به گزارش ایرنا، والدین حتی طاقت فرو رفتن خار در پای جگر گوشه خود را هم ندارند، بروز بیماری های ذهنی و روانی جای خود دارد بر این اساس آرامش كانون خانواده ها بهم می ریزد.
ایجاد مشكلات عاطفی از یك سو برای پدران و مادران و مشكلات یادگیری و فشارهای روحی و روانی وارده به كودك از طرف دیگر، عواملی هستند كه باید كنترل شوند تا خانواده ها بتوانند به خوبی با این مشكل برخورد كنند.
بر این اساس آشنایی والدین با این نوع بیماری ها، نحوه برخورد با كودكان اختلالات یادگیری، چگونگی درمان، ضرورت شناخت تفاوت بین اختلالات ویژه یادگیری با بیش فعالی، خانواده ها را آماده پذیرش و پی گیری درمان فرزندشان می كند.
ناهنجاری های رفتاری و تفاوت در یادگیری این كودكان پدر و مادران را نگران آینده كودك می كند و زندگی خانواده را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد در صورتی كه با آشنایی به موقع با این مشكلات، نحوه برخورد، درمان و كنترل عواقب و پیامدهای این بیماری امكان پذیر شده و به مرور زمان، امكان درمان آن فراهم می شود.
شناخت بیماری های اختلال یادگیری و بیش فعالی كودكان كه 2 مقوله جدا از هم هستند موجب می شود تا علاج آن به موقع آغاز شود در غیر این صورت زمان طلایی درمان از دست می رود در نتیجه دوره درمان و امكان نتیجه گیری آن دشوارتر و طولانی تر خواهد بود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز تبریز با درك ضرورت موضوع برای والدین و با توجه به تاثیر نامطلوب این نوع اختلالات در وضع تحصیلی دانش آموزان، بحران آفرینی در خانواده ها و ایجاد بار روانی بر والدین و جامعه میزگردی را با حضور متخصصان و كارشناسان حوزه كودك و نوجوان، روان شناسی، روان پزشكی و اعصاب برگزار و به چالش ها و نحوه رفتار با این نوع كودكان پرداخته است.
**تفاوت بین توانایی و عملكرد كودك اختلال ویژه یادگیری است**
روان پزشك و پزشك متخصص اعصاب و روان در خصوص اختلالات ویژه یادگیری كودكان در این میزگرد گفت: اگر كودك در حوزه خواندن، نوشتن و ریاضیات مشكل دارد و نسبت به سن، سال و سطح خود نتواند پیشرفت كند دارای اختلال ویژه یادگیری است.
دكتر فرخ بخت شادی اظهار داشت: وقتی كودك با احساس نقص در خوانش متون درسی، نوشتن و درك مسایل ریاضی، فشار از طرف خانواده، معلم و همكلاسی ها روبرو می شود رفته رفته احساس ناتوانی كرده و اعتماد به نفس او افت می كند، سرخورده شده و اضطراب پدید می آید در ادامه این روند ارتباط با سایر كودكان و همكلاسی ها نیز دچار مشكل می شود.
متخصص كودك، نوجوان، رشد و تكامل نیز در این میزگرد گفت: دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مبتلا به این ناتوانی ها بسیار كمتر از آنچه از سن و سطح هوشی آنها انتظارمی رود موفق می شوند، افراد مبتلا به اختلالات یادگیری، در تنظیم اطلاعات، ادراك دیداری و شنیداری، حافظه و توجه نقص دارند.
دكتر مجید رهبری فرزد اظهار داشت: دانش آموزان مبتلا به این ناتوانی ها، بدون كمك های ویژه معمولا ضعیف عمل می كنند، دوستان و اعضای خانواده آنها را ناتوان می دانند و در نتیجه عزت نفس و انگیزه آنها بسیار پایین است.
وی هشدار داد: ترك تحصیل در كودكان مبتلا به اختلالات یادگیری بیشتر است و این افراد در عملكرد شغلی و اجتماعی خود نیز دچار مشكل می شوند.
كارشناس ارشد روان شناسی اجتماعی نیز در این میزگرد گفت: مشكلات یادگیری كودكان اختلالات ناشی از عوامل عصب شناختی است و در واقع تفاوت معنی دار بین توانایی و عملكرد فرد است.
