۱۹ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83202513
T T
۰ نفر
چهل هزار دام عليه بيماري لمپي اسكين واكسينه مي شود

همدان- ايرنا- مديركل دامپزشكي همدان با بيان اينكه خدمات رايگان دامپزشكي به جامعه روستايي و عشايري ارايه مي شود گفت: در اين راستا چهل هزار راس دام سنگين نيز عليه بيماري لمپي اسكين (بيماري حاد پوستي) در اين استان واكسينه مي شود.

محمود رضا رسولي روز جمعه در گفت و گو با ايرنا افزود: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده همزمان با دهه فجر گروه هاي عملياتي واكسيناسيون، درماني و بهداشتي دامپزشكي، خدمات رايگان را به جامعه روستايي و عشايري در سطح استان ارايه مي دهند.
وي اظهار داشت: سم پاشي رايگان بدن دام و جايگاه دامها، واكسيناسيون رايگان، بيماري يابي و ويزيت رايگان دام و طيور از برنامه هاي اصلي اداره كل دامپزشكي استان همدان است كه به جامعه روستايي و عشايري سراسر استان به صورت رايگان در حال اجرا است.
رسولي خدمت به جامعه عشايري و روستايي را يكي از افتخارات مجموعه دامپزشكي استان ذكر كرد و ادامه داد: به منظور گراميداشت چهلمين سالروز پيروزي انقلاب اسلامي، 6 گروه واكسيناسيون به مناطق قشلاقي عشاير در استان هاي لرستان، خوزستان و ايلام اعزام و به صورت رايگان دام‌هاي سبك و سنگين دامداران عشاير استان را عليه بيماري‌هاي دامي، مايه‌كوبي مي‌كنند.
مديركل دامپزشكي همدان خاطرنشان كرد: فعاليت‌هاي پيشگيري و كنترل بيماري‌ها در حوزه دامپزشكي در2 عرصه اقتصادي و بهداشتي نقش ارزنده‌اي در ارتقا سطح سلامت و بهداشت جامعه و همچنين نيل به اهداف اقتصاد مقاومتي دارد.
رسولي ادامه داد: چهل هزار راس دام سنگين در اين طرح بر عليه بيماري لمپي اسكين واكسينه مي شوند كه به منظور پيشگيري از كاهش خسارات و ضايعات دامي ناشي از ابتلا به اين بيماريهاي دامي، اداره كل دامپزشكي استان همدان با برنامه ريزي منسجم و با استفاده از توان بخش دولتي اين طرح را در ايام الله دهه فجر در تمام استان به اجرا گذاشته است.
وي با بيان اينكه واكسن مورد نياز استان تامين شده است اظهار داشت: هزينه واكسن و واكسيناسيون از اعتبارات دامپزشكي تامين شده و به صورت رايگان تزريق خواهد شد و هزينه اي از دامداران دريافت نمي شود.
مديركل دامپزشكي همدان واكسيناسيون را يك ابزار موازي با ساير ابزارهاي كنترلي دانست و گفت: دامداران بايد علاوه بر واكسيناسيون دام ها، شرايط بهداشتي و قرنطينه اي را نيز رعايت كنند.
رسولي ارتقا سطح بهداشتي جامعه را يكي از توفيقات مهم دامپزشكي در چهلمين سالگرد پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي دانست و گفت: واكسيناسيون بيش از 195ميليون و 698 هزار نوبت سردام در چهل ساله انقلاب اسلامي توسط كاركنان اداره كل دامپزشكي استان همدان انجام شده است.
وي ادامه داد: مجموعه اداره كل دامپزشكي و كاركنان با هدف استقرار امنيت غذايي، اقتصاد مقاومتي و تامين سلامت دام، سلامت غذا، سلامت انسان و تامين استانداردهاي بهداشتي توليدات دامي حول 2 محور حفظ و حراست از سرمايه دامي كشور و حفظ و ارتقا سطح بهداشت عمومي، به وظايف خود عمل مي كند.
مديركل دامپزشكي همدان ادامه داد: طرح هاي بهداشتي زيادي در استان اجرا شده و دامپزشكي علاوه بر وظايفي ذاتي خود براي تضمين سلامت مواد خام دامي اقدامات گسترده اي را در حال اجرا دارد.
رسولي، راه اندازي و گسترش كشتارگاه هاي صنعتي دام و طيور، تعطيلي كشتارگاههاي سنتي و راه اندازي سيستم پيش سرد در تمامي كشتارگاه هاي صنعتي استان، راه اندازي و گسترش كارگاه هاي بسته بندي موادخام دامي، ساماندهي بهداشتي اماكن و سيستم توزيع و عرضه مواد خام دامي، پيشگيري و كنترل موفق بيماري هاي نوپديد و بازپديد مانند آنفلوآنزا و CCHF، ايجاد و شناسنامه دار كردن بخش خصوصي، واگذاري كنترل موادخام دامي را از جمله اقدامات ذكر كرد.
وي گفت: در سال جاري تاكنون بيش از پنج ميليون و387 هزار نوبت سردام عليه انواع بيماريهاي واگيردامي و قابل انتقال بين حيوان و انسان در استان همدان مايه كوبي شده اند كه اين بيماريها شامل آبله، شاربن، تب برفكي، آنتروتوكسمي، بروسلوز(تب مالت)، قانقرايا، آگالاكسي، هاري و PPR است.
مديركل دامپزشكي با تشريح ميزان تست سل و بروسلوز در سطح استان همدان گفت: از ابتداي سال جاري تاكنون بيش از 15 هزار و 743 راس دام سنگين خونگيري انجام شده و در راستاي مبارزه با سل گاوي تعداد 31 هزار و 402 راس دام تحت تست توبركولين قرار گرفته است.
رسولي بيان كرد: همچنين از ابتداي سال جاري تاكنون تعداد 148هزار و 679 راس دام سبك و سنگين در كشتارگاههاي اين استان ذبح و مورد نظارت شرعي وبهداشتي قرارگرفته اند كه وزن تقريبي آنها بيش از 6 هزار و 865 تن است.
وي ادامه داد: بيش از 69 تن گوشت غير بهداشتي از زنجيره مصرف استان همدان نيز ضبط و معدوم سازي شده است.
مديركل دامپزشكي همدان اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تاكنون در پنج كشتارگاه صنعتي طيور حدود 10 ميليون و 511 هزار قطعه ذبح و مورد نظارت شرعي و بهداشتي قرار گرفته كه از اين تعداد بيش از 73 هزار و 343 قطعه به دلايل بهداشتي از چرخه مصرف انساني خارج و ضبط و معدوم سازي شده است.
رسولي گفت: بيش از 96 هزار مورد بازديد از مراكز توليد، توزيع، بسته بندي، عرضه و رستورانهاي اين استان انجام گرفته كه حاصل اين بازرسي ها ضبط و معدوم سازي 277 هزار و 630 كيلوگرم مواد خام دامي غير قابل مصرف در سطح استان بوده كه از چرخه مصرف خارج شده است.
وي از عموم مردم خواست: در صورت مشاهده تخلف بهداشتي در ارتباط با توليد، توزيع، بسته بندي و عرضه فرآورده هاي خام دامي مراتب را از طريق سامانه ارتباطي 1512 به بازرسان بهداشتي اداره كل دامپزشكي استان اطلاع رساني كنند.
2087/7523