۲۴ بهمن ۱۳۹۷، ۱۵:۲۹
کد خبر: 83208222
T T
۰ نفر
تربت حيدريه سال آينده صاحب بورس بين المللي زعفران مي شود

تربت حيدريه- ايرنا- نماينده مردم تربت حيدريه، زاوه و مه ولات در مجلس شوراي اسلامي گفت: به دنبال تشكيل بورس آتي زعفران در تربت حيدريه طي سال جاري، بورس بين المللي زعفران نيز سال آينده در اين شهر راه اندازي مي شود.

به گزارش ايرنا، سعيد باستاني روز چهارشنبه در همايش بهداشت، كيفيت و راندمان توليد زعفران در تربت حيدريه افزود: در اين بورس ابتدا مشخص شدن قيمت جهاني و سپس تضمين كيفيت زعفران انجام مي شود كه يك اقدام داخلي است.
وي با بيان اينكه هم اكنون توليد زياد نيست زيرا هنوز خيلي از كشورها از زعفران شناختي ندارند، اظهار داشت: بايد با اتخاذ راهكار درست و اصولي موانع صادرات زعفران رفع شود تا بتوانيم سهم بيشتري از بازارهاي بين المللي را به خود اختصاص دهيم.
وي گفت: برخي كشورها مانند افغانستان تعرفه صادرات زعفران به هند و چين را به صفر رسانده اند اما ما در ايران پيمان سپاري ارزي داريم و اين امر تعطيلي روند صادرات زعفران را در پي دارد.
نماينده مردم تربت حيدريه، زواه و مه ولات در محلس شوراي اسلامي افزود: وزارت امور خارجه و صنعت، معدن و تجارت بايد مشكلات حوزه تعرفه گذاري را حل كنند و نبايد تجار ما براي صادرات محصول خود به هند و چين به خاطر تعرفه اي كه در افغانستان نيست، به اين كشور سفر كنند.
وي اظهار داشت: چند صدايي در حوزه زعفران به اين محصول مهم با ارز آوري بالا آسيب رسانده است.
وي با بيان اينكه بيشترين بهره برداري از يك محصول نصيب كساني مي شود كه در حوزه فناوري آن بيشتر تلاش كنند، گفت: گواه اين ادعا مقايسه ايران و اسپانيا است زيرا اين كشور تنها با 2 درصد ميزان توليد به دليل برخورداري از حوزه فناوري، 90 درصد بازار جهاني زعفران را در اختيار دارد.
وي ادامه داد: هنوز پس از صد سال سابقه در توليد زعفران، روي ژن و پياز اين محصول كاري انجام نشده و براي رفع مشكلات فراوري نيازمند احداث كارگاه بسته بندي (سورتينگ) زعفران هستيم و از سوي ديگر اصلاحات در اين حوزه براي ثبات سازي، 2 سال به طول مي انجامد.
عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي، حداقل توليد زعفران در هر هكتار را 2 و حداكثر 35 كيلو گرم عنوان كرد و گفت: اين فاصله زياد است و مراكز آموزش عالي بايد با برنامه هاي علمي و تحقيقاتي اين فاصله را از بين ببرند.
باستاني افزود: در شرايطي كه در منطقه براي جمع آوري و پركني زعفران مشكل داريم و هنوز زير ساخت ها و الزامات جهاني شدن اين محصول را نداريم، نمي توانيم مدعي جهاني شدن آن باشيم و از سوي ديگر با رعايت نكردن اين الزامات دولت هم نمي تواند با خريد توافقي يا تضميني به اين حوزه كمك كند.
وي گفت: اين نگاه كه خريد زعفران با دولت باشد بايد اصلاح شود چون زعفران به امنيت غذايي كشور وابسته نيست و بودجه دولت براي خريد زعفران كافي نيست لذا با رعايت الزامات و زيرساخت ها در چرخه زعفران مي توانيم از گردش مالي جهاني اين محصول نهايت استفاده را ببريم.
رئيس دانشگاه تربت حيدريه نيز گفت: تمام امكانات تحقيقاتي و پژوهشي از جمله پژوهشكده زعفران اين واحد دانشگاهي بر توسعه ارتباط با بخش خصوصي پژوهشي زعفران متمركز شده است.
محمدحسن فتحي نسري، هدف از برپايي اين همايش يك روزه را اعلام حمايت از فعاليت هاي تحقيقاتي شركت نوين زعفران به عنوان يك قطب صادراتي و پژوهشي در حوزه زعفران دانست و افزود: با برپايي چنين همايش هايي با كمك بخش خصوص به دنبال رفع چالش ‌ها و موانع موجود براي توسعه صادرات زعفران هستيم.
وي اظهار داشت: برپايي اين همايش در تربت حيدريه به عنوان پايتخت زعفران در ايران و جهان حاوي اين پيام است كه به دنبال برقراري ارتباط بيشتر و مستقيم با توليدكنندگان و شناسايي نقاط قوت و ضعف در حوزه توليد تا صادرات و نيز بين المللي كردن طرح هاي تحقيقاتي هستيم.
وي گفت: پژوهشكده زعفران تربت حيدريه به عنوان تنها پژوهشكده دنيا در 2 سال اخير اقداماتي مانند تدوين بانك اطلاعات جامع زعفران كشور و اخذ مجوز استاندارد براي تعيين شاخص زعفران در شهرستان را به نتيجه رسانده است.
فتحي نسري، افزود: همچنين يك نرم افزار كاربردي (اپليكيش) موبايلي ويژه كشاورزان با هدف برقراري ارتباط با صاحب نظران اين حوزه طراحي شده است كه باعث ارتقاي سطح كيفي محصولات مي شود.
از حدود 75 هزار هكتار مزارع زعفران ايران سالانه 200 تن محصول يعني 95 درصد زعفران جهان برداشت مي شود كه 78 درصد آن از مزارع استان خراسان رضوي است.
بيشترين ميزان محصول زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستانهاي تربت حيدريه، زاوه، كاشمر، رشتخوار و مه ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوي توليد مي شود.
از مجموع 70 هزار هكتار زمين زير كشت زعفران در خراسان رضوي هشت هزار هكتار معادل 12 درصد آن به شهرستان تربت حيدريه اختصاص دارد.
هم اكنون 117 هزار خانوار در خراسان رضوي به كشت زعفران مشغول هستند كه 15 هزار خانوار از اين تعداد در تربت حيدريه هستند.
شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.
7079/6121 / 6053