رئوف احمدیان اظهار داشت: این تفاوت نباید از مشكل و كمبودهای عاطفی، نقص معلم، فقر مادی و فرهنگی خانواده، عقب ماندگی كودك، مشكلات و معلولیت های بینایی و شنوایی نشات گرفته باشد در واقع این مشكلات موجب شده تا اطلاعات به خوبی به دانش آموز منتقل نشود.
وی افزود: اختلالات ویژه یادگیری عصب شناختی است یعنی این مشكل در حافظه، دقت، پردازش های شنیداری، مهارت های ادراكی و حركتی خود را نشان می دهد.
احمدیان ادامه داد: بروز این مشكل در زبان شفاهی نیز ممكن است، یعنی در سخن گفتن و فعل ها را درست استفاده یا ادا نكردن كه این موضوع كودك را در ارتباط گیری با دیگر كودكان دچار مشكل می كند یعنی دانش آموز احساسات و هیجانات خود را نمی تواند بیان كند.
وی افزود: كودك كم دقت است البته كم دقتی به تنهایی دلیل بر اختلال یادگیری نیست در كنار آن اختلالات دیداری و شنیداری و اضطراب وجود دارد كه دوست یابی این نوع كودكان را نیز دچار مشكل می كند.
**10 تا 20 درصد كودكان در ایران اختلال یادگیری دارند/ ژنتیك، عوامل محیطی و نقص آموزش علل اختلال ویژه یادگیری است
روان پزشك و پزشك متخصص اعصاب و روان گفت: متوسط جهانی اختلالات یادگیری كودكان در جهان 10 درصد است كه این میزان در ایران از 10 تا 20 درصد متغیر است، شایع ترین انواع آن كه 75 درصد را شامل می شود اختلال در خواندن است.
دكتر بخت شادی در خصوص علت شناسی این بیماری اظهار داشت: اختلال ویژه یادگیری اختلال نوروبیولوژیك (عصبی- زیستی) است یعنی ساختار مغز طوری شكل پیدا می كند كه در انتخاب كلمه، هجی كردن، محاسبه و ریاضی دچار نقص است كه این موضوع بیشتر ارثی بوده كه در واقع عامل اصلی اختلال ویژه یادگیری می باشد.
وی اضافه كرد: خطر ابتلا به اختلال یادگیری بستگان افرادی كه خود در كودكی دچار اختلال یادگیری بودند یعنی خواهران، برادران و فرزندان به صورت ارثی چهار تا هشت برابر بیشتر بوده و آسیب های پیش از تولد از علت های دیگر ایجاد این اختلال در كودكان است.
بخت شادی گفت: اگر مادر در دوران بارداری با سرب، الكل و مواد مخدر مواجه شده باشد كودك دچار اختلالات یادگیری خواهد شد البته تجربه نشان داده مادرانی كه در فصل زمستان باردار شده و در این مدت در معرض ویروس های سرماخوردگی قرار بگیرند فرزندشان دچار اختلال یادگیری خواهد بود.
وی افزود: پایین بودن سطح كیفی آموزش و وضع اقتصادی خانواده ها نیز از عوامل دیگر بروز اختلال یاد شده در كودكان است.
پزشك متخصص رشد و تكامل نیز در این میزگرد در خصوص علل اختلالات یادگیری گفت: اختلالات یادگیری، اختلال عصبی-رشدی با منشأ زیستی است و مبنایی است برای نابهنجاری هایی در سطح شناختی كه با علایم رفتاری این اختلال ارتباط دارند.
دكتر رهبری اظهار داشت: زودرسی یا وزن كم به هنگام تولد و قرارگرفتن پیش از تولد در معرض نیكوتین، خطر اختلال یادگیری خاص را افزایش می دهد.
وی اضافه كرد: عوامل ژنتیكی و فیزیولوژیكی مانند خطر نسبی اختلال یادگیری خاص در خواندن یا ریاضیات به طور قابل ملاحظه ای در خویشاوندان درجه اول مبتلا به این مشكلات یادگیری در مقایسه با كسانی كه دارای این مشكلات نیستند، بالاتر است.
