۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۴۹
کد خبر: 83197045
T T
۰ نفر
روسیه ناتو را مسوول مستقیم تخریب پیمان موشكی خواند

مسكو - ایرنا - وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ضمن هشدار به اتحادیه اروپا برای از بین رفتن پیمان موشكی و عواقب وخیم آن برای امنیت اروپا، سازمان پیمان آتلانتیك شمالی (ناتو) را مسوول مستقیم تخریب این پیمان خواند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در این بیانیه كه توسط وزارت خارجه روسیه منتشر شده است، پیروی كامل ناتو از سیاست های آمریكا و استقرار موشك های آمریكا در رومانی و لهستان و ادغام آنها در سیستم دفاع موشكی ناتو شواهدی دال بر مسوولیت مستقیم ناتو در تخریب پیمان موشكی دانسته شده است.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: از بین رفتن پیمان موشكی، عواقب وخیم و سنگینی برای امنیت اروپا خواهد داشت و این بحران شامل حال متحدان آمریكا در اروپا هم خواهد شد كه گویا خیلی از تعلیق پیمان موشكی نگران هستند.
درادامه این بیانیه گفته شده كه «ناتو پیرو كامل خط مشی واشنگتن است، خط مشی كه در جهت نابودی كامل سیستم كنترل تسلیحاتی كه طی سالیان متمادی حاصل شد، پیش می رود.»
مایك پمپئو وزیر خارجه آمریكا جمعه گذشته ضمن اعلام این خبر كه آمریكا پیمان موشكی با روسیه را به حالت تعلیق در می آورد، اعلام كرد اگر روسیه بطور كامل در شش ماه آینده به پیمان منع موشك های هسته ای كوتاه و میان برد بازنگردد، این پیمان فسخ خواهد شد.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه یك روز بعد از این اظهارات وزیران دفاع و خارجه خود را به دفترش فراخواند و ضمن صدور دستور تعلیق پیمان منع گسترش موشك های هسته ای كوتاه و میان برد از طرف روسیه اعلام كرد كه درب مذاكره با شركای آمریكایی در خصوص پیمان موشكی همچنان باز است.
پوتین افزود: متاسفانه ابتكارات روسیه از سوی شركای غربی حمایت نمی شود با این وجود شروط ما به مانند گذشته برقرار و روسیه درهای مذاكره را باز گذاشته است.
پیمان منع موشك های هسته ای میان برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریكا امضا شد.
بر اساس این پیمان، موشك های هسته ای كوتاه برد و میان برد با برد 500 تا 5 هزار و 500 كیلومتر منع شده است.
روسیه چندی پیش در مذاكرات ژنو، آمریكا را به «بدتر كردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم كرد و سرگئی ریابكوف معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز تأكید كرد كه كشورش به این پیمان پایبند بوده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا آبان ماه امسال برای نخستین بار تهدید به خروج از پیمان منع موشك های هسته ای كوتاه و میان برد با روسیه كرد.
گورباچف در واكنش به تهدید ترامپ گفت كه خروج آمریكا از این پیمان، تهدید هولناك علیه صلح است.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بتازگی در مصاحبه ای با بیان اینكه مسابقه تسلیحاتی با آمریكا نفعی برای مسكو ندارد، هشدار داد كه از بین رفتن این پیمان پیامدهای زیادی برای جهان دارد.
اروپام ** 1346 **