۱۶ بهمن ۱۳۹۷، ۱۴:۴۹
کد خبر: 83198540
T T
۰ نفر
عراقي ها خواستار خروج نيروهاي آمريكا از عراق هستند

تهران- ايرنا- تحليلگران معتقدند سياست ترامپ براي ادامه حضور نيروهاي آمريكا در عراق به بهانه نظارت بر ايران، به دليل ارتباط تنگاتنگ تهران و بغداد و همراه نشدن بسياري از مردم و جريان هاي سياسي عراق با ترامپ، شكست و سرخوردگي ديگري را براي واشنگتن رقم خواهد زد.

به گزارش گروه تحليل، تفسير و پژوهش هاي خبري ايرنا، در شرايطي كه مردم عراق و جريان هاي سياسي عراق تلاش مي كنند از طريق قانوني و يا از طريق ابزارهاي ديگر نيروهاي آمريكايي را از اين كشور خارج سازند «دونالد ترامپ» رئيس جمهوري آمريكا روز يكشنبه 14 بهمن ماه در مصاحبه با شبكه آمريكايي «سي بي اس نيوز»گفت قصد ندارد نيرو‌هاي نظامي آمريكا را از عراق خارج كند و نيرو‌هاي نظامي آمريكا در عراق خواهند ماند تا ايران را زير نظر داشته باشند.
اين اظهارات ترامپ در حالي است كه روز شنبه گذشته كميته امنيت و دفاع پارلمان عراق تاكيد كرد كه پارلمان پس از پايان تعطيلات قانوني خود به پيش‌نويس اخراج نيرو‌هاي امريكا و برخورد با آن‌ها به عنوان اشغالگر راي خواهد داد.
در اين خصوص تارنماي خبرگزاري «المعلومة» عراق به نقل از «بدر الزيادي» عضو كميته امنيت و دفاع پارلمان عراق نوشت: همه تحركات نيرو‌هاي امريكايي در نينوا، الانبار، صلاح‌الدين و بغداد، زير نظر سرويس اطلاعات نظامي فرماندهي عمليات مشترك است. اين نماينده عراقي افزود كميته امنيت و دفاع پارلمان همه اطلاعات مربوط به تحركات آمريكا را در اختيار دارد و آن را پس از پايان تعطيلات در پارلمان مطرح خواهد كرد. پيش‌نويس اخراج نيرو‌هاي خارجي و در رآس آن‌ نيرو‌هاي آمريكايي تكميل شده است و اكنون تعدادي اصلاحات در مورد توافقنامه استراتژيك ميان بغداد و واشنگتن در حال انجام است و راي‌گيري درباره اخراج نيرو‌هاي خارجي يكي از اولويت‌هاي دور كاري دوم پارلمان است.
تارنماي شبكه خبري «عربي اليوم» سوريه هم در اين زمينه نوشت: پس از تشكيل پارلمان جديد عراق يكي از درخواست هاي نمايندگان اين كشور تصويب قانوني براي خروج نيروهاي آمريكايي از عراق بود و هنوز هم اين درخواست يكي از اولويت هاي آنان است. حتي اگر ادعاهاي آمريكا مبني بر حضور نيروها براي مبارزه با داعش پذيرفته شود باز هم اين واقعيت وجود دارد كه ترامپ تمايلي براي ترك عراق و كاهش نيروهاي اين كشور در عراق ندارد. اين در شرايطي است كه يكي از اصلي ترين شعارهاي انتخاباتي او خروج نيروهاي آمريكا از عراق و سوريه بود. با توجه به اين مسائل دور از ذهن نيست كه اين روزها مطرح شدن اخباري درباره حضور نيروهاي آمريكا در عراق تلاشي از سوي آمريكايي ها است تا افكار عمومي عراق را درباره حضور نيروهاي خود در اين كشور را بسنجند. به ويژه اين در شرايطي است كميته امنيت ملي پارلمان عراق از «عادل عبدالمهدي» نخست وزير عراق درباره تعداد نيروهاي نظامي آمريكا در عراق و پايان حضور آنان توضيح خواسته است. زيرا اين موضوعي است كه مردم عراق به آن توجه زيادي مي دهند و خواستار پايان دادن به حضور نظامي آمريكايي در كشور خود هستند.
روزنامه «العربي الجديد» چاپ لندن نيز نوشت: «جعفر الحسيني» سخنگوي گردان هاي حزب الله عراق گفت ماموريت جديد نيروهاي آمريكا در عراق طبق اظهارات ترامپ مشخص است و گروه هاي مقاومت عراق مدت ها است كه از مقاصد خصمانه آمريكا آگاهي دارند. اگر آمريكا بخواهد از طريق سرزمين هاي عراق، سوريه يا ايران را هدف قرار دهند دست آنان را قطع خواهيم كرد. گروه هاي مقاومت براي تصميم گيري پارلمان درباره خروج نيروهاي آمريكا زياد منتظر نخواهد ماند و نيروهاي آمريكا هدف نيروهاي مقاومت قرار خواهند گرفت و اين نيروهاي درباره حضور نيروهاي آمريكايي در عراق تصميم خواهند گرفت. گروه هاي مقاومت داراي توجيه ها، گزينه ها، قدرت و ابزارهاي لازم براي مقابله با نيروهاي آمريكا هستند و اكثر جريان هاي سياسي عراق هم خواستار خروج نيروهاي آمريكا از عراق هستند و تنها تعداد اندكي از افراد كه به دنبال منافع سياسي شخصي خود هستند به آمريكايي ها روي خوش نشان مي دهند.