وی ادامه داد: سابقه خانوادگی مشكلات خواندن (خوانش پریشی)، مهارت های سواد والدین، مشكلات سواد یا اختلال یادگیری را در فرزندان پیش بینی می كند كه بیانگر نقش مخلوط عوامل ژنتیكی و محیطی است.
وی با اشاره به علل ابتلا به اختلال یادگیری قبل از تولد، گفت: عدم تناسب نوع خون مادر با جنین، اختلالات در ترشحات داخلی مادر، قرار گرفتن در برابر اشعه و استفاده از دارو در ایجاد این مشكل دخیل است.
دكتر رهبری همچنین با بیان دیگر علل اختلالات ویژه یادگیری هنگام تولد، گفت: كم وزنی هنگام تولد، آسیب وارده بر سر، آمدن جفت پیش از نوزاد و تولد با پا جزو این علل است.
پزشك متخصص رشد و تكامل علل ابتلا به اختلالات یادگیری بعد از تولد را نیز مسمومیت سرب، نارسایی های تغذیهای و محرومیت های محیطی دانست.
كارشناس ارشد روان شناسی و معاون مركز اختلالات یادگیری ویژه دانش آموزی تلاش تبریز نیز در میزگرد ایرنا گفت: در مواردی عوامل محیطی و آموزشی در كنار عوامل ژنتیكی موجب بروز این بیماری می شود.
احمدیان با بیان اینكه بیشترین اختلال یادگیری در خواندن بوده و در پسران چهار برابر دختران بروز می كند، افزود: البته والدین صاحب كودكان دختر به خاطر اینكه در ازدواج دخترشان مشكلی پیش نیاید و برچسبی بر كودكشان وارد نشود از مراجعه به مراكز مربوط به اختلالات یادگیری آموزش و پرورش یا مراكز آزاد اجتناب می كنند.
وی بیان كرد: در برخی از مراكز آموزشی از سه تا 30 درصد كودكان دچار اختلالات یادگیری هستند كه از مشكلات آموزشی در مقاطع ابتدایی به خصوص كلاس اول نشات گرفته است.
احمدیان اظهار داشت: در كلاس اول ابتدایی آموزش ها باید بیشتر بصری باشد و دانش آموزان بتوانند مفاهیم را لمس كنند تا مشكل ویژه یادگیری در كودكان ایجاد نشود، البته عامل وراثتی نقش جداگانه و مستقلی دارد.
**سنین اول تا سوم ابتدایی زمان طلایی برای شناسایی و درمان اختلالات یادگیری كودكان است**
روان پزشك و متخصص اعصاب و روان نیز گفت: معلم یا والدین پس از گذشت چند ماه از سال تحصیلی متوجه عقب ماندگی تحصیلی یا عدم پیشرفت تحصیلی دانش آموز می شوند در این صورت باید به مراكز مشاوره آموزش و پرورش، مراكز یادگیری یا پزشكان متخصص مراجعه كنند.
دكتر بخت شادی اظهار داشت: والدین به علت مشاهده برخی علایم اضطراب مثل شكم درد، حالت تهوع، گریه، خارج نشدن كودك از خانه و بی حوصلگی به پزشك متخصص مراجعه می كنند كه در واقع تمام این مشكلات در نتیجه اختلالات یادگیری است.
وی اضافه كرد: «هم بودی» اختلالات یادگیری با بیش فعالی 25 درصد مراجعات به پزشكان متخصص در این حوزه را تشكیل می دهد و از طرف دیگر 15 تا 30 درصد كودكان بیش فعال دارای اختلال یادگیری هم هستند.
بخت شادی تاكید كرد: زمان طلایی برای درمان اختلالات یادگیری كودكان و دانش آموزان اول تا سوم ابتدایی است در غیر این صورت درمان سخت و طولانی خواهد بود.
وی گفت: زمان تشخیص، شدت اختلال، هم بودی اختلالات یادگیری با بیش فعالی یا دیرآموزی یا هر 2، سطح فرهنگی خانواده ها همگی در درمان و طول زمان درمان موثر هستند كه در صورت اقدام دیرهنگام ممكن است كودك تا پایان عمر دچار مشكلات عدیده یادگیری شود و در واقع
نوع بیماری و شدت آن طول مدت درمان را تعیین می كند.
