كارشناسان آموزش عالی: آیین نامه ارتقاء استادان بازنگری شود

تهران – ایرنا- گروهی از مسئولان و كارشناسان حوزه آموزش عالی می گویند: استادان مولفه های اصلی پیشرفت دانشگاه ها هستند به همین دلیل باید با بازنگری در آیین نامه ترفیع از تخصص آنها در حل مسائل كشور بهره گرفته شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایرنا، دومین كنفرانس حكمرانی و سیاستگذاری كه از روز گذشته در سالن همایش های سازمان صداوسیما آغاز شد ، امروز به كار خود پایان داد. كارشناسان امروز یكشنبه در پنل نظام ترفیع و ارتقا مرتبه علمی اعضای هیأت علمی : كیفیت و كارآمدی؟ به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
عبدالحسین طاهری مشاور مركز هیأت های امنا و هیأت های ممیزه وزات علوم تحقیقات و فناوری در این پنل اظهار كرد: بازنگری در آیین نامه ارتقای مرتبه اعضای هیأت علمی صورت نمی گیرد اما برخی از بخش هایی آن می تواند مورد بررسی قرار گیرد.
وی افزود: باید از آیین نامه ها پیروی كرد ، البته برای بازنگری آیین نامه ارتقا استادان فعالیت های بسیاری انجام شده اما اینكار دشواری های بسیاری دارد.
مشاور مركز هیأت های امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آیین نامه چهار ماده فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی دارد اما در پژوهش دامنه فعالیت در حال حاضر پررنگ تر است.
طاهری با اشاره به رویكرد آیین نامه ارتقاء و شیوه نامه اجرایی یادآورشد: توجه ویژه به برنامه مصوب تحقیقاتی جهت دار و هدفمند اعضای هیأت علمی، اولویت دهی به تولید دانش فنی، اختراع یا اكتشاف منجر به تولید و تجاری سازی محصول یا فرآیند، اعطای اختیارات بیشتر به موسسه ها، تنوع فعالیت های پژوهشی و انعطاف پذیری امتیازات تعیین كننده از جمله رویكرد های این آیین نامه است.
به گفته وی، به منظور تحقق اسناد ملی و منطقه ای و مأموریت گرا كردن موسسات، داشتن برنامه مصوب تحقیقاتی اعضای هیأت علمی و به ویژه هدفمند نمودن آنها از مهم ترین سیاست های وزارت علوم است كه همزمان با درج آن در آیین نامه ازتقا، الزام دانشگاه ها به تدوین ساز و كار های لازم در دستور كار هیأت های امنای دانشگاه ها و موسسات پژوهشی قرار گرفته است.
مشاور مركز هیأت های امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ترویج كار گروهی گفت: با افزایش تعداد نفرات همكار در فعالیت های پژوهشی میزان امتیاز آن فعالیت تا 20 درصد قابل افزایش است.
طاهری ادامه داد: توجه ویژه به فعالیت ها و همكاری های مشترك بین مراكز دانشگاهی و مراكز پژوهشی به منظور تقویت ارتباط میان صنعت و دانشگاه نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.
به اعتقاد وی، تنوع فعالیت های پژوهشی برای ثبت مالكیت فكری دستاوردهای پژوهش اعضای هیأت علمی مشروط به اینكه به فروش رسیده و همچنین خلق اثر كه مثبت باشد، امتیازاتی در نظر گرفته شده است.

** مولفه ترفیع و ارتقای استادان باید تغییر پیدا كند
محمدرضا حسنی آهنگر رئیس دانشگاه امام حسین(ع) در ادامه مراسم گفت: در ابتدا باید به شناخت مسئله رسید كه دانشگاه ها چگونه رتبه های افراد را تراز بندی می كنند.
وی افزود: دانشگاه ها دو برنامه استحكام درونی و نظارت بر جامعه را برعهده دارند كه برای تحقق وظایف استادان مولفه های اصلی هستند.
به گفته حسنی آهنگر، مولفه ترفیع و ارتقای استادان باید تغییر پیدا كند تا آنها به نحو احسنت ایفای نقش كنند.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) با اشاره به اینكه زنجیره ایده تا بازار مصرف به طور كامل پشتیبانی نشده است، اظهار كرد: در نظام ترفیع و ارتقا تحول از جنس دگرگونی نیاز دارد،یك میلیون دانشجوی تحصیلات تكمیلی در كشور وجود دارد یعنی با این حساب یك میلیون پژوهشگر باید در جامعه فعال باشند كه این موضوع از یك سو فرصت و از سوی دیگر تهدید به حساب می آید.
حسنی آهنگر ادامه داد: بسیار دشوار است كه این قله را به سمت نیازهای كشور كشاند چرا كه نقش دانشگاه ها و استادان به درستی تعیین نشده است.
وی افزود: سیاستگذاران باید در ابتدا نقش و وظایف استادان را به درستی مشخص كرده و به ابهامات در این زمینه توجه ویژه ای داشته باشند.

