۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83201228
T T
۰ نفر

حجم آب سدهای اردبیل 12 درصد كاهش یافت

۱۸ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۴۰
کد خبر: 83201228
حجم آب سدهای اردبیل 12 درصد كاهش یافت

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل آب منطقه ‌ای اردبیل گفت: امسال حجم آب سدهای استان 12 درصد كاهش یافته و این امر مصرف بهینه از منابع آب را ضروری كرده است.

اصغر سلیمان زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ذخیره آب سدهای استان اردبیل نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 113 میلیون متر مكعب كاسته شده طوری كه روان آبها در سد یامچی 25 درصد ، سد سبلان 59 درصد ، سد قوری چای 82 درصد و سد سقزچی 56 درصد كاهش نشان می دهد.
وی با بیان اینكه جبران كسری سدها در كوتاه مدت امكان پذیر نیست، اظهار داشت: دلیل اصلی كسری مخازن سدها برداشت بیش از حد و در برخی مواقع 80 درصد بیشتر از ظرفیت برداشت با هدف تامین مصارف آب آشامیدنی است.
سلیمان زاده گفت: لازم است 20 درصد از منابع موجود آب هر منطقه مصرف و بقیه برای استفاده نسل های آینده و حفاظت محیط زیست نگهداری شود.
وی با بیان اینكه میزان بارش ها در استان 10 درصد كاهش دارد، افزود: با استفاده بهینه از آب و مهار آب های مرزی می توان تا حدودی كاهش آب را جبران كرد.
سلیمان زاده با اشاره به كسری شدید منابع آب زیرزمینی در منطقه گفت: ذخایر آب پنج سال آینده دشت اردبیل مصرف شده و این رقم به این معنی است كه اگر هم ‌اكنون به مدت پنج سال آب مصرف نكنیم، منابع آبی به وضعیت اولیه می ‌رسد.
او با بیان اینكه در دشت اردبیل با 632 میلیون متر مكعب كسری منابع زیرزمینی آب مواجه هستیم، افزود: این وضعیت دشت اردبیل را در آستانه فرونشست قرار داده و این دشت یكی از 355 دشت ممنوعه كشور است.
سلیمان زاده بیان كرد: كاهش محسوس بارش ‌ها در سال‌ های اخیر ، برداشت بی‌ رویه از آب ‌های زیرزمینی و نیز حفر چاه‌ های غیرمجاز و برداشت‌ های اضافه از چاه ‌ها برای مصرف كشاورزی از جمله مهم ترین عوامل كاهش ذخیره در این دشت می باشد.
وی معتقد است كه برای حفظ و افزایش ذخیره آب در پشت سدها و نیز منابع زیرزمینی، تغییر الگوی كشت ، تغییر روش آبیاری، استفاده از گونه های كشاورزی كم مصرف آب، آبیاری قطره ای و تحت فشار برای افزایش راندمان آبیاری اقدامی ضروری است.
مدیرعامل آب منطقه ‌ای اردبیل با اشاره به شبكه آبیاری و زهكشی در استان گفت: بعد از پیروزی انقلاب میزان شبكه ابیاری و زهكشی این استان از 72 هزار هكتار به 151 هزار و 451 هكتار رسیده است .
وی آبرسانی به شهرها و احداث تصفیه خانه های آب شرب به تعداد 6 مورد ، سرمایه گذاری بخش خصوصی در 20 آبگرم ، افزایش سدهای استان به تعداد 52 سد و افزایش حجم آب های مهار شده به 416 میلیون متر مكعب را از جمله دستاوردهای انقلاب اسلامی در استان اردبیل ذكر كرد.
7110/ 1257