روان پزشك و متخصص اعصاب و روان گفت: اگر مثلث كودك، معلم و والدین در تشخیص، ارجاع و درمان خوب عمل كنند دست مشاور در درمان باز بوده، می تواند اقدامات درمانی مناسبی انجام دهند.
بخت شادی با اشاره به اینكه برخی معلمان و والدین فكر می كنند دارو درمانی اعتیاد به دنبال دارد، ادامه داد: لج بازی یا بی اطلاعی هر كدام از اعضای مثلث یاد شده موجب كندی یا عدم درمان كودك دارای اختلال ویژه یادگیری می شود.
پزشك متخصص كودك، نوجوان، رشد و تكامل نیز در این میزگرد در خصوص درمان اختلالات یادگیری گفت: اختلال یادگیری اختلالی دایمی است ولی با تشخیص و مداخله به موقع میتوانیم مهارتهای كودك را به سطح بهینهای برسانیم كه مثل سایر افراد، زندگی طبیعی داشته باشد.
دكتر رهبری اضافه كرد: اكنون میتوانیم كودكان در معرض خطر ابتلا به یادگیری را در دوران پیش از دبستان شناسایی كنیم بنابراین در این صورت شاید بتوان گفت كه میتوان این اختلال رابه طور كامل درمان كرد.
وی گفت: با افزایش سن كودكان شدت اختلال یادگیری در آنها كاهش پیدا میكند و معمولاً این اختلال در پسرها نسبت به دختران بیشتر مشاهده میشود.
دكتر رهبری بیان كرد: خانواده كودكان دچار اختلال یادگیری باید برای بهبودی به درمانگرانی مراجعه كنند كه علاوه بر داشتن تحصیلات دانشگاهی دورههای تخصصی ویژه در زمینه اختلال یادگیری رانیز گذرانده باشند.
كارشناس ارشد روان شناسی و معاون مركز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز گفت: در صورت بروز و مشاهده مشكل یادگیری در كودكان باید در اولین مرحله به روان پزشك مراجعه شود و معلمان نیز دانش آموز را به مركز مشاوره ارجاع دهند.
احمدیان همچنین گفت: بین كودكان دیرآموز، اختلال یادگیری و بیش فعال تفاوت وجود دارد و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا درمان با موفقیت همراه باشد.
وی همچنین تاكید كرد: پذیرش مشكل یادگیری و داشتن روحیه مناسب خانواده ها مهمترین و موثرترین عامل در درمان و پیشرفت روند درمانی آن است تا اختلالات یادگیری كودك رفع شود.
وی ادامه داد: به طور معمول این كودكان دارای مشكلات حركتی، نداشتن حركت موزون در راه رفتن و مشكل پردازش دیداری هستند و برای شناسایی این نوع كودكان انجام تست های اختصاصی توسط پزشكان یا مركز اختلال ویژه یادگیری آموزش و پرورش لازم است.
احمدیان افزود: ژنتیك، عوامل محیطی و نحوه آموزش آموزگار یا تلفیق این موارد از عوامل اختلال ویژه یادگیری و بیش فعالی می تواند باشد.
**«هم بودی» اختلالات یادگیری روند درمان را تا 6 سال افزایش می دهد**
روان پزشك و متخصص اعصاب و روان گفت: بیش فعالی، اختلالات ارتباطی، اختلالات زبان، اختلال افسردگی، اضطراب، اختلال سلوك، اختلال هماهنگی حركتی، اشكال در روابط با همسالان كه در «هم بود» با اختلال یادگیری قابل بروز است.
دكتر بخت شادی اظهار داشت: باید از درمان هیچ كدام از اختلال های یاد شده غفلت نكرد بلكه مواردی وجود داشته كه خانواده ها نه فقط از پیشرفت درمان و دارو درمانی راضی نبودند بلكه كودك پسرفت یادگیری نیز داشته است چون باید انواع اختلالات ممكن همزمان درمان شوند تا موجب تشدید یكدیگر نشوند.
وی افزود: در زمانی كه كودك دارای اختلال حركتی باشد و تنها به درمان اختلال یادگیری و دارو درمانی توجه شود پاسخ مناسبی از درمان دریافت نمی شود چون عزت نفس و اعتماد به نفس دچار آسیب می شود بنابراین باید درمان اختلال حركتی هم باید همزمان با اختلال یادگیری انجام شود.
دكتر بخت شادی همچنین با اشاره به راهكارهای تشخیصی پس از ارجاع معلم یا خانواده به پزشك، گفت: ابتدا باید تشخیص افتراقی و سپس تشخیص دقیق انجام شود اولین راهكار برای تشخیص، معاینه و مصاحبه بالینی مفصل با كودك است.
متخصص كودك، نوجوان و رشد و تكامل نیز در مورد تشریح وضع، انواع و درمان اختلالات ویژه یادگیری دانش آموزان گفت: اختلالات یادگیری انواع مختلفی دارد با وجود كمك دیگران و مداخلات گوناگون، شخص در یادگیری مهارت های تحصیلی و استفاده از آنها مشكل دارد، این مشكل خود را با حالات مختلف نشان می دهد.
دكتر رهبری گفت: در حالتی كه شخص كلمات را غلط یا آهسته و به دشواری می خواند، به طور مثال كلمات جداگانه را با صدای بلند و غلط به آهستگی و با تردید می خواند یا خواندن كلمات با صدای بلند برایش مشكل است.
وی ادامه داد: شخص در درك معنی آنچه خوانده مشكل دارد به طور مثال ممكن است متن را درست بخواند اما توالی رویدادها، روابط ، استنباط ها یا معانی عمیق تر آنچه را خوانده درك نكند.
دكتر رهبری گفت: شخص در هجی كردن كلمات مشكل دارد به طور مثال ممكن است خودش حروف صدادار یا حروف بی صدا به متن اضافه كند، حذف كند یا جا بیندازد یا یك حرف را به جای حرف دیگر به كار ببرد.
وی اضافه كرد: شخص در نوشتن مشكل دارد مثلا در داخل جملات تعداد زیادی اشتباه گرامری یا علامت گذاری مرتكب می شود، شخص در تسلط یافتن بر قواعد اعداد و ارقام، اطلاعات رقمی یا محاسبه مشكل دارد از بزرگی اعداد و روابط آنها با هم درك ضعیفی دارد، اعداد یك رقمی را با انگشتان می شمارد و نمی تواند مثل همكلاسی های خود قواعد ارقام و اعداد را به یاد بیاورد وسط محاسبه سردرگم می شود و ممكن است روش محاسبه را عوض كند.
دكتر رهبری گفت: برخی كودكان در استدلال ریاضی مشكل دارد در استفاده از مفاهیم، قواعد یا فرمول های ریاضی برای رفع مسایل ریاضی به شدت مشكل دارد و توانایی های تحصیلی شخص در یك یا چند درس به طور چشمگیری كمتر از سن تقویمی او هستند و در عملكرد تحصیلی و شغلی یا در فعالیت های زندگی روزمره اختلال شدید بوجود می آورند، این موضوع را نمرات فرد در آزمون های پیشرفت تحصیلی و سنجش های بالینی جامع نشان می دهند.
وی ادامه داد: مشكلات یادگیری شخص در سال های مدرسه شروع می شود اما ممكن است تا زمانی كه مهارت های تحصیلی از توانایی های فرد سبقت نگرفته اندخودشان را نشان ندهند، مثلا زمانی كه فرد مجبورمی شود متونی دشوار و طولانی را در یك محدوده زمانی خاص بخواند یا بار درسی بسیار زیاد باشد البته علایم یاد شده اختلالات یادگیری در صورت وجود باید كه به مدت حداقل ۶ ماه حضور داشته باشند.
دكتر رهبری یادآور شد: كودك دارای مشكل ویژه یادگیری كه توضیح داده شد اگر مشكلات دیگری نداشته باشد با مراجعه به مشاوران و مراكز یادگیری قابل درمان است و نیاز به دارو ندارد.