** استقلال، شفافیت و پاسخگویی از مهم ترین ارزش های دانشگاه
حمید جاویدانی عضو هیأت علمی موسسه پژ وهش و برنامه ریزی آموزش عالی گفت: هدف دانشگاه نوین بسان خرد ناپیوسته جامعه از اوان پیداش، تحقیق و یا به سخنی روشن تر حقیقت جویی بوده است.
وی افزود: سكانداری در دانشگاه ها به مفهم تعیین ارزش در درون دانشگاه ها ، نظاهم های تصمیم گیری ، تخصیص منابع، مأموریت ها و اهداف، چارچوب های قدرت و زنجیره ها و همچنین روابط دانشگاه ها با دیگر جهان های دانشگاه های در چهارچوب دولت ها و تجارت و اجتماعات است.
به گفته وی، استقلال، شفافیت و پاسخگویی از مهم ترین ارزش های دانشگاه محسوب می شود.
این عضو هیأت علمی با اشاره به زیرساخت حقوقی ترفیع استادان خاطرنشان كرد: نظام ارزیابی و پاداش دهی سمت و سوی دانشگاه ها را به درستی مشخص می كند.
جاویدانی ادامه داد: در ماده 20 برنامه پنجم گفته شده دانشگاه بدون الزام به رعایت قوانین و مقررات عمومی حاكم بر دستگاه های دولتی قانون مدیریت خدمات كشوری، قانون برگزاری مناقصات و اصلاحات بعدی آنها فقط در چهار چوب مصوبات و آیین نامه های مالی و اداری- استخدامی كه به تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت می تواند فعالیت كند.
وی در باره كاستی های موجود نظری در آیین نامه ارتقا افزود: نادیده انگاشتن بنیان های نظزی درباره مفهوم دانشگاه سكانداری دانشگاهی و استقلال دانشگاهی، كژتابی در مفهموم سازی از عضو هیأت علمی، نادیده انگاشتن نقش اعضا و گروه های علمی به ویژه در فرآیند علمی آموزشی از جمله درفرآیند ارتقا از جمله كاستی های آیین نامه ترفیع استادان است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: چیرگی رویكرد دیوان سالارانه سنتی بر مدیریت دانشگاهی، نادیده انگاشتن ویژگی های رهبری و اداره كردن نهادهای تولید دانش و تفاوت های نهادی آن با دیگر نهادهای اجتماعی، نادیده انگاشتن مفهوم عضو علمی و به هم آمیختن آن با مفاهیمی همچون پژوهشگر و كاستی های سنجه هاس ارزیابی از جمله دیگر كاستی های آیین نامه ارتقا استادان است.
جاویدانی در باره ساختار پیشنهادها برای بازنگری آیین نامه ارتقای استادان اظهار كرد: تشكیل كمیته ارزیابی گروه، كمیته عالی ارزیابی و انتصاب دانشگاه و كمیته دانشكده برای ارتقای وضع اهمیت بسیاری دارد.
وی افزود: اگر قرار است دانشگاه یعنی راه نجات كشور جدا از مسائل صنعت باشد، باید بر پایه یافته های نظری و زیست آزموده های نظری پیش رود تا نتایجی به دست آید.

** دانشگاه باید از جامعه مواد اولیه خود را تأمین كند
ناصر باقری مقدم معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی ستاد نقشه جامع علمی كشور در پایان پنل اظهار كرد: ابتدا باید ارزیابی شود كه دانشگاه ایران تا چه اندازه به مسائل جامعه می پردازد.
وی افزود: ایران هم مانند تمام جهان اسناد بالادستی دارد كه تمام ابعاد و اقشار كشور براساس آن حركت می كنند، این اسناد را هم براساس قانون اساسی رهبری تعیین می كند و تمامی نهادها از جمله دانشگاه باید از آن پیروی كند.
معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی ستاد نقشه جامع علمی كشور اظهار كرد: دانشگاه باید از جامعه نفع ببرد تا از این طریق مواد اولیه خود را تأمین كند.
باقری مقدم خاطرنشان كرد: نظام ارتقای استادان باید تغییر كند و با توجه به اهداف تعیین شده به سمت كاربردی تر شدن دانشگاه حركت شود.
به گفته وی، در برخی مواقع مشاهده می شود كه هیأت علمی می خواهد به سمت پژوهش برود اما دانشگاه در نسل اول باقی مانده و اجازه این كار را نمی دهد، دانشگاه باید از برنامه های استادن و دانشجویان حمایت كند.
وی خاطر نشان كرد: بهتر بود در دانشگاه ها شرایط به گونه ای پیش می رفت كه استادان پس از حل مسائل كشور ارتقا پیدا كنند.
این عضو ستاد نقشه جامع علمی كشور درباره لزوم تغییر در شاخص آیین نامه ارتقای استادان اظهار كرد: اصلاح آیین نامه پایان نامه ها، تغییر در رتبه بندی دانشگاه ها، لزوم تعویض ملاك مقالات در نشریات، بازنگری در اولویت های ملی از جمله مواردی است كه باید مورد توجه قرار گیرد تا كشور برای نسل پنجم آماده شود.
**9491**1601**