عقبه دانشی دستاوردهای موشکی در دانشگاه امام حسین (ع)/استاد مرکز ثقل نظام دانشگاهی است

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع)، ضمن اشاره به فعالیت‌ها در حوزه‌های فنی و مهندسی، هوافضا، موشکی و پهپادی گفت: دستاوردهای این فعالیت‌ها را در رزمایش‌های مختلف نیروی دریایی سپاه، نیروی هوافضا و رزمایش‌های دیگر، می‌توان دید و مردم مطمئن باشند عقبه فناوری و دانشی این دستاوردها از دانشگاه امام حسین (ع) است.

محمدرضا حسنی‌آهنگر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش دانشگاه در مورد تحولات در این دانشگاه اظهار داشت: انقلاب اسلامی نیازمند یک الگو و مکتب دانشگاهی است. این الگو و مکتب دانشگاهی در دانشگاه امام حسین (ع) مبتنی بر اندیشه امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب طراحی و با اسناد بالادستی مطابقت داده شده است، در تدوین آن علاوه بر منظومه فکری امام و رهبری از دانش و تجربه سه‌هزار ساله بشری برای داشتن دانشگاه‌ها و رصد و آینده‌پژوهی هم برای جهان ۲۰۵۰ بهره بردیم و بر اساس آن الگوی دانشگاهی را ارائه دادیم که در تمدن‌سازی و تمدن نوین اسلامی و برای دو کار واجب در ایجاد تمدن نقش‌آفرینی می‌کند.

وی ادامه داد: هر تمدنی برای تشکیل شدن اول نیازمند انسان‌هایی در تراز تمدنی و دوم نیازمند فکر با نظریه‌پردازی است که به دانش و دانش به شکل فناوری و نوآوری برای حل نظام‌مسائل آن تمدن در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تبدیل شود. این امر در مطالعاتی در بازه ۱۰ ساله در دانشگاه امام حسین (ع) با همت استادان دانشگاه و سایر مسئولان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد.

عقبه دانشی دستاوردهای موشکی در دانشگاه امام حسین (ع)/استاد مرکز ثقل نظام دانشگاهی است

استاد، مرکز ثقل نظام دانشگاهی است

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) توسعه سیستم ارزیابی و نظارت یکپارچه عملکرد دانشگاه را عامل دیگری جهت تحقق این مکتب دانشگاهی برشمرد و گفت: یک الگوی یکپارچه نظر و عمل داریم که تدریجی و افزایشی است؛ یعنی مدل را طراحی می‌کنیم، از میدان عمل بازخورد می‌گیریم، طراحی اولیه بهینه می‌شود و مرتب نواقص را رفع و مولفه‌هایی اضافه می‌کنیم.

حسنی‌آهنگر یادآور شد: در اجرای سیستم یکپارچه برای دانشگاهی که مولفه‌های متعدد دارد، متوجه شدیم استاد مهمترین نقش را دارد و مولفه استاد مرکز ثقل دانشگاه است. به همین دلیل به نظامات استاد بسیار توجه کردیم؛ زیرا اگر استاد را در مدار دانشگاه تمدن‌ساز قرار دهیم می‌توانیم به اهداف مان زودتر برسیم.

اگر استاد در مدار دانشگاه تمدن‌ساز قرار گیرد، متن و محتوا زودتر سامان می‌گیرد، دانشجوها بهتر جذب می‌شوند، فضا و محیط بهتری شکل می‌گیرد ‌و سازماندهی و تعاملات درست می‌شود.

تغییر آیین‌نامه ترفیع و ارتقای استادان

وی تصریح کرد: وقتی روی استاد تمرکز کردیم، متوجه شدیم مهم‌ترین مساله برای استاد ترفیع و ارتقای استاد است. ترفیع که پایه‌های سالانه استاد است و در دانشگاه‌ها به شکل واحد با ارتقای استاد دیده نمی‌شود و جداگانه داده می‌شود، ولی یکپارچه در نظر گرفته‌ایم. ترفیع معیار سالانه رشد استاد برای ارتقاست، همچنین مدل ارتقای استاد را کامل تغییر دادیم و برای همه موادی که در ایین‌نامه ارتقای استاد در آیین‌نامه ارتقای استادان کشور است، هر کدام حق وتو گذاشته‌ایم یعنی به یک میزان اهمیت دارند و اگر استاد نمره لازم را برای یک مورد کسب نکند در بقیه موارد نیز کسب نمی‌کند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در توضیح تغییرات این آیین‌نامه گفت: بر اساس ماده ۳ آیین‌نامه ارتقای استادان به نقش علمی و اجرایی استادان در جامعه اشاره دارد، به عنوان مساله‌یابی و حضور استاد در جامعه و صنعت و محیط نیاز مردم تاکید کردیم. همچنین در ماده ۳ که ماده پژوهش و فناوری است استاد شروع به حل مساله می‌کند.