كارشناس ارشد روان شناسی و معاون مركز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز نیز در این خصوص گفت: پس از شرح حال و مصاحبه با كودك، مشاهده حركات و فعالیت های كودك و مهارت های اداركی و حركتی وی نشان می دهد كودك بیش فعال یا دارای اختلال یادگیری یا دیرآموز است یا هم بودی دارد یا رفتار یك كودك عادی را دارد.
احمدیان ادامه داد: ارزیابی رسمی و تخصصی انجام می شود و به كمك تست «وكسلر» بیش فعالی و IQ (آی.كیو) كودك سنجش می شود ضریب هوشی زیر 70 تا 85 كودك نشان از دیرآموز بودن دانش آموز است و نیاز به تمرین و تكرار برای جبران كمبودش وجود دارد.
وی افزود: اختلال یادگیری در تمام طیف كودكان از تیزهوش گرفته تا عقب مانده می تواند وجود داشته باشد اما كودك دیرآموز موضوع افتراقی و مراحل درمان جداگانه ای دارد كه كودك به صورت جداگانه می تواند گرفتار هر 2 موضوع نیز باشد حتی بیش فعال نیز ممكن است باشد.
كارشناس ارشد روان شناسی و معاون مركز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز گفت: بیش فعالی هم انواع كم دقتی، پرجنب و جوشی و تكانشگری است كه آزمون های رسمی(تست) این موضوع ها را مشخص می كند.
احمدیان ادامه داد: پس بر این اساس كودكانی كه به صورت تلفیقی دچار این مشكلات هستند علاوه بر اینكه باید در مراكز ویژه یادگیری آموزش های خاص را بگذرانند، دارو درمانی توسط پزشك های متخصص و مشاوره های روان پزشكی نیز باید انجام شود و خانواده ها و معلمان در خصوص این كودكان باید بیشتر حوصله كنند چون پیشرفت درمان میلی متری خواهد بود.
**كودكان دیرآموز نیاز به دارو درمانی ندارند**
روان پزشك و متخصص اعصاب و روان نیز در این میزگرد گفت: روند درمانی پس از مشاوره و ارجاع مدرسه یا مركز اختلالات ویژه یادگیری یا والدین آغاز می شود اگر تشخیص مراكز اختلال و روان پزشكان خوب و درست باشد روند درمانی سریع تر بوده و موجب امیدواری والدین نیز می شود.
دكتر بخت شادی اظهار داشت: كودكانی كه دیرآموز بوده یا به تنهایی دارای مشكل اختلال یادگیری هستند دارو درمانی نیاز نیست و برنامه جامع آموزشی برای آنان كافی است.
وی تاكید كرد: در مورد كودكان و دانش آموزانی كه اختلالات یادگیری و بیش فعالی را به صورت همزمان دارند دارو درمانی واجب است تا برنامه های آموزشی مراكز یادگیری موثر واقع شود.
روان پزشك و متخصص اعصاب و روان همچنین در خصوص سایر روش های درمانی ادامه داد: «نوروفیدبك» و «لورتا» روش های تجاری و درمانی طولانی مدت هستند كه در بهترین حالت از 30 تا 50 درصد روی تمركز و بیش فعالی كودكانی كه مغزشان دارای امواج «بتا» هستند تاثیر می گذارد.( مغز دارای امواج آلفا، بتا، تتا و دلتا می باشد)
دكتر بخت شادی اظهار داشت: قبل از اغاز این روش درمانی نقشه مغزی اخذ می شود و كودكانی كه مغزشان امواج بتا دارند ممكن است تحت تاثیر این درمان قرار گیرد اما احتمال بازگشت به حالت اولیه پس از قطع این شیوه درمانی وجود دارد.
وی افزود: برخی درمان ها ممكن است از یك تا 6 سال نسبت به نوع اختلالات یادگیری، بیش فعالی و دیرآموزی كودك طول بكشد و انتظار درمان سریع نباید وجود داشته باشد بر این اساس ضرورت دارد والدین همراه با روند درمان باشند.
وی گفت: 70 درصد كودكانی كه دارای اختلال یادگیری هستند بین یك تا سه سال درمان می شوند 25 درصد از این كودكان احتمال دارد دوره درمان طولانی داشته و حتی تا دبیرستان و دانشگاه نیز ادامه داشته باشد.
