۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۱:۰۳
کد خبر: 83196402
T T
۰ نفر
كنترل بيماريهاي دام از دستاوردهاي انقلاب درحوزه دامپزشكي است

زنجان- ايرنا- مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: تاسيس كشتارگاه‌هاي صنعتي و كنترل بيماري‌هاي مشترك بين دام و انسان از مهمترين دستاوردهاي انقلاب اسلامي در حوزه دامپزشكي است.

محمدباقر حاج‌كاظمي روز دوشنبه در حاشيه بازديد از نمايشگاه شكوه چهل سالگي در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه دامپزشكي فقط به معناي درمان يك بيماري در دام نيست، اظهار داشت: اين رشته، نقش موثري در بهداشت عمومي و ارتقاي سلامت جامعه دارد و با فقدان دامپزشكي، بخشي از سلامت جامعه به خطر مي‌افتد.
وي نقش دامپزشكي در تامين بهداشت و سلامت عمومي جامعه را انكارناپذير خواند و افزود: نظارت دامپزشكي در كشتارگاه‌ها، مراكز قطعه‌بندي و بسته‌بندي مواد پروتئيني، شيلات و صنعت دام و طيور كاهش سطح اشغال تخت‌هاي بيمارستاني را در پي دارد.
حاج‌كاظمي گفت: اجراي طرح ساماندهي بهداشتي كشتارگاه‌هاي دام در سازمان دامپزشكي كشور از سال 68 آغاز و به تبع آن در سطح استان‌ها نيز در دستور كار قرار گرفت.
وي با بيان اينكه هدف‌گذاري اين طرح بر مبناي شكل‌گيري كشتارگاه‌هاي صنعتي بود، خاطرنشان كرد: وجود كشتارگاه صنعتي و ذبح شرعي و بهداشتي دام علاوه ‌بر ايجاد زمينه دسترسي به محصول سالم براي مصرف‌كنندگان در داشتن محيط سالم زندگي و عاري از ناپاكي بسيار موثر است.
وي تصريح كرد: يكي از اقدامات چشمگير دامپزشكي استان زنجان پس از پيروزي انقلاب اسلامي، تعطيلي كامل كشتارگاه‌هاي سنتي و راه‌اندازي 2 كشتارگاه صنعتي دام و پنج كشتارگاه صنعتي طيور در سطح استان است.
مديركل دامپزشكي استان زنجان ادامه داد: تا قبل از راه‌اندازي كشتارگاه‌هاي صنعتي دام و طيور، دام‌ها بدون رعايت موازين شرعي و بهداشتي، ذبح شده و گوشت آن‌ها به فروش مي رسيد كه اين شيوه، سلامت مردم را به خطر انداخته و نيز موجب نابساماني فضاي شهري مي‌شد.
حاج‌كاظمي با اشاره به اين كه كشتارگاه‌هاي صنعتي با هدف ارائه گوشت بهداشتي راه‌اندازي شدند، گفت: تمام مراحل كشتار دام و طيور با نظارت ناظران بهداشتي و شرعي انجام شده و تمام اين كشتارگاه‌ها داراي دامپزشك، تكنسين دامپزشكي و ناظران شرعي بوده و تحت نظارت مستقيم اين اداره كل، فعاليت مي‌كنند.
مديركل دامپزشكي استان زنجان گفت: از ديگر دستاوردهاي مهم اين اداره كل پس از پيروزي انقلاب اسلامي، كنترل و پيشگيري از بروز انواع بيماري‌هاي مشترك قابل انتقال از دام به انسان از جمله بروسلوز (تب مالت) است.
وي با اشاره به اين كه بيماري بروسلوز از 2 منظر بهداشت عمومي و اقتصادي داراي اهميت فراواني است، خاطرنشان كرد: بعد از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي و به منظور اجراي بهينه طرح ملي كنترل بيماري بروسلوز، اقدامات مربوط به كنترل اين بيماري در سال 1362 همزمان با كشور در استان زنجان روند موثري به خود گرفت.
حاج‌كاظمي افزود: طي اين مدت، انواع واكسن‌هاي گوسفند، بز، بره، بزغاله، گاو و گوساله در جهت ايمن‌سازي دام‌ها و انواع روش‌هاي تشخيص آزمايشگاهي جهت شناسايي بيماري تب مالت استفاده شده است.
مديركل دامپزشكي استان زنجان تصريح كرد: در سال 1385 با افزايش پرداخت غرامت و به‌كارگيري بخشي از اعتبارات طرح توسعه خدمات دام روستايي و عشايري در جهت خريد خدمات بخش غيردولتي دامپزشكي اين روند تا حدي شتاب گرفت و به تبع افزايش قابل توجه واكسيناسيون دام‌ها عليه بروسلوز طي سال‌هاي 1385 تا 1387 ميزان بروز بيماري تب مالت در استان به پايين‌ترين ميزان خود رسيد.
وي با اشاره به اهم اقدامات انجام‌گرفته در خصوص بيماري بروسلوز گفت: واكسيناسيون فراگير در جمعيت گوسفند، بز، بره، بزغاله، گاو و گوساله در سطح تمام واحدهاي روستايي و صنعتي، خونگيري و آزمايش همه‌ساله در گاوداري‌هاي صنعتي، كشتار دام‌هاي راكتور، انجام طرح‌هاي تحقيقاتي جهت بررسي ميزان شيوع بيماري از جمله اين اقدامات است.
وي افزود: تعيين سويه‌هاي رايج عامل بيماري در استان با تكيه بر مباني علم ميكروب‌شناسي، آمار و اپيدميولوژي، مطالعه لازم بر روي جنين‌هاي سقط‌شده و بررسي آن‌ها از نظر آلودگي به ميكروب بروسلا، عمليات ارزيابي واكسيناسيون و برگزاري دوره‌هاي آموزشي و ترويجي با همكاري ساير دستگاه‌ ها و نهادها نيز از ديگر اقدامات دامپزشكي استان در كنترل و پيشگيري از بيماري بروسلوز در استان زنجان است.
9556/6085