به نوشته روزنامه «القدس العربي» چاپ لندن، «رضوان العنزي» معاون فرمانده عمليات نيروهاي داوطلب مردمي عراق، اظهارات ترامپ درباره ادامه حضور نيروهاي آمريكا در عراق را جنجال آفريني هدفمند به شمار آورد و گفت آمريكايي ها با اين اظهارات خود تلاش مي كنند با تبليغات رسانه اي بر شكست هاي خود در سوريه سرپوش نهند.
تارنماي مركز پژوهش هاي «الهدف» عراق هم نوشت: روابط عراق و ايران نشان مي دهد كه اين دو كشور پس از سرنگوني نظام صدام، فصل تازه اي از روابط را گشوده اند. آنها داراي اشتراك هاي فرهنگي، تمدني و ديني هستند. همچنين مسائلي مانند دخالت هاي آمريكا در امور داخلي عراق و اوضاع بحراني عراق در اين روابط تاثير گذار بوده است. اين دو كشور تلاش كرده اند موانعي را كه در برابر همگرايي اقتصادي و همكاري اين دو كشور تاثير گذار است، ناديده بگيرند. با وجود اينكه عراق طي سال هاي گذشته در نيتجه حمله نظامي آمريكا شاهد بي ثباتي بوده است و گروه هاي تروريستي با حمايت آمريكا بخش هايي از اين كشور را به كنترل خود در آوردند و آمريكا از كمك به دولت عراق سرباز زد، باز هم جمهوري اسلامي در مبارزه با گروه هاي تروريستي به كمك عراق شتافت. در ارتباط با تحريم هاي ضد ايراني آمريكا نيز تهران به دليل داشتن روابط با عراق مي تواند با اين تحريم ها مقابله كند و مقام هاي عراق هم به طور رسمي مخالفت خود را با تحريم هاي آمريكا اعلام كرده اند. دو كشور ايران و عراق فرصت هاي مشترك بسياري براي سرمايه گذاري دارند و عراق به دليل داشتن ارتباط تنگاتنگ اقتصادي با ايران نمي تواند از اين همسايه خود چشم پوشي كند.
روزنامه «الخليج» امارات هم با اشاره به سفر چندي پيش ترامپ به عراق كه به طور مخفيانه صورت گرفت، نوشت: سفر شبانه ترامپ به عراق در 26 سپتامبر و رسانه اي نشدن اين سفر و ديدار نكردن او با هيچ يك از مقام هاي عراق نشان داد كه مشكلي در روابط آمريكا و عراق وجود دارد. پس از ترامپ، «پمپئو» وزير امور خارجه آمريكا هم به عراق سفر كرد. او هم تمايل داشت كه سفر او به عراق رسانه اي نشود. ترامپ در سفر خود از هزينه هاي بالاي آمريكا در جنگ عراق سخن به ميان آورد و سياست حضور نظامي آمريكا در خارج را مورد انتقاد قرار داد. اين در حالي است پمپئو در سفر خود به عراق و ديگر كشورهاي منطقه از طرح ائتلاف جديد خاورميانه اي سخن به ميان آورد. اظهارات وي با اظهارات ترامپ در سفرش به عراق در تناقض كامل بود. او در سفر خود به عراق با نخست وزير، رئيس جمهوري و رئيس پارلمان و وزير امور خارجه اين كشور ديدار كرد و براي جدايي ارتباط عراق و ايران تلاش كرد.
به مفهوم ديگر پمپئو خواسته است آنچه را كه آمريكا در سوريه نتوانسته است به آن دست يابد در عراق به آن دست يابد و به ائتلاف عراق با ايران پايان دهد. تهران اين موضوع را درك كرد. «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي يك روز پس از آن كه پمپئو عراق را ترك كرد به اين عراق وارد شد و در آغاز سفر خود گفت كه نيازي به اين نداريم كه به طور مخفيانه به عراق سفر كنيم. ظريف در اين سفر با اشاره به ارتباط تنگناتنگ تهران و بغداد با مقامات عراق و رهبران جريان هاي سياسي اين كشور ديدار كرد. او در اين سفر 2 بار با آيت الله سيد «علي سيستاني» ديدار كرد. اين ديدارها پيام هاي آشكاري براي آمريكايي بود كه محتوايش آن است كه ايراني ها در عراق حضور خواهند داشت و آمريكايي ها بايد اين كشور را ترك كنند.
تارنماي «كتابات» عراق هم با اشاره به تند شدن لحن كاخ سفيد عليه ايران و تلاش هاي براي ائتلاف سازي در اين زمينه نوشت: اظهارات ترامپ و اطرافيان او نمايشي بيش نيست. ايران براي تقويت حضور خود در سوريه و عراق از طريق نظامي و مستشاران نظامي و برقراري روابط اقتصادي با اين 2 كشور تلاش كرده و خود را براي مرحله جديدي از روابط سياسي آماده كرده است. جايگاه ايران محكمتر از آمريكا است. ايران در اين 2 كشور داراي قدرت نفوذ بالايي است و اين موضوع سبب شده است كه در گفت و گوهايي كه ميان طرف هاي درگير رخ مي دهد، دست برتر را داشته باشد. نقش آمريكا در منطقه به دليل شكست سنگين دولت ترامپ در مديريت پرونده هاي منطقه و شكست سنگين آن در سوريه و ناتواني آن براي مقابله با حضور قدرتمندانه روسيه در منطقه،كم رنگ شده است. عقب نشيني ترامپ از بسياري از توافقنامه هاي بين المللي به ويژه توافق هسته اي و ناديده گرفتن بسياري از قطعنامه ها و قوانين بين الملل و مشكلات داخلي دولت آمريكا سبب شكست دولت ترامپ شده است.
پژوهش**9278**1552