۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83209008
T T
۰ نفر

ضرورت بازنگري در الگوهاي طرح توسعه مكران

۲۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۲۰
کد خبر: 83209008
ضرورت بازنگري در الگوهاي طرح توسعه مكران

بندرعباس- ايرنا- مدرس جغرافياي سياسي دانشگاه هرمزگان گفت: به دليل برخي تعارض هاي بين المللي براي حضور سرمايه گذاران در طرح توسعه مكران نيازمند بازنگري در الگوها و رويه ها هستيم.

مهدي ميرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود: همچنين با توجه به وجود يكسري از رقابت هاي بين المللي نياز به برآوردهاي صحيح و دقيق ازمحيط بين المللي داريم كه درآن الگوهاي دوستي و دشمني بايد مشخص و رقبا و متحدان نيز شناسايي شوند.
وي در اين رابطه بيان داشت: براي مثال رقابت هند و پاكستان از يك سو، هند و چين از سوي ديگر و رقابت ايدئولوژيك اعراب با ايران و رقابت ژئوپليتيكي پاكستان و ايران در منطقه بايد مورد توجه قرار گيرد.
ميرزاده ياد آورشد: با توجه به همسايگي و محوريت ژئوپليتيكي پاكستان در تعارض با كشورهاي منطقه به خصوص هند و افغانستان توجه به ايجاد بستر امن براي سرمايه‏ گذاري، ضروري است كه منافع ايران و پاكستان همسو ديده شود.
اين كارشناس حوزه جغرافياي سياسي عنوان كرد: توسعه مكران با هدف ايجاد تغييرات فرهنگي، پويايي، تحرك اقتصادي و جمعيت ‏پذيري منطقه مي تواند بستري براي توسعه پايدار، متوازن و جامعه ‏محور فراهم سازد.
وي ابراز داشت: از ظرفيت هاي درياي عمان به عنوان راهي براي احداث پايانه و توسعه پسكرانه ها نام برد كه وابستگي كشور ما را به خليج فارس كمتر مي كند.
اين مدرس دانشگاه هرمزگان اضافه كرد: توسعه سواحل مكران و بندرگاه ها از نگاه بازرگاني، امنيتي و راهبردي باعث مي شود يك گام به سوي كاهش وابستگي به خليج فارس برداريم.
9887 /6048