وی تصریح کرد: کی دیگر از مواد این آیین‌نامه امیدافرینی است. با توجه به کارهایی که دشمن در جنگ نرم انجام می‌دهد، بیشتر برای تغییر ذهنیت و باورهای دانشجویان و مسئولان ونخبه‌ها تلاش می‌کند. اگر استاد دانشگاه توانمند برای حل مساله و مساله‌یابی و شاگردپروری باشد، می‌تواند در پروژه‌های بزرگ کشور خود را صاحب نقش می‌داند و می‌تواند این نقش را در کلاس به شاگردهایش یاد دهد و در برابر جریان‌های یاس‌آفرینی بایستد.

حسنی‌آهنگر گفت: استاد برای دانشجو الگو است و کوچک‌ترین رفتارهای استاد برای دانشجو ملکه ذهنی می‌شود. اگر این امر محقق شود، ما توانسته‌ایم استاد را با سیستمی یکپارچه بسنجیم و در تمدن‌سازی پیش برویم.

عقبه دانشی دستاوردهای موشکی در دانشگاه امام حسین (ع)/استاد مرکز ثقل نظام دانشگاهی است

ماموریت‌های دانشگاه امام حسین (ع)

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در مورد گستردگی دانشکده‌ها و فعالیت‌های این دانشگاه گفت: این دانشگاه ۱۲ دانشکده و پژوهشکده یکپارچه، حدود ۸۵ مرکز علم و فناوری ذیل این دانشکده و پژوهشکده‌ها و نزدیک به ۳۰۰ گروه علمی دارد. همچنین تقریبا ۴۳۱ نفر عضو هیات علمی و حدود چهار هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول تدریس و تحصیل هستند که ۴۰۰ نفر دانشجوی دکتری و بقیه دانشجوی کارشناسی ارشد هستند. دانشجویان دکتری در ۳۱ رشته و دانشجویان ارشد در ۱۰۵ رشته کارشناسی ارشد تحصیل می‌کنند.

همچنین چند رشته جدید در سال‌های اخیر راه اندازی شده است که برای این رشته‌ها دانشجوی کارشناسی ارشد پیوسته جذب می‌شود؛ رشته‌هایی مانند مدیریت و اقتصاد. قرار است رشته‌های کوآنتوم، هوش مصنوعی، میکروالکترونیک نیز از سال جاری به رشته‌های موجود اضافه خواهد شد.

وی در مورد ماموریت‌های دانشگاه از جهت پژوهش و فناوری طی سال جاری تحصیلی نیز گفت: با توجه به تنوع مراکز تحقیقاتی برای تحول در علوم انسانی ماموریت عمده دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های مرتبط با علوم انسانی، تولید محتوای آموزشی برای حوزه‌های علوم انسانی و رسیدن به نرم‌افزارهای حاکمیتی است که بتواند نیازهای نظام های بانکداری، معماری و شهرسازی و بقیه مسائل در اقتصاد، فرهنگ و غیره را رفع کند.

عقبه دانشی دستاوردهای موشکی در دانشگاه امام حسین (ع)/استاد مرکز ثقل نظام دانشگاهی است

دستاوردهای دانشگاه امام حسین (ع) در رزمایش‌ها دیده می‌شود

حسنی‌آهنگر ادامه داد: در حوزه علوم پایه اقدامی تحولی را با وزارت علوم آغاز کردیم و طرح ابوریحان را در سامانه علم‌سنجی آی اس سی (موسسه استنادی پایش و فناوری جهان اسلام) به ثبت رساندیم. این طرح نظام‌مسائل علوم پایه را برای تحول و ارتقا تدوین می‌کند. در علوم پایه دو موضوع مطرح است؛ رسیدن به مرزهای دانش و کشف حقایقی که در جهان وجود دارد ولی هنوز کشف نشده است. این طرح را هم در حوزه علوم پایه در دانشکده علوم پایه شهید فخری‌زاده دنبال می‌کنیم. همچنین در حوزه های فنی و مهندسی فعالیت گسترده‌ای داریم؛ در حوزه هوافضا، موشکی و پهپادی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، سایبری و جنگ الکترونیک و هوش مصنوعی و علوم شناختی فعالیت‌های تحقیقاتی را برنامه‌ریزی و در دست اجرا داریم.

وی در مورد دستاوردهای تحقیقات در این زمینه اظهار داشت: دستاوردهای این فعالیت‌ها را در رزمایش‌های مختلف نیروی دریایی سپاه، نیروی هوافضا و رزمایش‌های دیگری که برگزار می‌شود، می توان دید و مردم مطمئن باشند عقبه فناوری و دانشی این دستاوردها از دانشگاه امام حسین (ع) است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha