این اداره به رغم وجود خطرات متعددی نظیر حمله و زخمی كردن این كاركنان از سوی برخی از این افراد كه در هر ماه حداقل دو مورد آن بروز می‌كند بی نتیجه می ماند.
آفرینی اضافه كرد: در حال حاضر ساختمان مركز ماده 16 مردان و زنان توسط شهرداری شیراز ساخته شده و حدود 800 نفر ظرفیت دارد اما بهزیستی و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر كه متولی این مركز هستند تنها بودجه برای نگهداری 240 نفر اختصاص داده اند در صورتی كه هزار و 500 معتاد متجاهر در شهر شیراز وجود دارد و عملا به این دلیل تلاش ها برای ساماندهی این افراد بی ثمر می‌ماند.
كمپ ماده 16 مركزی است كه معتادان خیابانی بعد از جمع آوری به این مراكز برای ترك منتقل و در مدت زمانی مشخص و حدود 21 روز با هدف ترك در این مراكز نگهداری می شوند.
9873 /1876