دكتر بخت شادی با بیان اینكه پنج تا 8 درصد كودكان مدرسه بیش فعالی دارند و هشت هزار كودك در تبریز دارای اختلال یادگیری هستند، اظهار داشت: اولین انتخاب دارویی برای درمان كودكان بیش فعالی «رتالین» است.
وی افزود: فقط معاینه این كودكان و برخی داروها زیر پوشش بیمه قرار دارد بقیه اقدامات درمانی مثل هزینه های مشاوره، مراكز ویژه یادگیری، نقشه مغزی، نوارهای مغزی تخصصی، تست های تخصصی و نوروفیدبك و غیره با هزینه آزاد حساب می شود كه هزینه بالایی است.
وی یادآور شد: درمان كودكان اختلال ویژه یادگیری و بیش فعال در واقع نوعی كار تیمی است كه از معلم آغاز می شود و ارتباط مستمر خانواده با معلم و خانواده با پزشك معالج را می طلبد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش نیز باید در معرفی مراكز ویژه یادگیری برای برطرف كردن مشكلات یادگیری برخی دانش آموزان از طریق رسانه ها همت كند و نسبت به افزایش تعداد این مراكز، تقویت تجهیزات آنها و همكاری بیشتر با روان پزشكان تلاش كند.
دكتر بخت شادی گفت: دوره درمان مشكلات یادگیری كودكان ممكن است طولانی باشد بر این اساس باید پی گیر بوده و عجله نكنند.
وی با بیان دیگر نكات توصیه ای ادامه داد: كودك خود را با كودكان دیگر مقایسه نكنند، والدین برای درمان به مراكز ویژه یادگیری مراجعات مكرر داشته باشند، برای تفریح و بازآفرینی وقت كافی بگذارید، درمان اضطراب و مشكلات رفتاری خود والدین هستند، مشاوره با روان شناسان و روان پزشكان فراموش نشود، سن كودك و تداوم درمان در نتیجه گیری مهم است، درمان پیچیده تر و طولانی و درمان تركیبی است.
وی با اشاره به اقدامات حمایتی در خصوص این كودكان، گفت: راهكارهای افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس توسط اولیای مدرسه و خانواده مورد توجه باشد و انجام برخی كارهای كودك را برچسب و سركوفت خنگی و بی عرضگی نزنند.
پزشك متخصص كودك، نوجوان، رشد و تكامل نیز با اشاره به پیامد های اختلالات یادگیری كودكان گفت: پیشرفت تحصیلی این كودكان كمتر است، میزان ترك تحصیل این كودكان به طور معمول در دوره دبیرستان بیشتر از دیگر دانش آموزان بوده و كمتر تا دوران دانشگاه ادامه تحصیل می دهند.
دكتر رهبری اظهار داشت: سطوح بالای ناراحتی روان شناختی نیز در كودكان دارای اختلال ویژه یادگیری و بیش فعال بیشتر است و در بزرگسالی نیز میزان بالاتر بیكاری و اخراج از كار این افراد بیشتر از دیگران است.
وی ادامه داد: بر این اساس در طول زندگی خود درآمد پایین تری دارند و نشانه های افسردگی در آنان خود را نشان می دهد.
كارشناس ارشد روان شناسی و معاون مركز اختلالات یادگیری آموزش و پرورش تلاش تبریز نیز گفت: البته با شناسایی و درمان به موقع بسیاری از پیامد و عواقب مورد تصور به حداقل می رسد بر این اساس درمان نباید تك بعدی باشد.
احمدیان گفت: مدیریت رفتار و رفتار درمانی از جمله دیگر مواردی است كه در كنار درمان های یاد شده می تواند شیوه های دیگر درمان محسوب شود.
تهیه و تنظیم: پیمان پاكزاد
3093/518
در میزگرد ایرنا مطرح شد/
«زمان طلایی» درمان اختلالات یادگیری در كودكان را از دست ندهیم
۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۴۷
کد خبر:
83197756
تبریز- ایرنا- اختلالات ویژه یادگیری و بیش فعالی كودكان از مشكلاتی است كه آرامش برخی از خانواده های درگیر این موضوع را برهم زده و تاثیرات روحی و روانی نامطلوبی بر والدین و كودك برجا می گذارد.