۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۲:۰۲
کد خبر: 83198167
T T
۰ نفر
تولید پروتزهای پزشكی در شیراز دستاورد چهل سالگی انقلاب

شیراز - ایرنا - استفاده از پروتز و اندام های مصنوعی با گسترش و توسعه علوم پزشكی هر روز متداول می شود ، شركت های دانش بنیان در شیراز نیز با ابتكار و ساخت پروتزهای خاص مبتنی بر فناوری به دستاوردهای علمی در سالهای اخیر دست یافته اند.

یكی از دستاوردهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و توسعه علم كه در نمایشگاه دستاوردهای سلامت به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب در شیراز رونمایی و معرفی شده است ، دستیابی به دانش مدل سازی، طراحی و تولید پروتزهای خاص در یك شركت دانش بنیان به عنوان یكی از ثمره های حوزه سلامت فارس طی چهل سال گذشته است.
رئیس مركز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشكی شیراز با بیان حمایت هایی كه مركز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه از ایده های نوین و تلاش پژوهشگران و اندیشمندان حوزه علوم پزشكی داشته، دستاوردهای اخیر شركت دانش بنیان تولید كننده پروتزهای خاص را نمودی از ثمربخشی این حمایت ها برشمرد.
سید جلیل معصومی سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام كرد: بعد از یك دهه تحقیقات متمركز بر روی طراحی و ساخت انواع پروتزهای خاص در شیراز با هدف به كارگیری تكنولوژی های پیشرفته در اعمال جراحی، سعی در بهینه سازی ساخت پروتزهای پیچیده شده است.
وی ادامه داد: از جمله مهم ترین ماموریت های شركت های دانش بنیان می توان به ساخت قطعات پیچیده مهندسی و پزشكی، طراحی و ساخت پروتزهای پزشكی، ساخت آناتومی های پزشكی، مدل كردن بافت سخت برای انجام بررسی های حین و قبل از عمل جراحی اشاره كرد.
معصومی ادامه داد: تولید پروتز های خاص در شركت های دانش بنیان با ایده محوری مدل سازی سریع و طراحی نرم افزاری و ساخت با استفاده از فناوری های نوین در مركز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشكی شیراز مورد پذیرش قرار گرفته است و در سال 94 موفق به دریافت مجوز دانش بنیان شد.
رئیس مركز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: در تهیه محصولات طی یك فرایند خاص نرم افزاری بخش های معیوب بیمار به مدل های سه بعدی پردازش می شود و سپس مدل های واقعی با استفاده از تكنیك های نوین روز، به كمك دستگاه های نمونه سازی سریع ساخته می شود.
وی از جمله محصولات شركت های دانش بنیان در پروتزهای ساخته شده از تیتانیوم را محصولاتی برای جایگذاری قطعه ساخته شده در بافت آسیب دیده نام برد و افزود: این تكنولوژی برای بیمارانی به كار گرفته می شود كه در اثر حوادث یا عفونت استخوانی، بافت استخوانی خود را از دست داده باشند.
معصومی گفت : دقت ساخت این پروتزها و ظاهر ظریف آنها منطبق بر فیزیك و آناتومی بافت آسیب دیده بیماران است ، این پروتزها نظر بسیاری از پزشكان حوزه مغز و اعصاب، ارتوپدی و جراحان دهان، فك و صورت را به خود جلب كرده است.
به گفته رئیس مركز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشكی شیراز، تا پیش از این، بیماران بایستی مدت ها منتظر می ماندند تا پروتز موردنیاز آنها به صورت سفارشی از خارج كشور ارسال شود اما در حال حاضر این محصولات پروتزی در تولید انبوه، به صورت ماهیانه به درمان 80 بیمار كمك می كند و این شركت وابستگی ما به كشورهای خارجی را كاهش داده و از مدت زمان انتظار بیماران نیز بسیار كاسته شده است.
این مقام دانشگاه علوم پزشكی شیراز گفت: فناوری ساخت پروتزهای بافت نرم و همچنین بومی سازی تولید ماده اولیه پروتز های انسانی و سلول های زنده، كه تا كنون در اختیار كشورهای اتریش، آلمان و ژاپن بوده با همكاری مركز رشد مهندسی بافت و سلول های بنیادی دانشگاه، به عنوان ماموریت بعدی این شركت تعریف شده است.
6113 /1876